برای رونق گردشگری همدان باید نقشه راه تنظیم گردد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، استاندار همدان گفت: برای پیشرفت و رونق گردشگری استان تاریخی همدان باید نقشه راه تنظیم گردد به طوری که تمام برنامه ریزی ها به صورت مرتب و راهبردی در آن در نظر گرفته گردد.

برای رونق گردشگری همدان باید نقشه راه تنظیم گردد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، علیرضا قاسمی فرزاد عصر یکشنبه، 9 مهر در همایش پاسداشت روز جهانی توریست و هفته توریستی در استان همدان، عنوان نمود: مایه مباهات است که صاحب یک میراث گران بها هستیم. همدان صاحب یک تمدن پرعظمت است و در فراز و نشیب های مختلف این را نشان داده است و در تمام دوران ها خوش درخشیده اما آنچه باید به آن اشاره نمود 1800 اثر تاریخی ماندگار، جاذبه های طبیعی فاخر و آب و هوای مناسب شهرمان است.

وی با بیان اینکه جاذبه های همدان بی مانند هستند، تأکید کرد: از مدیرکل میراث فرهنگی درخواست می کنم نقشه راهی برای توریستی استان با به کارگیری افراد مجرب ظرف دو، سه ماه آینده تهیه کند به طوریکه اگر نقشه راه نباشد مانند حال حاضر سر درگم خواهیم بود و آنطور که باید از ظرفیت توریستی بهره نبرده ایم.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه استان همدان دو بال پر قدرت دارد و باید نهایت استفاده را از آن داشته باشد، اعلام کرد: بزرگترین غار آبی جهان و میراث گرانبهای هگمتانه مثل و مانندی در جهان ندارند و دوبال پرقدرت ما برای جذب توریست است.

استاندار همدان یادآور شد: استان همدان مانند بسکمک از نقاط جهان دچار بحران کم آبی است به طوریکه اقتصاد این استان باید از کشاورزی به سمت توریستی سوق پیدا کند و بیش از پیش از صنعت توریستی برای رونق استان استفاده گردد.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند رونق توریستی را ایجاد کند، اضافه نمود: بخش خصوصی در زمینه رونق توریستی نیاز است که پای کار بیاید و دولت پشتیبان و کمک رسانشان در جذب توریست خواهد بود. به طوری که آژانس های مسافرتی دیگر نباید به فکر فروختن بلیت باشند، بلکه آنها باید استان همدان با قدمت 3500 ساله را تبلیغ نمایند و مقصد توریستان داخلی و خارجی را به استان همدان تغییر دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان همدان نیز گفت: توریستی مسیری برای انتقال فرهنگ و تجربه بین تمدن های مختلف است، در توریستی دو اتفاق مهم رقم می خورد؛ یکی خاطرات به یاد ماندنی از آن مکان و سفر و دیگری آموزش است.

محسن معصوم علیزاده اظهار کرد: توریستی با تکنولوژی همراه و همسو است و جهان برای رونق توریستی از تکنولوژی مدرن روز استفاده می نماید.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای بسترهای زیادی برای رونق بیش از پیش توریستی است، توضیح داد: استان همدان دارای مکان های فاخری از جمله غارعلیصدر و تپه هگمتانه است که برای جذب توریست بسیار مؤثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اعلام کرد: به زودی جشن بزرگی در همدان با ثبت جهانی هگمتانه برپا خواهد شد و در این رابطه از تمامی مدیران و افرادی که کمک رسانند، تشکر می کنم.

جاده راه آهن نه زیباست نه امن

نماینده آژانس های مسافرتی همدان نیز اظهار کرد: همدان شهر اطلسی هاست و هر توریستی که به همدان سفر می نماید، تمایل دارد در این شهر اقامت داشته باشد.

محمد فیضی با بیان اینکه استان همدان نیاز دارد زیرساخت های بیشتری برای توریستی مهیا کند، اضافه نمود: متأسفانه جاده راه آهن بسیار نامناسب است به طوریکه نه سیمای زیبای دارد و نه امنیت کافی، این جاده دوطرفه و بسیار پرخطر است و این برای افرادی که می خواهند از قطار استفاده نمایند، نارضایتی هایی به همراه دارد.

فیضی تأکید کرد: سال هاست که من و همه همکارانم به مسئولان پیشنهاد می دهیم به ورودی های شهر اهمیت دهید و پتانسیل لازم برای جذب توریست را ایجاد کنید اما هیچ کس اهمیت نداد و همه توجه ها به سمت جاده همدان- تهران که به مرکز ختم می گردد، است و دو ورودی دیگر چشم انداز نامطلوبی دارند به طوریکه توریست تمایل به اقامت در همدان را پیدا نمی نماید.

نماینده آژانس های مسافرتی همدان اعلام کرد: مدیران استانی از بخش خصوصی حمایت های لازم را انجام دهند تا سیمای شهرمان زیبا گردد، بخش خصوصی به پشتیبانی نیاز دارد در غیر این صورت اگر این رویه ادامه پیدا کند اوضاع بیش از پیش وخیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرودگاه همدان چالش بزرگی برای مسافران است، شرح داد: فرودگاه همدان با آن همه زیرساخت هواپیمایی برای پرواز ندارد و این نقطه ضعف است به طوریکه اگر پروازها فعال گردد توریستان برای سفر به استان با این همه جاذبه تشویق خواهند شد.

آژانس های مسافرتی در حال ورشکستگی هستند

فیضی ادامه داد: آژانس های مسافرتی شرایط مطلوبی ندارند و در حال ورشکستگی هستند، چراکه هزینه ها بسیار بالا است و توان پرداخت این هزینه ها را ندارند. بنابراین نیاز است که مدیران استانی آژانس های مسافرتی را در شرکت در نمایشگاه های بین المللی کمک نمایند تا بتوانند توریستان بیشتری را برای تشویق سفر به همدان بیاورند.

نماینده اقامتگاه های بوم گردی و مسافرتی همدان نیز گفت: زمانی که در یک روستا اقامتگاه شکل می گیرد، آن روستا متحول می گردد به طوریکه جلوی مهاجرت اهالی روستا به شهر گرفته می گردد، اشتغال رونق می گیرد و باعث توسعه پایدار در آن روستا خواهد شد.

یک سوم خانه های بومگردی روستایی تعطیل شده است

مهدی غنی پارسا با بیان اینکه در دو سال گذشته یک سوم بوم گردی های روستایی تعطیل شده است، اضافه نمود: متأسفانه به دلیل نبود امکانات اولیه از جمله آب، اینترنت و بهسازی یک سوم بومگردی های روستایی که نقش مؤثری در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر را دارند، تعطیل شده و سرمایه گذاری هایی که اجرا شده، هدر رفته به طوریکه به جای اینکه امکانات افزایش پیدا کند دچار افول شده ایم و بعضی بومگردی های به نام استان به دلیل نبود آب شرب بهداشتی، آنتن و اینترنت از توریست خالی شده است.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم روستاها توسعه پایدار داشته باشند، باید اولویت رسیدگی و بهسازی با آنها باشد، اعلام کرد: روستاهایی که دارای بومگردی هستند، باید در اولویت بهسازی باشند چراکه اگر بهسازی و امکانات اولیه مهیا نباشد باید شاهد تعطیلی بیشتر بومگردی ها باشیم.

غنی پارسا اضافه نمود: خانه مسافرها و نهادهای دولتی اجازه رشد را از بومگردی ها گرفته اند و نهادی چون آموزش و پرورش با پذیرش بی حساب و کتاب توریست اجازه رشد به صنعت توریستی نمی دهد.

همدان تنها از 10 درصد ظرفیت توریستی خود استفاده می نماید

مدیرعامل دهکده تفریحی توریستی گنجنامه نیز گفت: جهان توریستی را برای خود یک فرصت می داند و در پی رونق آن است چراکه صنعت توریستی به عنوان نفت سفید است و اگر بخواهیم همدان را با اصفهان مقایسه کنیم چیزی کم ندارند اما متأسفانه فعالان این عرصه نتوانستند همدان را معرفی نمایند و تنها زمانی می توانیم به پیروز برسیم که در رتبه های اول تا سوم جذب توریست در کشور قرار بگیریم.

سعید ترابیان یادآور شد: همدان پایلوت غرب کشور است، ما می توانیم اقامت غرب کشور را به خود اختصاص بدهیم اما نقشه راه نداریم، شهر همدان تنها از 10 درصد ظرفیت توریستی خود استفاده می نماید، ما نیاز به یک باور، پشتیبانی و انسجام داریم به طوریکه همدان می تواند به عنوان یک فرصت در کشور معرفی گردد، ما نیاز به تبلیغ داریم.

منبع: دنیای سفر

به "برای رونق گردشگری همدان باید نقشه راه تنظیم گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای رونق گردشگری همدان باید نقشه راه تنظیم گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید