نخستین ایستگاه رادیویی ایران کجا بود؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، نخستین کسی که متوجه شد، می توان از بی سیم به عنوان یک وسیله ارتباطی استفاده نمود، (مارکونی ) ایتالیایی بود که بعدها به نام مخترع رادیو معروف شد. اما پای رادیو 20 سال پس از استفاده آن در ینگه جهان، به ایران باز شد.

نخستین ایستگاه رادیویی ایران کجا بود؟

وبلاگ سروری کیا- بهاره خسروی : نیمه های سال 1303 بود که راه اندازی تأسیسات بی سیم در ایران بر گردن وزارت جنگ گذاشته شد. در همان دوران، ساختمان بی سیم در جاده شمیران وعمارت کلاه فرنگی ناصرالدین شاه،ساخته و سنگ بنای تأسیس رادیو در این ساختمان زده شد.

قصه های خواندنی تهران را در اینجا ببینید

کار رادیو درابتدا مخابره پیغام برای وزارت جنگ بود. ششم اردیبهشت ماه سال 1305، بی سیم تهران با مخابره نخستین پیغام از روسیه شروع به کار کرد. بی سیم تهران با همه فرازها و فرودها فعالیتش را ادامه داد تا به اردیبهشت ماه سال 1318 رسید. انتها چهارم اردیبهشت ماه سال 1319 بود که نخستین ایستگاه رادیویی ایران در عمارت کلاه فرنگی افتتاح شد. طبقه اول ساختمان رادیو شامل یک اتاق انتظار و دستگاه های فرستنده و تقویت کننده و طبقه دوم از یک اتاق که با نصب پرده در سقف و دوبل کردن در ورودی و خروجی و سیمان کاری دیوارهای داخلی(شبیه استودیو) بود. نکته جالب ماجرا در استفاده همگانی از رادیو، تلفظ واژه انگلیسی آن بود. خیلی ها به آن رادیول یا جعبه جادویی می گفتند.

منبع: همشهری آنلاین

به "نخستین ایستگاه رادیویی ایران کجا بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین ایستگاه رادیویی ایران کجا بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید