رژیم غذایی ضدسرماخوردگی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، همه ما می دانیم ضعف سیستم ایمنی به بروز مکرر و تداوم بیشتر سرماخوردگی در افراد منجر می شود. افراد مبتلا به سوء تغذیه نه تنها در معرض سرما خوردگی بلکه در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها هستند. منتها به اعتقاد دکتر حسینی هنوز ثابت نشده است که الزاما بیماری سرما خوردگی با یک ماده غذایی خاصی مرتبط است اما ثابت شده که در

رژیم غذایی ضدسرماخوردگی

رژیم غذایی ضدسرماخوردگی

توصیه های دکتر سعید حسینی به سرماخورده ها

همه ما می دانیم ضعف سیستم ایمنی به بروز مکرر و تداوم بیشتر سرماخوردگی در افراد منجر می شود. افراد مبتلا به سوء تغذیه نه تنها در معرض سرما خوردگی بلکه در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها هستند. منتها به اعتقاد دکتر حسینی هنوز ثابت نشده است که الزاما بیماری سرما خوردگی با یک ماده غذایی خاصی مرتبط است اما ثابت شده که در سرما خردگی با منشأ ویروسی یا باکتریایی عمدتا مصرف ویتامین C و با تاثیر کمتر مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها به علت تاثیرات مثبتی که در تقویت سیستم ایمنی دارند می توانند در کاهش بروز یا درمان سریع تر این بیماری موثر واقع شوند. خوردن میوه هایی مثل لیموشیرین، هندوانه، آب لیمو و به طور کلی مرکبات که سرشار از ویتامین C هستند در تقویت سیستم ایمنی تاثیر به سزایی دارند.

با هر درجه تب نیاز به انرژی 10 درصد افزایش می یابد

هر چند که در تقویت سیستم ایمنی استفاده از مواد غذایی مغذی تاکید می شود اما با یک نکته مهم رو به رو هستیم و آن اینکه بی اشتهایی ناشی از سرماخوردگی اجازه تقویت غذایی را از فرد سلب می کند. دکتر حسینی می گوید از آن جا که در شرایط استرس موادی مثل نورآدرنالین یا سیتوکنین ترشح می شوند که خاصیت ضد اشتهایی دارند بنابراین در سرماخوردگی که یک شرایط استرس زا برای بدن محسوب می شود ما در نتیجه ترشح چنین موادی با بی اشتهایی هم روبه رو هستیم. این بی اشتهایی به پیشنهاد این عضو هیات علمی دانشگاه تهران به این طریق قابل درمان است: در بیماران بی اشتها و به ویژه تب دار تامین انرژی از طریق نوشیدن مایعات راحت تر و جذب آن هم بهتر صورت می گیرد بنابراین توصیه می شود افراد بی اشتها با نوشیدن مایعات به ویژه آب میوه ها که سرشار از ویتامینC هستند به تقویت سیستم ایمنی خود بپردازند. البته شیر هر چند که جزو مایعات طبقه بندی می شود اما مصرف آن در افراد تب دار توصیه نمی شود. ضمن اینکه پیشنهاد می شود با استفاده از ظروف زیبا، محیط های مناسب، فراهم آوردن غذا های دلخواه شرایط بهتری برای افزایش اشتهای بیمار فراهم شود.

در بیماری های تب دار مثل سرماخوردگی مایعات بدن به صورت عرق، اشک، آب ریزش از بینی و... دفع می شود تا جایی که به ازای هریک درجه تب ده تا سیزده درصد نیاز به انرژی افزایش پیدا می کند. بنابر این، این مورد هم مزید بر علت می شود که متخصصان تغذیه بر مصرف فراوان مایعات، در این دوران، تاکید کنند.

با سوپ شروع کنید

در جریان سرماخوردگی نیاز بدن به مواد غذایی افزایش و اشتها کاهش پیدا می کند. این عدم توازن باعث می شود عمدتا نیاز بدن تامین نشود. دکتر حسینی برای پیشگیری از بیماری مجدد توصیه می کند: به محض شروع فرایند بهبودی و برگشت اشتها افراد از تغذیه مناسب غافل نشوند و از آن جا که غذایی خاص به نام غذای پیشگیری کننده از بیماری سرما خوردگی وجود ندارد سعی کنند از همه گروه های غذایی به صورت مناسب استفاده کرده و در جریان بیماری هم با رعایت هرم غذایی به فرایند بهبود سریع تر بیماری خود کمک کنند. از این رو، ابتدا از غذاهای ساده تر مثل سوپ های غلظ تهیه شده از غلات و سبزیجات، برنج کته شده با تکه ای ماهیچه یا سینه مرغ شروع کرده تا سیستم گوارشی آمادگی غذای عادی را پیدا کند. آنگاه فقط رعایت اصل کلیدی مصرف 6 گروه غذایی را مورد توجه قرار دهند.

سیر فراموش نشود

دکتر حسینی می گوید: همان طور که گفتیم مصرف غذاهای سهل الهضم در دوران سرماخوردگی اهمیت بالایی دارد. به این علت مصرف مرغ و ماهی البته به صورت آب پز توصیه می شود به خصوص اگر این وعده های غذایی با سیر تازه میل شوند. جالب است بدانید مطالعات نشان داده است احتمال ابتلا به سرماخوردگی در افرادی که روزانه از اندازهی سیر استفاده می کنند، بسیار کمتر است. حتما می پرسید چرا؟ باید بگوییم سیر به علت آلیسین فراوانی که دارد احتمال سرماخوردگی را به نصف کاهش می دهد. به علاوه مصرف این سبزی در یک وعده غذایی بهبود بیماری را هم سرعت می بخشد. البته قرار دادن سایر سبزیجات تازه از نوع بخارپز هم می تواند به هرچه کامل تر شدن غذای شما کمک کند. اما از قلم نیاندازید این وعده های غذایی کوچک اما مغذی باشند و البته خیلی داغ سرو نشوند زیرا بوی تند غذا می تواند این بیماران کم اشتها را از خوردن همین اندازه جزیی غذا هم بیندازد پس از قلم نیاندازید که غذا را در ظرفی زیبا، با ظاهری اشتهاآور و البته گرم سرو کنید.

بخور شلغم یادتان نرود

برخی افراد علی رغم استفاده از مواد غذایی مناسب و کلیه تمهیدات پیشگیری از سرما خوردگی مکررا دچار این بیماری می شوند. در این رابطه دکتر حسینی به بیماری هایی مثل انواع و اقسام آلرژی ها اشاره کرد که طی آنها افراد دچار علایم و نشانه هایی شبیه سرماخوردگی می شوند. وی تاکید کرد که افراد با مشاهده علایمی مثل آب ریزش بینی، اشک و تب متصورنشوند که حتما مبتلا به سرما خوردگی هستند. برخی افراد حتی به ماده غذایی خاصی حساسیت دارند و پس از مصرف آن دچار علایمی شبیه سرماخوردگی می شوند بنابراین ضرورت دارد افراد به این گونه موارد هم دقت فراوان داشته باشند.

به علاوه راه های تنفسی از اندام های مهم بدن هستند که در جریان سرما خوردگی از دسترس بیماری در امان نیستند تا جایی که خشکی مجاری هوایی و خروسک از شکایات شایع افراد است. در این موارد دکتر حسینی استفاده از بخور شلغم را برای تامین رطوبت این نواحی مناسب می داند.

منبع:http://salamat.com

منبع: راسخون

به "رژیم غذایی ضدسرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی ضدسرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید