شوشتر و سازه های آبی بی مانند (

به گزارش وبلاگ سروری کیا، سازه های آبی شوشتر را می توان موزه زنده صنعت آب ایران باستان نامید تا سندی بر اثبات دانش پیشرفته ایرانیان در علوم مهندسی آب باشد.

شوشتر و سازه های آبی بی مانند (

استفاده بهینه از آب در ادوار کهن را در بی مانندترین نمونه آن می توان دید. در سازه های آبی شوشتر با مجموعه سد، تونل ها، کانال های فرعی و آسیاب های آبی که در محوطه ای به صورت یک مجموعه صنعتی-اقتصادی شکل گرفته اند. همه آن ها کاملاً در ارتباط با یکدیگر کار می نمایند.

همه چیز را خودتان ببینید:

آنچه دیدید مجموعه ای از یک سیستم آبیاری پیچیده است، که بعضی بر اساس شواهد، قدمتش را به دوران حکومت داریوش بزرگ و سده 5 پیش از میلاد نسبت می دهند.

شاید باورتان نشود که سالانه صدها گردشگر و مهندس سازه به این مکان سر می زنند و از آن دیدن می نمایند. بد نیست بیشتر راجع به آن بدانیم.

پیشینه سازه های آبی شوشتر

در زمان هخامنشیان تا ساسانیان، ساکنان ایران زمین با استفاده از طرح های هوشمندانه مجموعه های به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم برای راهنمایی آب ایجاد کردند تا از آن بیشتر بهره ببرند.

یکی از عظیم ترین و بی مانند ترین آن ها سازه های آبی شوشتر بود. شاید امروزه تنها بخشی از این ساختار پیچیده باقی مانده است اما هنوز هم ریزش آب ها، آسیاب ها، آبشارهای مصنوعی زیبا، حوضچه ها و… منظره ای حیرت انگیز را در دل شهر به وجود آورده اند.

تونل ها در این سازه آب را به این مجموعه راهنمایی می نمایند و سپس آب در کانال های متعدد جریان می یابد. پس از گرداندن چرخ آسیاب ها به شکل آبشارهایی به محوطه ای حوضچه مانند می ریزد. این سازه های آبی علاوه بر استفاده صنعتی، در روزهای کم آبی هم به داد مردم می رسیده و آب مورد احتیاج ساکنان شوشتر را تامین می نموده است.

شاخصه های سازه های آبی شوشتر

  • سازه های آبی شوشتر از بزرگ ترین مجموعه های صنعتی شناخته شده در عصر پیش از انقلاب صنعتی در دنیا است.
  • از سوی سازمان یونسکو شاهکار نبوغ و خلاقیت نامیده شده است.
  • این سازه کانالی انحرافی در رود کارون دارد، که در عهد باستان با هدف ایجاد خندقی بزرگ دورتادور شهر شوشتر و برای جلوگیری از تاخت وتاز مهاجمان حفر شده بود.
  • در عهد باستان روی خندق دفاعی، چندین پل و دروازه وجود داشت که به درون شهر شوشتر راه پیدا می کرد.
  • تمام رفت وآمدها برای جلوگیری از ورود غریبه ها و دشمنان به درون شهر از این منطقه کنترل می شد.
  • سازه های آبی شوشتر به شکل مجموعه ای با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر ثبت دنیای شده اند.

حرف آخر

جالب است بدانید این مجموعه را می توان موزه زنده صنعت آب ایران باستان نامید تا سندی بر اثبات دانش پیشرفته ایرانیان در علوم مهندسی آب باشد؛ دانشی که بسیاری در خصوص آن چیزی نمی دانند.

بستن جهت رود کارون هم زمان با احداث پل بر روی رودخانه ای که عرض آن بیش از 2 متر است و سپس مهار جریان آب و بالا آوردن سطح آب و روانه کردن آن به سوی زمین های کشاورزی در بیش از 1700 سال پیش با ابزارهای آن موقع، چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

منبع: پیام دلتا

به "شوشتر و سازه های آبی بی مانند (" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوشتر و سازه های آبی بی مانند ("

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید