تبدیل مسجد ورامین به تفریحگاه معتادان

به گزارش وبلاگ سروری کیا، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، تبدیل مسجد ورامین به تفریحگاه معتادان بخاطر کمبود نیروی انسانی دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین صورت گرفت.

تبدیل مسجد ورامین به تفریحگاه معتادان

مسجد تاریخی ورامین، تفریحگاه معتادان

مسجد جامع ورامین از نمونه های کامل مسجد چهار ایوانی کشور است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو(خدابنده) شروع و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان، تکمیل شد و در شبستان و گنبد اصلی آن ثبت تاریخ 722 و 726 هجری قمری دیده می گردد. این بنا در سال 815 هجری قمری در عهد شاهرخ تیموری مرمت شد. کتیبه کاشیکاری شده سر در حرم یا شبستان اصلی مسجد با آیه یا اَیُّهاَ الذَّینَ آمَنو اِذا نُودیَ لِلصَّلاهَ مِن یَومِ الجُمعَه و کتیبه بالای محراب دور تا دور حرم، آیه یُسَّبحُ لله ما فیِ السَّمواتِ وَ ما فِی الاَرض... نگاشته شده است. این آیات زیر قوس اصلی سردر اصلی مسجد، همچنین دو ستون تزیینی که از دو طرف قوس تا بالا و راس آن ادامه پیدا نموده و در سر در حرم نیز زیر قوس نیم گنبد کاشیکاری از پایه قوس تا راس آن از دو طرف به طور کامل و همانند سردر اصلی مسجد وجود دارد. بالای محراب، تا گوشواره ها هیچ کاشیکاری وجود ندارد. شگرف ترین گچبری های این مسجد در بالا و اطراف محراب آن وجود دارد که با نقش های اسلیمی گل و بوته به شکل برجسته و کاملا زیبایی ایجاد شده، پیچیدگی این طرح ها به قدری است که انسان به راحتی نمی تواند باور کند که قدرت دست یک هنرمند، خالق آن بوده است. در زمان حاضر به دور ساختمان دیواری کشیده شده که نقش حفاظ را به عهده دارد البته در گذشته این حصار وجود نداشته و در سال های اخیر، با استفاده از آجر و حفاظ های آهنی، جهت عبور افراد را مسدود نموده اند، ولی بازهم افراد ولگرد و معتاد، در ساعات مختلف شبانه روز از این حفاظ ها عبور نموده و وارد صحن اصلی مسجد می شوند. حضور این افراد علاوه بر این که حریم این مسجد را خدشه دار می نماید، امکان آسیب رساندن به این اثر مهم تاریخی را افزایش می دهد. اجرای طرح ساماندهی حاشیه مسجد جامع تاریخی ورامین که توسط شهرداری ورامین اجرا شد نیز نتوانست از حضور این افراد در مسجد بکاهد هر روز تعدادی از آنان، توسط کادر اداری دفتر میراث فرهنگی که در حاشیه حیاط شمالی مسجد جامع مستقر می باشند، دستگیر و به پلیس تحویل داده می شوند.

78 اثر تاریخی ورامین فقط یک نیروی یگان حفاظتی

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین پیرامون تبدیل مسجد ورامین به تفریحگاه معتادان گفت: شهرستان ورامین 78 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که برای حفاظت از این آثار فقط یک نیروی یگان حفاظتی وجود دارد. ژیلا خدادادی اضافه نمود: این یک نفر قطعا نمی تواند کار سرکشی و آنالیز شرایط آثار و محوطه های تاریخی شهرستان را انجام دهد و از این رو، سه نیروی اداری شهرستان، به صورت روزانه نسبت به سرکشی به مناطق مختلف مسجد جامع ورامین که از وسعت بسیار زیادی برخوردار است، اقدام می کنند تا اگر فردی به داخل ورود پیدا کرد، با آن برخورد کنند. وی توضیح داد: شرایط سازه مسجد جامع ورامین به گونه ای است که با بسته شدن درب اصلی نیز امکان ورود از دالان ها و پنجره های تاریخی به داخل و حتی رفتن به سقف مسجد وجود دارد از این رو بعضی از افراد به راحتی وارد این بنای تاریخی می شوند. خدادادی گفت: طی هفته گذشته در دو نوبت سه نفر از افرادی که به صورت غیرقانونی به مسجد وارد شده بودند، توسط نیروهای اداری دفتر میراث فرهنگی دستگیر و به نیروی انتظامی تحویل داده شدند. وی اضافه نمود: همکاری ادارات و ارگان هایی مانند شهرداری می تواند مشکل کمبود نیرو در ورامین را رفع کند تا بتوان به درستی از آثار تاریخی شهرستان محافظت کرد. رئیس دفتر میراث فرهنگی ورامین تأکید کرد: هرچند حفاظت از آثار تاریخی وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است، ولی حفظ و حراست از آثار و ابنیه تاریخی که میراث گذشتگان ما می باشد، به همکاری و همراهی همه دستگاه ها و مسئولان شهرستان احتیاج دارد.

منبع: همگردی

به "تبدیل مسجد ورامین به تفریحگاه معتادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل مسجد ورامین به تفریحگاه معتادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید