اول فرهنگسازی، بعد بدنسازی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، این روزها که تب بدنسازی و پرورش اندام میان جوانان و نوجوانان داغ شده است، با او که به عنوان قهرمان، افتخارات بزرگی را برای هجده نشینان به ارمغان آورده گپ وگفتی داشته ایم.

اول فرهنگسازی، بعد بدنسازی

وبلاگ سروری کیا-ملیحه آرونی: کارنامه ورزشی اش درخشان است. از روزی که برای نخستین بار در قامت یک ورزشکار در مسابقات و برنامه های ورزشی حضور پیدا کرد و خامی هایش را به تجربه های ارزشمند تبدیل کرد، سال های زیادی می گذرد. این روزها سعید خلیلی نوجوان کمسن و سال دیروز منطقه به مرز 40 سالگی رسیده و مسیری طولانی را برای رسیدن به جایگاه حرفه ای اش در رشته های بدنسازی و رزمی طی نموده است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مجذوب نماینده برای نوجوانی

15 سال بیشتر نداشت که به طور اتفاقی با فردی در محله آشنا شد که فیزیک جسمانی اش برای بسیاری از جوانان کم سن و سال آن دوران مجذوب نماینده به نظر می رسید. اندامی ورزیده و تنومند که توجه هر نوجوانی را به خود جلب می کرد. همین مسئله کافی بود تا پسر نوجوان محله بهداشت را برای حضور و مداومت در رشته بدنسازی ترغیب کند. هر روز مصمم تر از روز قبل بود تا خاتمه در یکی از کلاس های بدنسازی باشگاه های محله ثبت نام کرد. در کنار ورزش بدنسازی مدتی را برای یادگیری اصول و فنون بوکس و کنگ فو اختصاص داد.

پس از طی سال ها زحمت و زمانی که در این راه صرف نموده بود کم کم توانست خود را به یک ورزشکار حرفه ای تبدیل کند و توانایی اش را برای همگان به اثبات برساند. سال هاست که او در رشته بدنسازی، پاورلیفتینگ و بوکس فعالیت می نماید و توانسته در این رشته ها عنوان و مقام های خوبی را به دست آورد. سعید خلیلی جدا از عنوان های مربیگری متفاوتی که در این سال ها تجربه نموده، در 2 سال اخیر در جایگاه رئیس کمیته انضباطی کنگ فو توآ و بدنسازی استان تهران قرار داشت. او اکنون عضو هیئت رئیسه هنرهای رزمی و کنگ فو در استان تهران است.

قدردانی از بزرگان

همواره رسم بر این است ورزشکارانی که موفقیتی کسب می نمایند و کارنامه درخشانی دارند و در مسابقات موفقیت هایی به دست می آورند همه داشته هایشان را بعد از خدا، مدیون کوشش های بی وقفه مربیان بدانند که بدون هیچ چشمداشتی از ابتدای راه یاریشان نموده اند و برای کسب موفقیت قدم به قدم همراه شان بوده اند. سعید خلیلی ورزشکار قدرشناس منطقه ما هم از این قاعده مستثنی نیست و یاری های خسرو محمدی مربی و دوست دلسوزش را علت موفقیت هایش می داند.

او در این باره می گوید: آقای محمدی در طول این سال ها زحمت های بسیاری برای من کشید. آن موقع که تازه با بدنسازی و فنون آن آشنا شده بودم، او بود که فوت و فن این ورزش را به من آموزش داد و از من حمایت کرد. همواره قدردان زحمات بی دریغش هستم. ورزشکار قدرشناس منطقه از رضا حیدری به عنوان مربی رزمی اش یاد می نماید و در ادامه می گوید: برای موفقیت عوامل زیادی وجود دارد که یکی از آنها به مربی مربوط می گردد. اگر مربی لایق و کارکشته باشد ورزشکار می تواند مسیر پیشرفت را هموارتر از آنچه که هست طی کند.

مصرف داروهای خطرناک، ممنوع

اندام زیبا و قوی خیالی است که بعضی از جوانان در آرزوی داشتن آن هستند اما در این راه تعدادی از افراد کوشش می نمایند همه چیز را خیلی سریع و کم دردسر به دست بیاورند. از این رو سال های زیادی است که استفاده از داروهای هورمونی و استروئیدها در باشگاه های بدنسازی رایج شده است و جوانان زیادی هم بدون توجه به زیان های بی شمار و غیرقابل جبران این داروها از آنها برای رشد سریع و بیشتر عضلات خود استفاده می نمایند.

پیشکسوت این ورزش می گوید: وقتی این هورمون ها مصرف می گردد، سیستم طبیعی بدن که هوشمند عمل می نماید به هم می ریزد. هورمون ها به طور طبیعی داخل بدن فراوری می شوند اما بین آنچه که به طور طبیعی در داخل بدن ساخته و آنچه که به صورت دارو از بیرون وارد بدن می گردد تفاوت زیادی وجود دارد و تزریق این مواد، خطرات جبران ناپذیری را می تواند در پی داشته باشد. او تأکید می نماید که استفاده از مکمل های مجاز بعضی داروها هم باید زیر نظر پزشک و مربیان متخصص این رشته انجام گردد.

فرهنگ بدنسازی لازم داریم

رشته پرورش اندام از جمله ورزش هایی است که نه تنها در تناسب اندام و زیبایی بدن مؤثر است، بلکه تقویت و ورزیده شدن عضلات را هم در پی دارد. تغذیه مناسب و استراحت کافی (بازسازی عضلات) از اصول این رشته ورزشی است که می بایست آن را رعایت کرد. به گفته قهرمان بدنساز هم محله ایمان باید حتماً راه درست تمرین کردن را بلد بود. در غیر این صورت ممکن است فرد دچار صدمات جدی در دراز مدت گردد که از این نکته نباید غافل بود. اما با رعایت قواعد و شیوه صحیح، ورزش بدنسازی نه تنها ضرری ندارد بلکه می تواند از بروز بسیاری از بیماری های مفصلی جلوگیری کند.

سعید خلیلی با اشاره به این موضوع ادامه می دهد: از آنجایی که داشتن تناسب اندام به عنوان یک فرهنگ در بین بسیاری از جوانان باب شده، رشته بدنسازی در منطقه ما هواداران زیادی دارد. در این بین ضروری است تا شیوه صحیح پرداختن به بدنسازی به فرهنگی فراگیر تبدیل گردد. جوانان باید بیش از توجه به جنبه زیبایی اندام، جنبه پرورش بدن را مد نظر قرار دهند. در این صورت برخورداری از نشاط روحی و جسمی تنها بخشی از آثار مثبت بدنسازی بر فرد خواهد بود.

----

*منتشر شده در وبلاگ سروری کیا محله منطقه 17 در تاریخ 1393/06/25

منبع: همشهری آنلاین

به "اول فرهنگسازی، بعد بدنسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اول فرهنگسازی، بعد بدنسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید