غار 120 میلیون ساله!

به گزارش وبلاگ سروری کیا، غار کتله خور در نگاه اول، شاید شما را یاد فیلم ها و داستان هایی بیاندازد که در آن، افراد با وارد شدن به تونلی مرموز، در زمان سفر می کردند! فضای داخل این غار به قدری شگفت انگیز است که چشم هر بیننده ای را خیره می نماید .غاری که زیبایی و قدمت زیاد آن، باعث شد به عنوان اولین غار آهکی در دنیا شناخته گردد.

غار 120 میلیون ساله!

در ادامه با وبلاگ سروری کیا همراه باشید تا با این غار 120 میلیون ساله بیشتر آشنا شوید.

غار زیبای کتله خور که به علت قرار گیری در زیر کوه کتله خور به این نام شناخته می شود، در نزدیگی شهر گرماب استان زنجان قرار گرفته است. این غار که تا قبل از دهه 60، به علت صعب العبور بودن راستاهای داخلی اش، اطلاعات زیادی از آن در دسترس نبود، در سال 65 به همت عده ای از غارنوردان حرفه ای، با مطالعات زیادی که روی آن انجام شد به شکل امروزی اش عایدی. در این مطالعات معین شد که زمان شکل گیری این غار به دوران ژوراسیک بر می شود. در این مطالعات، بعلاوه اسکلت هایی از انسان های نخستین کشف شد که احتمالا در 100 متر اولیه این غار زندگی می نموده اند. مجموع 80 اسکلت کشف شده در این غار، در حال حاضر حفاظت شده و نگهداری می شوند.

غار کتله خور، 3 طبقه دارد؛ بر اساس تحقیقات اجرا شده احتمالا 4 طبقه دیگر نیز دارد که همچنان کشف نشده به جای مانده است. وجود کمی ناخالصی در قندیل های این غار موجب تنوع رنگی و جلوه بی نظیرشان شده است. کتله خور در گذشته غاری آبی بوده است که در اثر فرآیند های متعدد، امروزه به غاری نیمه خشک تبدیل شده است. در نقاط بسیاری از این غار که آبی وجود ندارد، می توان به راحتی قدم زد و دنیای شگفت انگیز درونش را بیشتر کشف کرد.

این غار به 3 قسمت تفریحی، ورزشی و فرهنگی تقسیم شده است. اگر قصد بازدید از آن را داشته باشید، به بخش تفریحی آن راهنمایی می شوید که در حدود 2 کیلومتر درازا دارد و قسمت بسیار کوچکی از کل غار را شامل می شود. با این حال دیدنی های این قسمت از غار کتله خور، بی شمار است. استلاگمیت های موجود در این غار اشکال خاص و زیبایی را پدید آورده اند که براساس شباهتشان به اشیای واقعی نام گذاری شده اند. استالاگمیت هایی مثل پای فیل، عروس و داماد،اتاق عقد، دو جادوگر و نخل سوخته!

بخش ورزشی غار، متعلق به غارنوردان و صخره نوردان است که راستا آن دو برابر بخش تفریحی طول دارد. و بخش فرهنگی، جهت برگزاری مراسم های خاص کاربرد دارد که به علت نداشتن راه خروج به طور مصنوعی دری در انتهای آن تعبیه شده است. بر اساس تحقیقات اجرا شده، با وجود فاصله ای بیش از 100 کیلومتر، انتهای غار کتله خور به غار علیصدر در همدان می رسد!

اگر قصد بازدید از این غار شگفت انگیز را دارید می توانید به وسیله جاده زنجان به خدابنده و یا همدان به کبودر آهنگ، به آن دسترسی پیدا کنید.

منبع: الی گشت

به "غار 120 میلیون ساله!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار 120 میلیون ساله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید