آشنایی با مجموعه فرهنگی و گردشگری باغ طوبی در اصفهان

به گزارش وبلاگ سروری کیا، باغ طوبی اصفهان، یکی از باغ های زیبای این شهر می باشد که به عنوان یک مرکز فرهنگی نیز فعالیت می نماید. این باغ بخشی از قبرستان تاریخی تخت فولاد می باشد که امروزه به شکل یک باغ ایرانی با عناصری مانند آب نما و باغچه ها و بناهای زیبا طراحی و نوسازی شده است. بازدید از این باغ برای عموم آزاد است و کاملا رایگان می باشد. شما می توانید هر هفت روز هفته از این این باغ زیبا و دلنشین تماشا فرمایید و لذت آرامش حضور در فضایی دنج و خلوت را تجربه کنید.

آشنایی با مجموعه فرهنگی و گردشگری باغ طوبی در اصفهان

شهر تاریخی و دیدنی اصفهان

اصفهان یکی از زیبا ترین شهرهای ایران است و از محبوب ترین مقاصد گردشگری به شمار می رود به طوری که لقب نصف دنیا را به آن داده اند. اصفهان شهری توریستی و پرطرفدار می باشد که سالانه، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از این شهر تاریخی بازدید می کنند. جاذبه های گردشگری این شهر بسیار زیاد هستند که شامل بناهای تاریخی مانند عمارت چهلستون و جاذبه های طبیعی و باغ ها از جمله باغ طوبی اصفهان و باغ هشت بهشت و غیره می شود.

بسیاری از مورخان، از اصفهان به عنوان مرکز فرهنگی هنری ایران یاد می کنند چرا که این شهر تاریخی و ارزشمند دارای فرهنگ اصیل و تمدنی ژرف و کهن می باشد و به همین علت معروفیت دنیای دارد. آثار تاریخی اصفهان بی شمارند و هریک به نوعی نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران هستند. به طور کلی، از آثار مهم تاریخی و جاذبه های گردشگری در شهر اصفهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میدان امام یا نقش دنیا
  • عالی قاپو
  • کاخ چهلستون
  • منارجنبان
  • مدرسه چهارباغ یا سلطانی
  • مسجد امام
  • مسجد شیخ لطف الله
  • کلیسا و گنجینه وانک
  • سی وسه پل یا پل الله وردیخان
  • پل خواجو و بازار اصفهان
  • مسجد جامع
  • سردر قیصریه
  • کاخ هشت بهشت
  • تالار اشرف
  • بقعه بابا رکن الدین
  • امامزاده اسماعیل
  • هارون ولایت
  • مناره چهل دختران

اصفهان و باغ های زیبایش

همان طور که میدانید زاینده رود یکی از مشخصه های اصلی شهر اصفهان است که از دل شهر عبور نموده است. به علت وجود این رود، اصفهان از دوران صفوی تا به امروز به شهری آباد و سرسبز تبدیل شده که شاهد رونق روزافزون می باشد. به همین علت در گوشه و کنار این شهر زیبا، باغ های گوناگونی شکل گرفته است که دارای معروفیت دنیای هستند و همین موضوع به یکی از فاکتورهای اصلی برای جذب گردشگران تبدیل شده است. بسیاری از این باغ ها پیشینه تاریخی دارند و قدمت آن ها به سال ها پیش برمی شود و بسیاری از آن ها مانند باغ طوبی اصفهان متعلق به دوران معاصر بوده و بازسازی شده اند. در ادامه شما را با چند نمونه از باغ های معروف اصفهان آشنا می کنیم:

باغ هشت بهشت اصفهان

این باغ زیبا و با شکوه در خیابان چهار باغ عباسی اصفهان واقع شده است و می توان گفت که معروفیت دنیای دارد. کاخ باشکوهی که در دل باغ قرار گرفته است، متعلق به دوران صفویه بوده و به دست شاه اسماعیل اول احداث شده است که محل سکونت زنان شاه بوده است. زیبایی باغ و معماری بی نظیر کاخ هشت بهشت نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب نموده و گردشگران را حیرت زده می نماید.

درختان بلند و سر به فلک کشیده و هم چنین حوضچه با فواره های زیبایش از مهم ترین ویژگی های این باغ هستند و زیبایی باغ را دوچندان نموده اند. همانطور که گفته شد، کاخ از معماری منحصر به فردی برخوردار است و با کاشی هایی با تصاویر حیوانات و گیاهان خوش نقش و نگار مزین شده است. نقاشی ها و گچبری های جداره های این کاخ بسیار ارزشمند بوده و قدمت تاریخی بسیاری دارند. از هنر های ایرانی شاخص بکار رفته در این کاخ می توان به خاتم کاری پنجره های طبقه دوم کاخ هشت بهشت اشاره کرد که متعلق به دوران صفویه می باشد. از نام های دیگر باغ هشت بهشت می توان به باغ هشت در بهشت و باغ بلبل اشاره کرد. جالب است بدانید که این پارک به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان یکی از باغ های معاصر این شهر می باشد که در سال 1375 در جوار زاینده رود احداث شده است. مساحت این باغ 55000 متر مربع می باشد و امروزه به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر اصفهان به شمار می رود. اگر به پرندگان علاقه دارید، بازدید از باغ پرندگان را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که حدود 130 گونه از پرندگان مختلف در این باغ نگهداری می شوند. با توجه به شرایط زیستی پرندگان، امکاناتی از جمله برکه آب و جنگل های مصنوعی در این باغ فراهم شده است. باغ پرندگان علاوه جاذبه گردشگری، به عنوان یک مرکز علمی و تحقیقاتی نیز فعالیت می نماید و به لحاظ علمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

باغ گل های اصفهان

این باغ زیبا یکی از برترین گزینه ها برای افرادی است که به گیاهان و طبیعت علاقه دارند. باغ گل اصفهان در جنوب شرقی میدان بزرگمهر در کنار زاینده رود قرار گرفته است و وسعت آن به 67000 متر مربع می رسد. بیش از 700 گونه گیاهی در این باغ نگهداری می شود که هرکدام از زیبایی خاصی برخوردارند. این باغ زیبا از قسمت های گوناگونی از جمله باغ ایرانی، باغ صخره ای، باغ گیاهان دارویی، باغ رز، آب نماها، برکه، آمفی تئاتر روباز، مجموعه پرچین و بخش فروش گل تشکیل شده است. هم چنین، گلخانه ای به مساحت 700 متر برای نگهداری گل ها در فصل زمستان در این باغ احداث شده است.

باغ انگورستان اصفهان

این باغ یکی از قدیمی ترین و مهم ترین باغ های اصفهان می باشد که قدمت آن به دوره پادشاهی نادرشاه افشار بازمی شود. باغ انگورستان با کاخ چهل ستون در ارتباط است. این باغ زیبا مجموعه ای متشکل از سفره خانه و حیاط سرپوشیده ای است که به کاشی کاری ها و گچ بری های ماهرانه بدست استادان هنرمند مزین شده است.

باغ هزار جریب اصفهان

یکی از معروف ترین خیابان های اصفهان، خیابان چهار باغ بالا می باشد که باغ های متعددی در آن قرار گرفته اند. باغ هزار جریب نیز در انتهای خیابان چهارباغ قرار گرفته است. باغ هزار جریب بسیار زیبا و دیدنی است و از درختان تنومند چنار و کاج و یک جوی آب روان تشکیل شده است. صدای دل نشین آب در کنار آواز پرندگان و هم چنین حس آرامش و زیبایی باغ، شما را حیرت زده خواهد نمود. این باغ به علت زیبایی که دارد، در گذشته به بهشت شاه عباس معروف بوده است.

باغ زرشک اصفهان

باغ زرشک نیز مانند بسیاری از باغ های شهر اصفهان در خیابان چهار باغ و در جنوب زاینده رود واقع شده است. این باغ زیبا شامل عمارتی بزرگ و با شکوه می باشد و دارای دریاچه و آبشاری چشم نواز است که زیبایی باغ را دو چندان نموده است.

باغ کومه اصفهان

این باغ در منطقه ای به نام لنجان و در خارج از شهر اصفهان واقع شده است. در زمان های گذشته، باغ کومه به عنوان شکارگاه شاه عباس ساخته شده بود. نهر آب بسیار زیبایی از دل این باغ عبور می نماید که آرامش خاصی به آن بخشیده است.

آشنایی با باغ طوبی اصفهان

باغ طوبی اصفهان، یکی از باغ های تازه تاسیس است که به عنوان یک مجموعه فرهنگی نیز مشغول به فعالیت می باشد. باغ طوبی بر اساس طرح باغ های ایرانی اصیل طراحی شده و امروزه مورد استقبال شهروندان و مجموعه های فرهنگی قرار گرفته است. این باغ در خیابان مصلی اصفهان واقع شده و در مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد قرار گرفته است. مجموعه باغ طوبی اصفهان، از بخش های مختلفی از جمله کتابخانه، هنرکده های مختلف، بخش های ورزشی و تفریحی و آمفی تئاتر و سالن اجتماعات و غیره تشکیل شده است و فضایی مجهز برای برگزاری مراسم های فرهنگی، هنری، آموزشی و مذهبی فراهم ساخته است.

علاوه بر این، مجموعه تخت فولاد نیز شامل بخش های گوناگونی عکسخانه تخت فولاد، موزه سنگ نوشته ها، نقوش سنگ قبر و بعلاوه گورستان تاریخی تخت فولاد می باشد که شما می توانید علاوه بر گشت و گذار در باغ از این اماکن نیز بازدید کنید. تخت فولاد اصفهان در واقع گنجینه ای ارزشمند و تاریخی از تکایا، سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی به جای مانده از دوران گذشته این شهر می باشد و نمادی از تاریخ و فرهنگ اصفهان است.

تخت فولاد در دل باغ طوبی اصفهان

تخـت فولاد قدیمی ترین گورستان شهر اصفهان می باشد که لسان الارض و بابا رکن الدین از نام های دیگر آن است. مجموعه تخت فولاد بسیار قدیمی است و قدمت این گورستان به قرن چهارم هجری بازمی شود. این گورستان کهن، یکی از مهم ترین گورستان های تاریخی در دنیا اسلام می باشد زیرا مقابر و تکایای تاریخی بسیاری در آن قرار گرفته اند. از آن جایی که بزرگان و مشاهیری بسیاری در این گورستان دفن شده اند، به آن قطعه ای از بهشت گفته می شود.

در حال حاضر حدود پنجاه تکیه و بناهای مختلف از جمله کاروانسرا، آب انبار و غیره در مجموعه تخت فولاد قرار گرفته است. از جمله مهم ترین تکایا می توان به تکیه درویش صادق، مقبره الله وردیخان، بقعه محمد علی بیک ناظر، تکیه میر معز صوفی اشاره کرد.

مجموعه تخت فولاد یکی از مهم ترین منطقه ها شهر اصفهان می باشد که گنجینه ارزشمندی از مشاهیر و مفاخر در طول زمان و در سطوح ملی و بین المللی می باشد که افراد بزرگی مانند فقها و مجتهدان و هنرمندان در آن آرمیده اند. این مجموعه شامل بیش از 100 هزار مقبره بوده و بیش از دو هزار و 650 آثار مکتوب از شخصیت های مدفون در تخت فولاد در کتابخانه تخصصی این مجموعه در دسترس شهروندان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

افراد سرشناس خفته در باغ طوبی

در گوشه ای از باغ طوبی اصفهان، سنگ مرمر خوش تراشی وجود دارد که نام محمد شیخ زاده هراتی روی آن حک شده است که این فرد یکی از خیرین و موسس مدارس هراتی بوده است. دبستان و دبیرستان هراتی با وسعتی حدود 9 هزار متر ساخته شد و از معماری باشکوهی برخوردار است.

در گوشه دیگری از باغ طوبیف نام حسین همدانیان به چشم میخورد که از کارآفرین و خیرین نامدار اصفهان بود. همدانیان موسس یکی از قدیمی ترین کارخانه های سیمان ایران می باشد که در ساخت آن از مشاور آلمانی خود یاری گرفته است. در اطراف این کارخانه معادن تغذیه بسیاری وجود داشته است که می توانستند خوارک این کارخانه را تا چهارصد سال آینده تامین کنند. این کارخانه پس از گذشت 60 سال همچنان پابرجاست و به اقتصاد این شهر و مردم یاری می نماید.

مرکز رفاه کودک و خانواده باغ طوبی

مرکز رفاه کودک و خانواده باغ طوبی اصفهان، پیشینه ای 25 ساله دارد و به عنوان یک محفل و انجمن فعالیت می نماید. این مجموعه حدود 6 سال است که با دریافت مجوز از بهزیستی، به طور رسمی فعالیت خود را در زمینه تربیت آموزشی و انگیزشی شروع نموده است و موضوع اصلی فعالیت های آن پیرامون موضوع فطرت در آموزه های وحیانی شکل گرفته است.

بچه ها می توانند در این مرکز به یاری مربیان، استعدادها و خلاقیت های خود را شکوفا کنند و در زمینه های مختلف فعالیت کنند. این فرصت برای بچه ها فراهم شده که با حضور در محیط آموزشی شبیه سازی شده، نقش پذیری مشاغل مختلف را تجربه کنند. بچه ها در سنین مختلف در فعالیت هایی از جمله مراحل فراوری گیاه و پخت غذا و شرکت در اردوهای علمی آموزشی شرکت نموده و این موضوع منجر به شکوفایی استعداد آنها می شود.

منبع: الی گشت

به "آشنایی با مجموعه فرهنگی و گردشگری باغ طوبی در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مجموعه فرهنگی و گردشگری باغ طوبی در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید