شناسایی بیش از 2 هزار غذای سنتی و 100 نوشیدنی در اردبیل

به گزارش وبلاگ سروری کیا، میراث آریا/ براساس خبرهای منتشر گشته، شناسایی بیش از 2 هزار غذای سنتی و 100 نوشیدنی در اردبیل صورت گرفت.

شناسایی بیش از 2 هزار غذای سنتی و 100 نوشیدنی در اردبیل

امروزه و با توسعه فناوری های دیجیتال، ویدئوها حرف اول را در بین محتواهای چند رسانه ای می زنند و در این میان مجذوب کنندهیت های حوزه خوراک و غذا به یکی از پر بازدید ترین محتواهای شبکه های اجتماعی تبدیل شده اند. تصاویر لذیذی که تماشای آنها مجذوب کنندهیت خاصی دارد اما تکنولوژی هنوز توانایی انتقال طعم و بوی این خوراکی های خوشمزه را پیدا ننموده است. از همین رو سفر یکی از برترین راهها برای تجربه خوراک و غذاهای محلی آن هم در محیط بومی است.

استان اردبیل در کنار انواع جاذبه های توریستی خود، از مجذوب کنندهیت های ویژه ای نیز در حوزه توریستی خوراک بهره می برد که می تواند به یکی از عوامل رونق و توسعه توریستی استان تبدیل گردد. عمده مجذوب کنندهیت های حوزه خوراک اردبیل از طبیعت کم نظیر و فرهنگ بومی منطقه سرچشمه می گیرد. سردسیر بودن منطقه و بعلاوه طبیعت سرسبز آن در فصل های بهار و تابستان موجب شده تا محصولات طبیعی منحصر بفردی مثل عسل منطقه سبلان یا خوراکی هایی مثل آش های معروف این منطقه پدید بیایند و جز مجذوب کنندهیت های توریستی استان محسوب شوند.

اما موضوع مهم در زمینه بهره برداری از ظرفیت توریستی خوراک، سرمایه گذاری در این حوزه و معرفی خوراک محلی در سطح ملی و بین المللی است. در کشورهای پیشرفته از نظر صنعت توریستی اقدامات ویژه ای برای برندسازی خوراک اجرا شده و نظر کارشناسان حوزه توریستی نیز چنین است که برندسازی و معرفی محصولات می تواند به مولدسازی حوزه خوراک در صنعت توریستی منجر گردد.

ثبت در لیست میراث ناملموس ملی و برندسازی

ثبت خوراک های محلی در لیست میراث ناملموس ملی یکی از ملزومات برندسازی در این حوزه است، چرا که با ثبت ملی یک غذا توجه رسانه ها و دستگاه های مرتبط به آن بیشتر می گردد و امکان ترویج آن در رستوران ها و فروشگاه ها نیز بیش از پیش ایجاد می گردد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اردبیل در خصوص خوراک ثبت شده این استان در لیست آثار ناملموس ملی میگوید: تا به امروز خوراک هایی مانند قوورما، گیلدیک آشی، قره شیقالات، روسته، خشیل، دوشاب حالواسی، یارما شیله سی، زنجفیل حالواسی، ساج ایچی، قاتق شورباشی، سوتدی پلو، چگوری، چیغیرتما، مشکوفی، باسدیرما پلو، کته نان با سبزیجات، پیچاق قیمه، قره حالوا، قیماق، هدیک آشی، دیشلیق، فطیر، قوروت، آیران آشی، اوماج آشی، بایرام یومورتاسی و خشیل در لیست میراث ناملموس ملی ثبت شده است.

کریم لطفی پیرامون شناسایی بیش از 2 هزار غذای سنتی و 100 نوشیدنی در اردبیل ادامه می دهد: پرونده چند خوراک بومی و محلی دیگر نیز در دست تهیه هستند تا این آثار نیز در لیست میراث ناملموس ملی ثبت شوند و از فراموشی این آثار جلوگیری گردد.

امروزه در اردبیل از میان خوراک ثبت شده غذاها و خوراکی مثل آش دوغ، حلوای سیاه، پیچاق قیمه و عسل به صورت وسیع عرضه می شوند اما سایر خوراک جایگاه مناسبی در منو رستوران ها و ویترین مغازه ها ندارند. امری که با توجه به آن و برندسازی غذاها و خوراک متنوع محلی میتوان رنگ و بوی دیگری به توریستی خوراک اردبیل داد.

رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به وجود 2 هزار و 500 غذای سنتی و بیش از 100 نوع نوشیدنی در نقاط مختلف کشور میگوید: تنها حدود 800 مورد در کتاب های آشپزی و مقالات تحقیقی مرتبط درج شده و هموطنان تنها با حدود 20 تا 30 مورد آنها آشنا هستند.

روانبخش نایب پاشایی اضافه می نماید: غذاهای سنتی که در شمال تا جنوب استان اردبیل طبخ می گردد، ارزش بسیاری دارد اما توریستی خوراک در استان مقوله ای شناخته نشده است و از همین رو از چند سال گذشته اقدامی در وزارت میراث فرهنگی با عنوان تهیه اطلس توریستی خوراک شروع شده است.

رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان اردبیل به تفاوت های توریستی خوراک و غذا اشاره و اظهار می نماید: در توریستی غذا، توریست داخلی در هتل یا اماکن اقامتی می ماند اما در رستوران غذا میخورد و 10 تا 15 درصد هزینه سفرش را به غذا اختصاص می داد.

او پیرامون شناسایی بیش از 2 هزار غذای سنتی و 100 نوشیدنی در اردبیل میگوید: در چند سال اخیر اما عنوان توریستی خوراک مطرح شد که در قالب آن دیگر تنها خوردن غذا مطرح نیست و حتی بازدید از مزرعه های توریستپذیر، آموزش آشپزی و مشارکت در نحوه پخت را نیز شامل می گردد. انواع چاشنی و ادویه، نوشیدنی، دمنوش و گرمنوش نیز در این تعریف تازه جزوی از توریستی خوراک بشمار می آید که به چند بخش تقسیم می گردد.

رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان اردبیل اضافه می نماید: در این چارچوب میتوان تورهایی برای توریستان داخلی و خارجی تحت عنوان مشارکت در آموزش غذاهای سنتی به استان اردبیل جذب کرد یا تورهایی طبیعت گردی برگزار و نحوه پخت بعضی غذاها را در قالب آن آموزش داد.

او میگوید: حتی توریستان را میتوان در آکادمی ها یا خانه های روستایی در تهیه و خرید مواد اولیه ارگانیک خوراک ها نیز مشارکت داد و با این روش هدف و مقصد تازه توریستی برای استان اردبیل تعریف کرد؛ این شیوه باید تغییر یابد تا در توریستی خوراک به پیروزیت برسیم.

آموزش، احتیاج دیگر توسعه توریستی خوراک

توریستی خوراک علاوه بر این که یک جاذبه مستقل است می تواند به عنوان یکی از عوامل مشترک به همراه سایر جاذبه ها در جذب توریست و حتی ماندگاری مسافر یا مراجعه دوباره او تاثیر بسزایی داشته باشد. به همین منظور ضروری است که مراکز اقامتی، هتل ها، رستوران ها و حتی مراکز تفریحی و سایر تاسیسات توریستی توجه ویژه ای به ارائه خوراک بومی و محلی داشته باشند که این موضوع اهمیت آموزش را نیز دوچندان می نماید. آموزش نحوه تهیه و ارائه خوراک در این مراکز یکی از ملزومات توسعه توریستی خوراک است.

رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان اردبیل آب و هوا، فراوریات کشاورزی و دامی و فصول را از عوامل تاثیرگذار در تهیه انواع خوراک عنوان می نماید و می گوید: توریستی خوراک احتیاجمند آموزش است اما در این زمینه کم کار شده و باید در رستوران ها، تاسیسات توریستی و واحدهای بومگردی روستایی آموزش حوزه خوراک مورد توجه باشد.

او بیان می نماید: برگزاری رویدادهای مجذوب کننده مرتبط با توریستی خوراک شامل پیش غذا، غذا، پس غذا، ادویه و چاشنی، دمنوش و نوشیدنی های سرد در سطح ملی و بین المللی می تواند موجب آشنایی بیشتر مردم با این خوراک ها گردد.

نایب پاشایی با بیان اینکه کمیت و کیفیت غذاهای سنتی احتیاج به بازنگری دارد، گفت: با گذر زمان تا حدودی ذائقه ها تغییر نموده و بعلاوه در مرحله بعد سفره آرایی و تزیین غذا از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا خوراک ها مطابق با ذائقه توریستان داخلی و خارجی به شکلی پیروزیت آمیز ارائه گردد که همه این موارد با آموزش می تواند اتفاق بیفتد.

او ادامه می دهد: پس از این مراحل نوبت ورود خوراک های سنتی به منوی رستوران ها و تاسیسات توریستی است؛ در حال حاضر اگر توریستی خارجی از شمال تا جنوب ایران سفر کند، تنها تعدادی غذای مشابه در منوها به چشمش میخورد که جای تاسف دارد.

رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان اردبیل اظهار می نماید: برگزاری تورهای توریستی تخصصی خوراک و تبلیغات مناسب بر روی تورها و خوراک ها و رویدادها در سطح استانی، ملی و بین المللی باید توسعه یابد و در مرحله آخر پس از معرفی خوراک های بومی و تسهیل دسترسی برای تهیه مواد اولیه یا خرید خود آن خوراک، میتوان علاوه بر هتل ها و رستوران ها، بازارچه های خیابانی و ایستگاه های خوراک راه اندازی کرد تا افراد با طعم های سنتی آشنا شوند.

عسل سبلان، نمونه ای پیروز از برندسازی در توریستی خوراک

خوراک طبیعی استان اردبیل نیز یکی از جاذبه های اصلی این حوزه هستند که در راس آنها میتوان به عسل اشاره نمود. عسل سبلان نمونه پیروزی در برندسازی حوزه خوراک است و توجه بسیاری از مردم ایران و حتی دنیا را به خود جلب نموده است. اردبیل با استفاده از طبیعت بکر دامنه سبلان رتبه سوم فراوری عسل در کشور را دارد و پای بسیاری از علاقمندان را برای خرید از مزرعه های زنبورداری استان به اردبیل می کشاند.

طبق اعلام کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در سال 1401 مقدار هفت هزار و 327 تن عسل در حدود چهار هزار مزرعه زنبورداری استان فراوری شده و این ظرفیت بزرگی برای توسعه توریستی بر پایه این خوراک طبیعی اردبیل است.

در نهایت میتوان گفت که استان اردبیل با توجه به خوراک ثبت شده خود در لیست آثار ملی و تنوع غذاهای سنتی و بعلاوه با توجه به ظرفیت طبیعی خود امکان بهره مندی ویژه ای از حوزه توریستی خوراک را دارد که این امر مهم احتیاجمند توجه بیشتر به ویژه به امر برندسازی و آموزش است.

گزارش از: توحید سیف

منبع: همگردی

به "شناسایی بیش از 2 هزار غذای سنتی و 100 نوشیدنی در اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی بیش از 2 هزار غذای سنتی و 100 نوشیدنی در اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید