دلایل رسوب برنج و کاغذ در گمرک

به گزارش وبلاگ سروری کیا، معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به رسوب 1500 کانتینر برنج گفت: مشخص تعرفهٔ بخش قابل توجهی از کالاها در سیستم هماهنگ شده سازمان جهانی گمرک، بر اساس کاربرد کالا صورت می گیرد.

دلایل رسوب برنج و کاغذ در گمرک

مهرداد جمال ارونقی گفت: از جملهٔ کالاهایی که مشمول طبقه بندی بر اساس کاربرد می شوند، می توان به کاغذهای مشمول فصل 48 جدول تعرفهٔ کتاب مقررات صادرات و واردات اشاره نمود که این ردیف تعرفه ها دارای ردیف های فرعی بوده و مأخذ متفاوتی را دارند. گمرکات اجرائی هنگام ترخیص کالاهای مذکور، علاوه بر استعلام ماهیت کالا، نیازمند استعلام در مورد کاربرد اقلام مذکور نیز می باشند تا طبقه بندی کالا برای اخذ حقوق ورودی و اِعمال مقررات، صحیح، صورت گیرد.

ارونقی اضافه نمود: به دلیل اینکه طی ماه های اخیر، سازمان ملی استاندارد با عنوان اینکه به دلیل عدم امکان ردیابی نوع استفاده کالاها خاطرنشان کرد معین نوع کاربرد این کالاها در چارچوب ضوابط و مقررات آن سازمان نیست، پس از مکاتبات عدیده و پیگیری های به عمل آمده از سوی گمرک، به منظور دستیابی به یک راه حل دائمی و قابل اجرا مقرر شد موضوع در جلسهٔ مشترکی با حضور کنندگان تام الاختیار گمرک ایران و سازمان ملی استاندارد آنالیز و اتخاذ تصمیم شود.

معاون گمرک ایران با تشریح تصمیمات متخذه در جلسهٔ مشترک اشاره شده، ادامه داد: در این جلسهٔ مشترک که در وزارت امور مالی و دارائی برگزار گردید مصوب شد: سازمان ملی استاندارد مکلف است نسبت به استعلامات گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد کاربرد کالاهای وارده با ذکر ردیف تعرفهٔ معین، نسبت به پاسخگویی و تائید یا عدم تائید کاربرد کالای مورد استعلام با ردیف تعرفهٔ معین اقدام نماید. که بلافاصله این مصوبه از سوی گمرک ایران به گمرکات اجرائی ابلاغ و تأکید شد؛ بنابراین هیچ گونه تأخیری ازاین جهت متوجه سازمان گمرک نبوده و رسوب پیش آمده در مورد کاغذهای دپو شده در گمرکات اجرائی ارتباطی به گمرک ندارد؛ چراکه گمرک به صورت مکرر و متعدد موضوع را پیگیری و حتی در موارد زیادی نسبت به ترخیص کالاهای اشاره شده به صورت درصدی اقدام کرده، باوجوداین، ترخیص کامل اقلام، منوط به معین تکلیف در این خصوص (اعلام کاربرد کالاهای مزبور) شده است.

ارونقی با اشاره به رسوب مقادیر زیادی کاغذ در گمرکات، اضافه نمود: اظهارنامه های زیادی متعلق به کاغذ در گمرکات اجرائی اظهار شده که با این مشکل روبرو هستند؛ تمامی این اظهارنامه ها مفتوح بوده و تشریفات گمرکی آنها اجرا شده و صرفاً باید نظریه در مورد کاربرد این کالاها اعلام شود تا گمرکات اجرائی نسبت به آنالیز های تکمیلی اقدام کند و متعاقباً نسبت به ترخیص این کالاها اقدام شود. گمرک ایران این آمادگی را دارد که به محض حصول نتیجه در مورد کاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممکن نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام نماید.

معاون امور گمرکی گمرک ایران در مورد درج خبر دیگری مبنی بر دپوی 1000 کانتینر برنج در گمرک شهید رجائی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این طور نقل شده که اختلاف گمرک و سازمان استاندارد مانع از ترخیص 1000 کانتینر کالا از گمرک شده است، باید گفت در این خصوص هیچ گونه اختلافی بین گمرک با سازمان دیگری وجود ندارد. گمرکات اجرائی از جمله گمرک شهید رجائی بندرعباس وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنج های دپو شده در بندر شهید رجائی اقدام کرده است. با توجه به اینکه کنترل مجوزهای قانونی از جمله استاندارد توسط گمرک، قبل از ترخیص کالا الزامی است و سازمان های متولی صدور مجوز باید نسبت به بارگذاری مجوزهای ترخیص صادره در بستر سامانه جامع گمرکی اقدام کنند و اصولاً تا این مجوزهای ترخیص به گمرک ارائه نشود، کالا قابلیت ترخیص ندارد و تشریفات گمرکی به سرانجام نمی رسد، گمرکات اجرائی نیز بدون کنترل سیستمی مجوزها نمی توانند نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

ارونقی اضافه نمود: بنابراین، اگر ترخیص قسمتی از برنج های دپو شده در بندر شهید رجائی صورت نگرفته به دلایل مختلف از جمله عدم صدور مجوزهای قانونی مربوطه بوده که مانع ترخیص این کالاها شده و در این خصوص باید دلیل را از سازمان های مربوطه جویا شد.

معاون فنی گمرک ایران در انتها اعلام کرد: علی رغم ابلاغ مصوبهٔ ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از 1500 کانتینر برنج در بندر شهید رجائی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنج ها به گمرک شهید رجائی اظهار شده اند لیکن باید مجوز استاندارد به صورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "دلایل رسوب برنج و کاغذ در گمرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل رسوب برنج و کاغذ در گمرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید