ایران خودرو با این ترفند، 206 را دوباره به بازار می فرستد!

به گزارش وبلاگ سروری کیا، در شرایطی که 207 اتوماتیک در بازار آزاد تا مرز یک میلیارد تومان هم پیش رفت، ایران خودرو در روز های التهاب بازار خودرو تصمیم گرفت تا به فراوری 206، فرانسوی محبوب، اما حالا دیگر قدیمی خیابان های ایران سرانجام دهد.

ایران خودرو با این ترفند، 206 را دوباره به بازار می فرستد!

به گزارش خبرآنلاین؛ ایران خودرو که از اواسط دهه 90 همکاری با شریک تجاری اش پژو را قطع نموده، سال هاست که خودش بر پایه مهندسی معکوس از محصولات شرکت فرانسوی به سبک خودش به خودکفایی رسیده از موتور هایی که فراوری می نماید تا قالب اتاق ها و باز فراوری کامل خودرویی، چون تارا بر پایه پلتفرم پژو 301.

آنها، اما برای 206 تقریبا همان سیاستی را در پیش گرفتند که سال ها قبل و بعد از انتها فراوری پیکان انجامش دادند. موتور تقویت شده پیکان بر بدنه 405 نشست، اما توان حرکت دادنش را نداشت یکی از مدل های شکست خورده تحقیق و توسعه در خودروسازی ایران همان پژو های معروف به آر. دی بود.

تغییراتی که بعد ها در ساخت روآ از پلتفرم اس دی پژو 206 هم خیلی مورد استقبال قرار نگرفت اگرچه همچنان این خودرو ها روی خط فراوری ایران خودرو هستند و نمونه های هیبریدی از آن ها هم رونمایی شده است.

جدیدترین ماجراجویی ایران خودرو پس از تغییرات مدیریتی، درحالی که در دوره مدیریت قبلی وعده داده شده از آغاز سال جاری نمونه خودروی مالی و جایگزین ایرانی 206 به بازار بیاید، حفظ 206 بر پایه فراوری با اتاق 207 و موتور ضعیف تر تی یو 3 است که 1361 سی سی است و 4 سیلندر.

فرق موتور TU 5 JP 4 و موتور TU 3 A؟

موتورھای سری TU برای اولین بار در سال 1986 به وسیله گروه پژو سیتروئن (PSA) استفاده شد و به تدریج جایگزین موتورھای خانواده XU شدند.

هنوز هم در خود فرانسه مدل های ارتقا یافته TU در برخی از مدل ھای پژو و سیتروئن استفاده می شوند. سال هاست، اما ایران خودرو بر پایه این مدل موتور، پلتفرم موتور ملی خود را سوار نموده و مدل های TU 3 و TU 5 را نه تنها روی محصولات خودش که حتی محصولات خودروساز رقیب یعنی سایپا نصب نموده است. از دنای اتوماتیک تا ال 90 های فراوری داخل و تارا و 207 اتومات، همگی از این خانواده موتور ها بهره می برند.

ویژگی موتورھای TU بھره وری، مصرف سوخت مناسب و انطباق با استانداردھای آلایندگی نسبت به تکنولوژی اواخر دهه 90 میلادی و یک دهه پس از آن است. سال هاست که شرکت ایران خودرو سرمایه گذاری و کوشش برای بومی کردن دانش فنی این نوع موتورھا، پیش می رود.

موتور TU 3 A

موتور TU 3 A با حجم 1361 سی سی و 4 سیلندر است. 8 سوپاپ دارد و با سیلندر و سرسیلندر آلومینیومی در مقایسه با موتورھای مشابه، نسبتا سبک و کم مصرف است. متوری مناسب برای استفاده در خودروھای کوچک شھری. موتوری که تا پیش از این در پژو های تیپ دو استفاده می شد.

موتور TU 5 JP 4

مھمترین شاخصه این موتور بھره مندی از سیستم (DOHC) که مخفف عبارت Double Overhead Cams است، است.

این سیستم با بھره مندی از 2 میل بادامک جداگانه برای سوپاپ ھای ھوا و دود، امکان ایجاد 4 عدد سوپاپ برای ھر سیلندر و مجموعا 16 سوپاپ برای موتور را فراھم می نماید.

این موضوع سبب می گردد که ورود ھوا به سیلندر و خروج دود از آن با سرعت بیشتری انجام گیرد و در نتیجه توان فراوری شده به وسیله موتور به شکل قابل ملاحضه ای افزایش یابد. وجود این سیستم به ھمراه نسبت تراکم بالا (10.5) در این موتور سبب می گردد که ضمن فراوری توان و گشتاور بالا، دارای مصرف سوخت و آلایندگی پایینی باشد. به نحوی که در مواجھه با استانداردھای آلایندگی در سالھای آینده مسئله ای پیش رو نداشته باشد.

بر این اساس تقریبا می گردد گفت ایران خودرو همان 206 تیپ دو را این بار با اتاق 207 به بازار می فرستد!

منبع: فرارو

به "ایران خودرو با این ترفند، 206 را دوباره به بازار می فرستد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران خودرو با این ترفند، 206 را دوباره به بازار می فرستد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید