11 نشانه اختلال اضطرابی از نظر روانشناسی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، از نظر دکتر یاسر دادخواه بیشتر افراد در بعضی از مراحل زندگی خودشان اضطراب را تجربه می نمایند.

11 نشانه اختلال اضطرابی از نظر روانشناسی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، بنابر اعلام مشاورانه، در واقع، اضطراب یک واکنش کاملا نرمال به اتفاقات استرس زای زندگی، همانند جابجایی، تغییر شغل و روبرو شدن با مسائل اقتصادی می باشد.

با این وجود، زمانی که علائم اضطراب طولانی مدت تر از اتفاقات محرک نماینده آن باشند و در زندگی شما تداخل ایجاد نمایند، این موارد می تواند نشانه دهنده یک اختلال اضطرابی باشند.

اختلال های اضطرابی

اختلال های اضطرابی می توانند ناتوان نماینده باشند، ولی می توانند به وسیله دریافت یک یاری مناسب از یک متخصص بالینی مدیریت شوند. شناخت علائم، اولین مرحله می باشد.

1- نگرانی بیش از حد

یکی از رایج ترین علامت های اختلال اضطرابی، نگرانی بیش از حد است. نگرانی مربوط به اختلال اضطرابی، هیچ نوع تناسبی با اتفاقات تحریک نماینده آن ندارند و معمولا در واکنش به یک موقعیت نرمال و روزانه صورت می گیرند.

به منظور اینکه یک نگرانی به عنوان علامتی از اختلال اضطراب عمومی شده در نظر گرفته گردد، باید در بیشتر روزها و حداقل به مدت شش ماه ادامه داشته و کنترل کردن آن سخت باشد.

افراد زیر 65 سال با بیشترین ریسک مربوط به اختلال اضطراب عمومی شده روبرو هستند.

2- ترس های غیر عقلایی

ترس های شدید نسبت به موارد خاص، همانند عنکبوت ها، فضاهای بسته یا ارتفاعات، می تواند یک علامتی از انواع فوبیا باشد.

یک فوبیا به عنوان یک اضطراب یا ترس افراطی نسبت به یک شی یا موقعیت خاص در نظر گرفته می گردد. این احساس به اندازه کافی شدید می باشد که می تواند توانایی شما برای عملکرد نرمال را دچار اختلال کند.

3- بیقراری

بی قراری یکی دیگر از علائم رایج اضطراب می باشد، به خصوص در بچه ها و نوجوانان. زمانی که فردی بی قراری را تجربه می نماید، در اغلب مواقع آن را به عنوان یک احساس حدی یا یک اصرار ناخوشایند برای حرکت کردن تعریف می نمایند.

یک مطالعه اجرا شده بر روی 128 کودکی که در آنها اختلال های اضطرابی تشخیص داده شده بود، نشان داد که 74% از آنها بی قراری را به عنوان یکی از علائم اضطراب اصلی شان توصیف می نمایند.

در حالی که بیقراری در تمامی افراد مبتلا به اضطراب صورت نمی گیرد، ولی یک معیاری است که پزشکان در حین صورت دادن تشخیص، به صورت مکرر از آن استفاده می نمایند.

در صورتی که شما بی قراری را در اغلب مواقع روزها و به مدت بیش از شش ماه تجربه کنید، این حالت می تواند نشان دهنده یک اختلال اضطرابی باشد.

4- خستگی یکی از علائم شاخص در جلسات مشاوره بیماران افسرده

در جلسات مشاوره بیماران افسرده این مورد بسیار دیده می گردد. به راحتی خسته شدن می تواند یک علامت بالقوه دیگری از اختلال اضطراب عمومی شده باشد.

این علامت می تواند منجر به شگفت زده شدن بعضی از افراد گردد، چرا که یک اضطراب معمولا با فعالیت بیش از حد یا برانگیختگی مرتبط است.

در بعضی موارد، خستگی می تواند بعد از یک حمله اضطرابی صورت بگیرد، در حالیکه در خصوص سایر افراد، خستگی می تواند مزمن باشد.

5-مشکل داشتن در تمرکز

بیشتر افراد دارای اضطراب، یک سری مسائل مربوط به تمرکز را گزارش می نمایند. یک مطالعه اجرا شده بر روی 157 کودک و نوجوان دارای اختلال اضطراب عمومی شده نتیجه گیری کرد که بیش از دو سوم آنها دارای مشکل تمرکز هستند.

یک مطالعه دیگری که بر روی 175 فرد بالغ دارای همان اختلال اجرا شده بود، نتیجه گیری کرد که تقریبا 90% از مشارکت نمایندگان دارای مشکل تمرکز می باشند. زیاد بودن میزان اضطراب در این افراد، احتمال بروز مشکل را افزایش می داد.

6-تحریک پذیری

بیشتر افراد دارای اختلال های اضطرابی، همچنین تحریک پذیری افراطی را هم تجربه می نمایند و این در جلسات مشاوره افسردگی بسیار دیده می گردد.

بر اساس نتایج مربوط به یک مطالعه جدید اجرا شده بر روی 6000 فرد بالغ، بیش از 90% افراد دارای اختلال اضطراب عمومی شده، احساس تحریک پذیری را در زمانی گزارش نموده بودند که اختلال اضطرابی در وخیم ترین شرایط خودش قرار داشت.

7-گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات در بیشتر روزهای هفته، یک علامت رایج دیگری از اضطراب می باشد.

هر چند که این علائم می توانند رایج باشند، ولی ارتباط آنها با اضطراب تا به حال معین نشده است. ولی همچنین این امکان وجود دارد که اضطراب منجر به افزایش سفتی ماهیچه ها گردد یا یک عامل سومی وجود داشته باشد که منجر به بروز هر دو اینها گردد.

8- احساس تهییج شدن

زمانی که یک فردی اضطراب را احساس می نماید، بخشی از سیستم عصب همدردانه آنها بیش از حد فعال می گردد. این تاثیرات بر روی کل بدن تاثیر می گذارد که شامل:

ضربان شدید قلب،

عرق ریزی کف پا و کف دست،

لرزان بودن دست ها

خشکی دهان

دلیل صورت دریافت این علائم، وجود داشتن این احساس در ذهن شماست که یک خطری را درک نموده اند و به همین دلیل ذهنتان کوشش می نماید بدن شما را آماده واکنش نشان دادن به تهدید بکند.

بدن شما جریان خونی را از سیستم گوارشی منحرف می نماید و آن را به سمت عضلاتی می فرستد که شما برای دویدن یا مشاخصه به آنها احتیاج دارید. همچنین این کار منجر به افزایش ضربان قلب شما می گردد و احساس های شما را شدیدتر می نماید.

ادامه علائم اختلال اضطرابی و مشاوره افسردگی در سایت مشاروانه قرار داده شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "11 نشانه اختلال اضطرابی از نظر روانشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 نشانه اختلال اضطرابی از نظر روانشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید