افزایش مصرف سیگار پس از شیوع کرونا در ایران خبرنگاران

به گزارش وبلاگ سروری کیا، دبیرکل انجمن جهانی بیماری های ریوی گفت: با توجه به افزایش واردات، فراوری و قاچاق سیگار، میزان استعمال دخانیات در کشور نیز طی یکسال گذشته و پس از شیوع کرونا افزایش یافته است.

افزایش مصرف سیگار پس از شیوع کرونا در ایران خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ سروری کیا، محمدرضا مسجدی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از کرونا با توجه به افزایش مسائل روانی و افسردگی آیا مصرف سیگار در کشور تغییر نموده، شرح داد: بر اساس گزارش هایی که داریم، بعد از اپیدمی کرونا مقداری استعمال و مصرف سیگار افزایش یافته، البته بر اساس آمار نیروی انتظامی و ارگانهای مختلف فعال در مقابله با قلیان سراها، تا حدی مصرف قلیان در کشور کاهش یافته زیرا در یک سال گذشته میزان واردات، قاچاق و فراوری سیگار در کشور افزایش داشته و معلوم است که این سیگارها مصرف می گردد بنابراین استعمال سیگار در ایران در یکسال گذشته بیشتر شده است.

دبیر کل اتحادیه جهانی بیماری های ریوی ادامه داد: همزمان با افزایش مصرف سیگار، قیمت سیگار هم افزایش یافته اما برای افزایش مالیات و سهم درآمد بیت المال از افزایش قیمت سیگار اقدامی انجام نشده و با وجود افزایش بازار و قیمت سیگارهای داخلی و وارداتی، دولت هیچ افزایش سهم مالیاتی از این بازار نداشته است.

رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: دولت و مجلس باید برای افزایش مالیات دخانیات و هزینه کردن آن برای درمان بیماری های ناشی از استعمال دخانیات بیشتر همت نمایند. درآمد کلانی است که متاسفانه به راحتی از آن صرف نظر می گردد.

وی افزود: آمارها نشان می دهد که هم میزان واردات قانونی و هم قاچاق سیگار به کشور در یکسال گذشته افزایش یافته، البته بعضی توجیه می نمایند که به علت اپیدمی کرونا عده زیادی بیکار شده اند و برای امرار معاش به فعالیت در بازار دخانیات رو آورده اند.

مسجدی در پاسخ به این پرسش که آیا سن آغاز مصرف دخانیات در کشور تغییر نموده یا نه گفت: با توجه به کرونا بسیاری از برنامه های آمارگیری، ارزیابی و سنجش شرایط استعمال سیگار و قلیان در کشور که در مدارس از جمله دبیرستانهای ورامین با همکاری 1400 دانش آموز پادیار انجام می شد، تا حدی کند یا متوقف شده اما بر اساس برآوردهای موجود این نگرانی وجود دارد که سن آغاز استعمال دخانیات در کشور به 12 سالگی رسیده و باید اقدامات جدی تری در این زمینه از سوی مسئولان انجام گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "افزایش مصرف سیگار پس از شیوع کرونا در ایران خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مصرف سیگار پس از شیوع کرونا در ایران خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید