آخرین شرایط بازار مسکن ؛ قیمت ها کاهشی شده است؟ ، نقش مشاوران املاک در گران تر شدن قیمت ملک و اجاره

به گزارش وبلاگ سروری کیا، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: شرایطی که ابتدای سال در بازار اجاره به وجود آمده بود خیلی بغرنج بود که بیشتر تحت تاثیر دو عامل اساسی فضای مجازی و مشاوران املاک فاقد پروانه بود که به صورت سازماندهی شده در جهت افزایش قیمت حرکت می کردند و موجب شدند سال جاری برای مستاجران خیلی بد آغاز گردد.

آخرین شرایط بازار مسکن ؛ قیمت ها کاهشی شده است؟ ، نقش مشاوران املاک در گران تر شدن قیمت ملک و اجاره

وبلاگ سروری کیا- مرضیه ثمره حسینی: به نظر می رسد که کابوس اجاره خانه برای مستاجران قرار نیست به سرانجام برسد. سال جاری هم افزایش شدید قیمت ها در بازار موجب شد تا مستاجرانی که از سال های گذشته در خانه ای زندگی می کردند سعی نمایند تا در صورت امکان با صاحبخانه های خود به تفاهم برسند. اما کسانی که به تفاهم نرسیدند، زوج های نو و کسانی که برای اولین بار بود وارد بازار اجاره می شدند روزهای سختی را در این بازار گذرانده یا می گذرانند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص شرایط بازار اجاره به وبلاگ سروری کیا گفت: شرایطی که ابتدای سال در بازار اجاره به وجود آمده بود خیلی بغرنج بود که بیشتر تحت تاثیر دو عامل اساسی فضای مجازی و مشاوران املاک فاقد پروانه بود که به صورت سازماندهی شده در جهت افزایش قیمت حرکت می کردند و و موجب شدند سال جاری برای مستاجران خیلی بد آغاز گردد. اما خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی مسیری برای ساماندهی و کنترل بازار اجاره و مسکن در پیش گرفت که اگر این مسیر در جهت درست حرکت کند و بعضی افراد آن را به بیراهه نبرند می توان شاهد اتفاقات خیلی خوبی حتی در کوتاه مدت بود.

داود بیگی نژاد ادامه داد: برای ساماندهی و برخورد با مشاوران املاک فاقد پروانه تا به امروز هزار و 200 دفتر مشاوره املاک فاقد پروانه در 20 منطقه تهران شناسایی شده است اما این میزان شناسایی حاصل زحمتی بوده که بازرسان اتحادیه کشیدند و از عایدی و وقت استراحت خود زدند و با هزینه شخصی پیگیر این موضوع شدند الان باید یک قوه ناظر که فراتر از نیرو و امکاناتی که ما داریم وارد عرصه گردد و رصد کند ببیند که آیا این افراد فاقد پروانه شامل برخوردهای قانونی شدند یا نه؟

وی در خصوص شرایط بازار مسکن و اجاره گفت: در چند وقت اخیر که توان تهیه مسکن بین مردم کاهش پیدا نموده است مردم به سمتی رفته اند که مجبورند به میزان سرمایه و پولی که دارند تصمیم بگیرند و فقط نیازشان به عنوان سرپناه را رفع نمایند.

بعلاوه در حالی که اجاره کانتینر در این بازار از سال های پیش رواج پیدا نموده است گزارش هایی عنوان می گردد که به علت افزایش نجومی اجاره بها و شرایط بد اجاره نشینان در تهران، شماری از خانواده ها دیگر توان اجاره واحد مورد نیاز خود را ندارند ، اسباب و اثاثیه خود را در کانتینرهای حاشیه مرکز انبار می نمایند و خودشان به خانه پدر و مادرشان بازمی گردند یا به شهرستان مهاجرت می نمایند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره گفت: اجاره کانتینر موضوع نوی نیست و اگر سایت ها و اپلیکیشن ها را آنالیز کنید می بینید اجاره دادن کانتینر یک شغل است و فقط برای لوازم خانگی نیست بلکه بعضا خیلی از افراد از کانتینر به عنوان انباری استفاده می نمایند مثلا بعضی ها که قصد مسافرت دارند وسایل خود را موقتا در کانتینر می گذارند اما باعث تاسف است سی به خاطر نداشتن توان تهیه منزل، اثاث خود را داخل کانتینر بگذارد.

بیگی نژاد در ادامه اعلام کرد: واقعیت آن است که زمانی که قیمت ملک و اجاره مسکن فراتر از توان مردم باشد قاعدتا شخصی که می خواهد ملکی را بخرد یا اجاره کند نمی تواند بنا به نیازاتش تصمیم بگیرد بلکه مجبور است بر اساس توان مالی خود تصمیم بگیرد لذا باید از یکسری نیازها صرفنظر کند.

وی در خصوص اینکه درخواست برای خانه های مقرون به صرفه قیمت چقدر افزایش یافته است؟ گفت: در این باره نمی توان آمار داد اما زمانی که مردم منطقه ای را که چند سال در آن زندگی نموده اند ترک می نمایند و به سمت منطقه ها پایین شهر و حومه مهاجرت می نمایند این نشان دهنده آن است که شرایط مستاجرها به سمت این می رود که فقط نیازشان به مسکن به عنوان سرپناه رفع گردد و به میزان سرمایه و پولی که دارند تصمیم بگیرند.

نقش مشاوران املاک در گران تر شدن قیمت ملک و اجاره

بخش مهمی از نابسامانی قیمت ها در بازار مسکن به مشاوران املاک نسبت داده می گردد. در این میان، بسیاری بر این باورند که علت افزایش قیمت اجاره بها و قیمت ملک، مشاوران املاک هستند چرا که مشاوران املاک قیمت های کاذب درست می نمایند و صاحبخانه ها را تحریک می نمایند که قیمت ها را گران تر نمایند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره گفت: در صنف مشاوران املاک افراد زیادی هستند که متعهدانه مشغول فعالیت هستند اما بعضی از مشاوران املاک که فاقد پروانه هستند تابع هیچ قانونی نیستند و آسیب عدم رعایت قانون از سمت آنها به مردم می رسد در این راستا ما از طرح وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی مشاوران املاک استقبال نموده و با آنها نهایت همکاری را داریم چرا که مشاوران املاکی که بدون جواز فعالیت می نمایند همانقدر که برای مردم مزاحمت ایجاد می نمایند به مشاوران املاکی که طبق قانون رفتار می نمایند هم آسیب می زنند و منافع آنها را به خطر می اندازند.

ملک چقدر مقرون به صرفه می گردد؟

بیگی نژاد در خصوص شرایط بازار مسکن هم گفت: متاسفانه سنگینی قیمت ها توان انجام معامله را از مردم گرفته و بازار مسکن همچنان در رکود به سر می برد و هیچ رونقی را شاهد نیستیم و معاملات ملکی چندانی انجام نمی گردد.

این صحبت ها در حال است که بعضی اخبار حاکی از کاهش 30 درصدی قیمت ملک دارد. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص اینکه رکود در بازار مسکن چقدر ممکن است کاهش قیمت ها را به همراه داشته باشد؟ اعلام کرد: من زمانی می توانم درصد صحیحی بگویم که آمار رسمی در این باره داشته باشیم البته به خاطر درخواست بعضی مالکان و کسانی که به پول نیاز دارند یک میزان شاهد کاهش قیمت بودیم اما این موضوع را نمی گردد به کل واحدها تسری داد ولی نیرو و انرژی ای که مخصوصا وزارت راه برای برخورد با مشاوران املاک فاقد پروانه گذاشته است یک میزان در کنترل قیمت ها تاثیر داشته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آخرین شرایط بازار مسکن ؛ قیمت ها کاهشی شده است؟ ، نقش مشاوران املاک در گران تر شدن قیمت ملک و اجاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط بازار مسکن ؛ قیمت ها کاهشی شده است؟ ، نقش مشاوران املاک در گران تر شدن قیمت ملک و اجاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید