حل مسائل تجویز و مصرف دارو با آموزش داروسازان جامعه نگر

به گزارش وبلاگ سروری کیا، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تدوین برنامه و سیاست گذاری ها باید بر اساس فرآیندهای علمی و معتبر باشد و آموزش داروسازان جامعه نگر هم یکی از راهبردهای موثر در حل مسائل تجویز و مصرف دارو است.

حل مسائل تجویز و مصرف دارو با آموزش داروسازان جامعه نگر

ابوالفضل باقری فرد در نخستین سمینار تصمیم گیری مبتنی بر شواهد با عنوان چالش های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راه چاره ها برای آن که امروز پنجشنبه 26 آبان ماه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار گردید، به سخنرانی درباره نقش آموزش در مصرف منطقی دارو ها پرداخت.

وی با اشاره به تاریخ آموزش پزشکی در جندی شاپور و در دارالفنون به عنوان اولین موسسه آموزش عالی گفت: از سال 1300 گروه پزشکی در دارالفنون تشکیل شده و در حال حاضر 68 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در سراسر کشور داریم و بیش از 254 هزار دانشجو در رشته های مختلف مرتبط با علوم پزشکی، 21 هزار نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه دولتی و 2 هزار نفر در دانشگاه های غیر دولتی داریم.

وی بعلاوه به آمار تعداد رشته مقطع های علوم پزشکی، بیمارستان های آموزشی و انجمن های علمی در وزارت بهداشت اشاره نمود و گفت: توسعه داروسازی از سال 1317 در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آغاز شده و اکنون 18 دانش آموخته داروسازی،1500 متخصص علوم دارویی داریم و درصد سرانه انتشار مقاله به عضو هیئت علمی در حوزه داروسازی بسیار امیدوار کننده است و در این حوزه بر لبه دانش در حال حرکت هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به رتبه اول ایران در حیطه فراوری دانش داروسازی در منطقه، شرح داد: اندازه استناد مقالات در حال افزایش است. سهم فراوری دانش ما در داروسازی در منطقه28 درصد و در جهان 3 درصد است و این نشان دهنده نقش بسیار موثر ما در حیطه داروسازی است.

وی مطرح کرد که در ایران 96 درصد دسترسی به دارو های اساسی وجود دارد و این به وسیله WHO (سازمان بهداشت جهانی) اعلام شده و آمار بسیار خوبی است.

باقری فرد با اشاره به نتایج مطالعه ای که در سال های 2014، 2015 در خصوص مصرف دارو در ایران اجرا شده، گفت: بر اساس این مطالعه دارو های ضدفشار خون در گروه های دارویی بوده و بیشترین دارویی که در کشور استفاده می گردد متفورمین است. بعلاوه مطالعه ای در سال های 2012 تا 2015 اجرا شده که نشان می دهد بیشترین دارو ها در کشور برای بیماری های قلب عروقی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: فرهنگ تجویز و مصرف دارو، فرهنگی نیست که خود به خود ایجاد گردد و باید روی مصرف دارو ها در کشور کار گردد. چرا که فرهنگ تجویز و مصرف منطقی در کشور ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه منابع ما در کشور محدود است، ادامه داد: حتی کشور هایی که منابع محدود ندارند به تجویز و مصرف منطقی دارو توجه دارند. وقتی دارو در دسترس است، باید تمام ذی نفعان به این موضوع توجه داشته باشند.

باقری فرد خاطر بیان نمود: ما نقش پاسخگویی اجتماعی و جامعه نگری در همه شئون وزارت بهداشت، در آموزش و حتی در مصرف دارو داریم. در مصرف دارو، تنها پزشک نقش ندارد، بلکه علاوه بر پزشک؛ داروساز، فراوریکننده، وارد کننده هم نقش دارند. نقش ما باید پاسخگویی اجتماعی باشد.

وی اظهار کرد: در آموزش نیز اهداف ما همین است. اگر ما فقط بگوییم ما تحقیق انجام می دهیم، مقاله چاپ میکنیم و آموزش می دهیم، ولی وقتی نتوانیم احتیاج جامعه را پاسخ دهیم، آموزش ما بهره وری نخواهد داشت و به درد جامعه خودمان نمی خورد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما 150 رشته تخصصی، فوق تخصص و فلوشیپ در کشور داریم، ولی چرا باید کمبود داشته باشیم؟ چرا نباید با وجود این همه نیروی متخصص، شرایط خوبی در توزیع متخصصین داشته باشیم و مسائل جامعه را حل کنیم؟ این ها نشان می دهد ما در بخشی دچار مشکل هستیم.

وی با اشاره به شرایط آموزش علوم داروسازی و زیرساخت های موجود در این حوزه گفت: ما 24 دانشکده داروسازی فعال در کشور داریم، برنامه آموزش مداوم در کشور برگزار می گردد، ولی وجود مسائل نشان می دهد که این آموزش ها خیلی موثر نبودند.

باقری فرد به ظرفیت های انجمن های علمی اشاره نمود و گفت: انجمن های علمی در حوزه داروسازی می توانند بازوان پر توان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشند و ما از ظرفیت آن ها استفاده نکردیم. ما در همه انجمن عای علمی افراد صاحب نظری داریم که ظرفیت بسیار بالایی داریم و باید از ظرفیت آن ها استفاده گردد.

وی درباره فعالیت مرکز مهارتی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: بخشی از دوره های مهارتی آن مربوط به رشته های داروسازی است؛ مثلاً نسخه پیچی و تحویل دارو در داروخانه یک دوره 6 ماهه است. می توان با تعریف کوریکولوم معین، گروه هدف معین، زمان معین، در مصرف و تجویز منطقی دارو اثرگذار باشیم و تغییر نگرش ایجاد کنیم.

وی اضافه نمود: تمام فعالیت ها باید بر اساس پاسخگویی جامعه باشد و احتیاج های جامعه را رفع کند وگرنه مسائل جامعه باقی می ماند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید نمود که باید بتوانیم با آموزش و بر اساس اصول علمی و گایدلاین های جهان تصمیم بگیریم. ما گاهی اوقات با جیب خالی، توقعات بالا داریم. حتی کشور هایی که سرانه بالاتری از ما دارند، این کار را انجام نمی دهند.

باقری فرد در سرانجام خاطر نشان کرد که معاونت درمان باید از انجمن های علمی گایدلاین و دستورالعمل هایی تجویز دارو را بگیرد و آن ها در کشور قانونی شوند تا بتوانند در مراجع قانونی از آن ها استفاده کرد.

وبلاگ سروری کیا علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حل مسائل تجویز و مصرف دارو با آموزش داروسازان جامعه نگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل تجویز و مصرف دارو با آموزش داروسازان جامعه نگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید