هرآنچه باید درباره قانون پرداخت عوارض شهرداری و نوسازی بدانید
به گزارش وبلاگ سروری کیا، اگر تا به حال خرید و فروش ملک و خانه انجام داده باشید می دانید که یکی از مدارک لازم برای هرگونه انتقال سند، مفاصاحساب شهرداری یا همان سند پرداخت عوارض شهرداری است. این عوارض باید سال به سال به وسیله مالکان خانه ها و مغازه ها پرداخت گردد، اما خیلی ها از زیر بار پرداخت آن شانه خالی می نمایند؛ تا اینکه در زمانی مثل زمان فروش ملک خود مجبور به تسویه حساب در این زمینه شوند. قبل از آشنایی با عوارض نوسازی و شهرداری بد نیست بدانید این عوارض، یکی از راه های اصلی درآمدزایی شهرداری ها است. یعنی شما این عوارض را می دهید تا مدیریت شهری هم بتواند خدمات متنوعی را به شما ارائه دهد.
انواع عوارض شهرداری
مسلماً ابتدا باید بدانید که اصلا عوارض شهری چیست و شامل چه چیزهایی می گردد؟ این عوارض شامل موارد زیر می گردد:
- عوارض نوسازی و عمران شهری
- عوارض خدمات مدیریت پسماند
- عوارض کسب و پیشه
مسلما مورد آخر فقط از مراکز و واحدهای غیر مسکونی گرفته می گردد. بد نیست بدانید که در سال های قبل عوارضی به نام عوارض تابلوهای اصناف هم وجود داشت که براساس مصوبه شورای شهر به وسیله شهرداری از صاحبان مغازه ها گرفته می شد، اما هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه شورای شهر را ابطال کرد و به همین علت دیگر چنین عوارضی وجود ندارد.
قانون عوارض شهرداری
در مورد عوارض نوسازی و عمران شهری این طور گفته شده که این عوارض برای تمام اراضی، ساختمان ها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر طبق مقررات معین خواهد شد. عوارض برای املاک در ابتدای فروردین هر سال در نظر گرفته می گردد و مالکان تا انتها همان سال فرصت دارند آن را پرداخت نمایند. اگر در زمان مقرر شده عوارض شهرداری پرداخت گردد، مالکان می توانند از 10 درصد تخفیف هم استفاده نمایند که در قانون قید شده و در اصطلاح به آن تخفیف خوش حسابی می گویند.
اگر فرصت یک ساله شما تمام گردد و عوارض نوسازی را ندهید، قانون می گوید که باید 9 درصد جریمه دیرکرد پرداخت کنید. تکلیف عوارض خدمات مدیریت پسماند نیز تعیین است. به هر حال جمع آوری و مدیریت زباله هایی که هر روز به وسیله شما فراوری می گردد خرج روی دست شهرداری می گذارد. به همین علت براساس قانون، عوارض مصوب شورای شهر در این زمینه از شما اخذ خواهد شد.
عوارض کسب و پیشه بر اساس مصوبه شورای شهر برای واحدهای صنفی در رسته های گوناگون در نظر گرفته شده است. این عوارض را بر اساس شاخص های متنوع مثل قیمت پایه، ارزش منطقه ای و مساحت، محاسبه می نمایند. نباید فراموش کنید که در زمان معامله ملک تجاری (حتی اجاره و انتقال سرقفلی)،شرایط پرداخت عوارض شهرداری مغازه را آنالیز کنید.
پرداخت عوارض شهرداری به عهده کیست؟
یک سوال مهم حقوقی در زمینه عوارض شهری این است که این عوارض را مستأجر باید پرداخت کند یا مالک؟ قانون روابط موجر و مستأجر تکلیف این موضوع را تعیین نموده است.
پرداخت عوارض خدمات مدیریت پسماند کاملاً برعهده کسی است که از ملک استفاده می نماید. یعنی اگر خانه ای مستأجر داشته باشد، او موظف به پرداخت عوارض خدمات پسماند خانه خواهد بود. اما عوارض نوسازی و عمران شهری در هر حالتی برعهده مالک خانه است. یعنی یک مستأجر، هیچ وقت چنین عوارضی را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه در قرارداد اجاره توافق نموده باشند که این عوارض به وسیله مستأجر به عنوان بخشی از کرایه پرداخت گردد.
پرداخت عوارض کسب و پیشه واحدهای کسبی هم طبق قانون به عهده صاحب پروانه یا کسی که سند و اجاره نامه به نام او تنظیم شده است. یعنی اگر یک ملک تجاری اجاره داده شده باشد مستأجری که در آن مشغول کار است باید این عوارض را بپردازد. یادتان باشد که چون رسته کاری در مقدار عوارض کسب و پیشه مهم است، اگر نوع فعالیت فعلی تان با نوع فعالیت قید شده در قبوض ارسالی به محل کسب تان مطابقت ندارد، باید برای اصلاح آن به همراه مدارک و مستندات به اداره عایدی شهرداری منطقه تان بروید.
بیشتر بخوانید: با مراحل انتقال سند املاک در خرید و فروش آشنا شوید
نحوه پرداخت عوارض شهرداری
اولین نکته این است که بدانید قبوض عوارض شهری معمولا در ماه های انتهای سال به وسیله شهرداری صادر و برای صاحبان املاک فرستاده می گردد. اما اگر به هر علتی این قبوض به دست شما نرسید، خودتان هم می توانید اینترنتی این قبوض را دریافت و سپس آن ها را پرداخت کنید.
روش پرداخت مثل سایر قبوض است؛ یعنی شما هم می توانید به شکل حضوری و با مراجعه به بانک ها و دستگاه های ATM و هم به شکل غیرحضوری و به وسیله اپلیکیشن ها، موبایل بانک ها و اینترنت بانک ها این کار را انجام دهید. سامانه تلفنی 137 هم امکان پرداخت این عوارض شهری را به شکل غیرحضوری برایتان فراهم نموده است. امکان مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر هم برای دریافت و پرداخت این قبوض وجود دارد.
دریافت الکتریکی فیش های عوارض
همان طور که گفته شد، شاید به هر علتی فیش های عوارض شهری که به وسیله شهرداری صادر می گردد به دست شما نرسد. در این شرایط کافی است به نشانی الکترونیک tax.tehran.ir مراجعه کنید. در این سایت شما احتیاج به شماره شناسایی ملک که شامل شماره های ردیف مالک، ردیف، ملک و بلوک می گردد یا یک شماره شناسایی 15 رقمی دارد.
داشتن هر یک از شماره های بالا، کار شما را در مرحله اول راه می اندازد. اگر اساسا هیچ یک از این شماره ها را ندارید باید با اسناد ملکی خود به دفاتر خدمات الکترونیک یا اداره عایدی شهرداری منطقه خود بروید. پس از طی مرحله اول در سایت گفته شده، تعیینات ملک شما نمایش داده می گردد. این تعیینات را آنالیز کنید و اگر مغایرتی وجود داشت باز هم با مدارک خود به اداره عایدی شهرداری منطقه بروید تا اصلاحات انجام گردد. در همین بخش اگر تعیینات مسئله ای نداشت می توانید هر یک از فیش های مربوط به عوارض شهری را دریافت و در گام بعدی اقدام به پرداخت آن کنید.
پرداخت قسطی عوارض شهرداری تهران
یکی از خدمات در نظر گرفته شده برای شما در پرداخت عوارض شهرداری تهران (و بسیاری شهرهای دیگر)، امکان پرداخت قسطی است. در همان سایت tax.tehran.ir بعد از طی مراحل اولیه، گزینه ای وجود دارد که شما می توانید مبلغ عوارض را به یک یا حداکثر پنج قسط تقسیم کنید. ضمناً برای هر کدام از این اقساط در سایت، فیش جداگانه صادر خواهد شد که می توانید با این فیش ها، اقدام به پرداخت قسطی عوارض شهرداری تهران کنید.
یادتان باشد که شما برای فروش ملک یا برای دریافت مجوزهای ساخت و ساز، احتیاج به تسویه حساب عوارض شهری دارید. پس حالا با دانستن اطلاعات این راهنما هر سال خودتان اقدام به پرداخت عوارض شهری کنید تا هم بابت خوش حسابی تخفیف بگیرید، هم به اداره شهر یاری کنید و هم هنگام خرید و فروش و دریافت مجوزهای ساخت و ساز به مشکل برنخورید.
منبع: بلاگ دیوار