هواپیمای سبک با پیشران گسترده الکتریکی ساخته می گردد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، دکتر عباس مزیدی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: از سال 95 روی الکتریکی سازی هواپیما با استفاده از سیستم پیشران گسترده، تحقیقات خود را شروع کردیم.

هواپیمای سبک با پیشران گسترده الکتریکی ساخته می گردد

وی با بیان اینکه در این پروژه که بخشی از برنامه شرکت و مورد حمایت بخش هوایی ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده از سوخت در هواپیما استفاده نمی گردد، گفت: به جای سوخت فسیلی در هواپیما از باتری استفاده می گردد که این موضوع جدیداً در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

مزیدی خاطر نشان کرد: هواپیمای طراحی شده، یک هواپیمای مسافربری سبک دو تا چهار نفره است که برای ایرتاکسی مناسب خواهد بود.

مدیر شرکت دانش بنیان با اشاره به ویژگی های این ایرتاکسی گفت: این هواپیمای سبک با وزن برخاست 950 کیلومتر، سرعت 300 کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی 150 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه یک چهارم این هواپیما در حال تست است، اضافه کرد: طی یک سال اخیر تستهای زمینی این هواپیما اجرا شده و اکنون تست های پروازی آن در حال اجرا است.

مزیدی با بیان اینکه معمولاً تست ها با اشل کوچک انجام می گردد گفت: تمام تست هایی که تا به امروز اجرا شده موفقیت آمیز بوده و پیش بینی می کنیم تست پروازی آن تا فروردین به اتمام برسد.

وی عنوان نمود: بعد از فروردین بنا داریم که نمونه کامل هواپیمای دو تا چهارنفره را بسازیم و آن را مجدد تحت تست قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تا سال 2050 تقریباً هیچ هواپیمای سوختی در جهان نخواهیم داشت، گفت: همه کشورهای پیشرفته به فکر استفاده از موتورهای الکتریکی در هواپیما به جای موتورهای پیستونی و جت هستند.

مدیر شرکت دانش بنیان با بیان اینکه ما در این شرکت اولین پروژه الکتریکی سازی هواپیماها با پیشران گسترده را در کشور اجرایی می کنیم، گفت: استفاده از سیستم پیشران گسترده الکتریکی مزیت اصلی این هواپیما است. در این هواپیمای از هشت موتور الکتریکی استفاده شده که در صورت از کار افتادن چند موتور، هواپیما همچنان بدون مشکل به پرواز خود ادامه خواهد داد.

مزیدی اضافه کرد: سیستم پیشران این هواپیما تکنولوژی راحت تری نسبت به سیستم پیشران جت دارد و فناوری آن قابل دسترس به وسیله شرکتهای دانش بنیان داخلی است.

به گفته وی، در فراوری انبوه این هواپیما از توانایی شرکتهای دانش بنیان ایرانی نیز بهره گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: در ساخت مدل شتابان هواپیمای سبک با موتور الکتریکی از تجهیزاتی استفاده شده که در داخل کشور موجود است.

مدیرعامل شرکت گفت: مزیت بعدی این هواپیما این است که از سیستم پیشران گسترده الکتریکی برای کنترل هواپیما نیز می توان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ما تمام دانش فنی طراحی این هواپیما با موتور الکتریکی را بدست آورده ایم و برنامه داریم بعد از تکمیل آزمایش ها در سال 2024 نمونه نهایی آن را فراوری کنیم؛ بعلاوه بنا داریم بعد از اخذ مجوزها از سازمان هواپیمایی، از سال 2025 فراوری انبوه این هواپیما را در پیش بگیریم.

وی تاکید نمود: دستیابی به دانش فنی و فراوری این هواپیما می تواند ما را به سمت فراوری هواپیمای بزرگ تر تا ظرفیت حمل 50 مسافر سوق دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هواپیمای سبک با پیشران گسترده الکتریکی ساخته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای سبک با پیشران گسترده الکتریکی ساخته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید