چه مبلغی از جیب مردم برای وس پرداخت شد؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود اپراتورها ملزم شدند طی یک هفته به هر مشترک اعلام نمایند در سه سال گذشته چه مبلغی برای خدمات ارزش افزوده هزینه نموده اند.

چه مبلغی از جیب مردم برای وس پرداخت شد؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، خدمات ارزش اضافه کرده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیغامک معمول است. در خدمات ارزش اضافه کرده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیغامک، تماس و دیتای مصرفی به عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می گردد. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش اضافه کرده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویس ها می گردد.

اگر چه استفاده از این خدمات ارزش اضافه کرده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب گردد، اما به نظر می رسد توسط بعضی از شرکت های ارزش اضافه کرده، کاربران به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با توجه به این که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیغامک ارزش اضافه کرده به کاربر می تواند حداقل 300 تومان هزینه داشته باشد.

با افزایش اعتراضات درباره هزینه های ناخواسته ای که به مشترکان تحمیل شده بود، محمدجوار آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با هشتگ خاتمه VAS، در توییتر نوشت: شاید وقتش رسیده باشد که به زودی کل سرویس های ارزش اضافه کرده را برای همواره تعطیل کنیم. به همین دلیل اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شدند که در این باره به مشترکین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شرکت های ارایه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.

مطابق مصوبه 147 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارائه خدمات ارزش اضافه کرده پیغامکی از سوی اپراتورها تأیید مشترک برای فعال سازی الزامی است. بنابراین اپراتور باید در خصوص تمامی خدمات ارزش اضافه کرده محتوایی پیغامکی، قبل از آغاز ارائه خدمات، به وسیله یک پیغامک درباره ارائه خدمات از مشترک سوال کند و در صورت تأیید مشترک آن را فعال کند.

البته وزیر ارتباطات بارها درباره نحوه غیرفعال کردن سرویس های ارزش اضافه کرده هم هشدار داده بود که مشترکان تلفن همراه می توانند به وسیله شماره گیری #800 در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس های ارزش اضافه کرده ای که برای آن ها فعال است، آگاه شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آن ها اقدام نمایند. هم چنین در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش اضافه کرده پیغامکی مشترکان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی 195 یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات حوزه ICT به شماره 195 شکایت خود را ثبت نمایند.

همچنین پس از آن، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- ارائه سرویس خدمات ارزش اضافه کرده (وَس) به شیوه کنونی را نوعی کلاهبرداری و سوءاستفاده از مشترکین دانست و از نظارت و عزم جدی این سازمان برای مقابله با آن اطلاع داد.

وی درباره تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای خاتمه دادن به وس گفت: در پروانه هایی که برای اپراتورها صادر کردیم یک سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیغامک تعریف شده است که بر این بستر یک سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزش اضافه کرده شکل گرفته است که همان طور که از اسم آن معین است، یعنی یک ارزش اضافه تری به مشترکین ارائه دهیم که این در پروانه اپراتورها به عنوان سرویس های مجاز ذکرشده است؛ اما امروزه این خدمات باعث نارضایتی و سوءاستفاده از مشترکین شده است.

وی اضافه کرد: با این حال معتقدیم این مسئله باید ریشه ای حل گردد. یکی از راه چاره ها این است که اختیار فعال کردن سرویس ها در دست مشترک باشد نه اپراتور. اقدامی که ما می خواهیم انجام بدهیم این است که ابتدا تمام سرویس ها را غیرفعال و به مشترک برای فعال سازی مجدد پیغام درخواست ارسال کنیم و اگر مشترک تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آن را تائید کرد، دوباره هم از او تائید مجدد گرفته گردد تا سرویس موردنظر برای او فعال گردد. من فکر می کنم با این روش می توان بازار سرویس خدمات ارزش اضافه کرده را کنترل و مدیریت کرد، اما اگر در ادامه دیدیم که بازهم ممکن است بستر سو استفاده و کلاه برداری باقی بماند، تمام سرویس های ارزش اضافه کرده را تعطیل می کنیم.

رئیس رگولاتوری با اشاره به اقدامات اجرا شده برای مدیریت وس گفت: تیم نظارتی ما طی یک الی دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش اضافه کرده در اپراتورها مستقر می شوند و همچنین اقدامات دیگری هم طی یک الی دو هفته آینده با توجه به مهلت هایی که مشخص شده انجام می دهیم که بعد از به انتها رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم کرد.

اما در این راستا، آذری جهرمی امروز در توییتر خاطرنشان کرد: خیلی ممنون از همه مردم عزیز و به ویژه نمایندگان محترمی از مجلس که از خاتمه وس حمایت کردند. در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام نمایند در سه سال گذشته چه مبلغی از جیبشان برای خدمات وس و به حساب چه شرکت هایی رفته است، آمار بسیار جالبی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چه مبلغی از جیب مردم برای وس پرداخت شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه مبلغی از جیب مردم برای وس پرداخت شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید