بزرگ ترین گورستان هواپیما در جهان

به گزارش وبلاگ سروری کیا، گورستان هواپیماها

به نظرتان وقتی عمر یک هواپیما تمام می شود یا دیگر به هواپیما نیازی نباشد چه بلایی به سرش می آید؟ در مورد اتومبیل های اسقاطی می دانیم که مکانی به نام قبرستان ماشین ها وجود دارد. اما در مورد هواپیماها چه؟ آیا مکانی برای نگهداری هواپیماهای قدیمی و از کارافتاده نیز وجود دارد؟ بله، گورستان هواپیما جایی است که هزاران هواپیمای فرسوده و از رده خارج نگهداری می شوند. در جهان تعداد زیادی گورستان هواپیما وجود دارد، اما در بیایان های خشک و سوزان آریزونا، بزرگ ترین گورستان هواپیما در جهان قرار گرفته است. در این گورستان هزاران هواپیما در فضایی بسیار وسیع و در ردیف های منظم آرام گرفته اند. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این گورستان بزنیم.

بزرگ ترین گورستان هواپیما در جهان

بزرگ ترین گورستان هواپیما در دنیا

بزرگ ترین گورستان هواپیما در دنیا در پایگاه نیروی هوایی دیویس-مانتن (Davis-Monthan Air Force Base) واقع شده است که از طریق گروه تعمیر و نگهداری 309 (30 Aerospace Maintenance and Regeneration Group) مدیریت می شود. در این گورستان همه جور هواپیمایی پیدا می شود: از هواپیماهای باری غول پیکر گرفته تا بمب افکن ها و هواپیماهای جنگی تاندربولت 10 (A10 Thunderbolts) و جنگنده مافوق صوت اف-14 تامکت (14 Tomcat fighters).

این گورستان هواپیما در مساحتی بیش از 10 کیلومتر مربع واقع شده و بیش از 4400 فروند هواپیما در آن نگهداری می شود. وقتی لابلای این هواپیماها قدم بزنیم برخی از آن ها انگار همین چندساعت پیش به این گورستان آورده شده اند، در حالی که روی برخی هواپیماهای دیگر را لایه ای ضخیم از گرد و غبار پوشانده است. داخل انبارها هواپیماهای دیگر را اوراق کرده اند و قطعات یدکی و قسمت های قابل استفاده آن ها را جدا کرده اند. این قطعات قرار است به پایگاه های دیگر در سرتاسر دنیا فرستاده شوند و به پرواز سایر هواپیماها کمک کنند.

محوطه استخوان!

افرادی که در این مکان کار می کنند آن را به نامی می شناسند که برآمده از فرهنگ غرب وحشی در منطقه آریزوناست: محوطه استخوان!

شرایط آب و هوایی ویژه آریزونا (گرمای خشک و سوزان، رطوبت و بارش کم) باعث شده زنگ زدن و پوسیدگی این هواپیماها کندتر صورت بگیرد. علاوه بر این، 15 سانتی متر پایین تر از گرد و غبار سطح بیابان، لایه ای به نام کالیش (caliche) وجود دارد. این خاک زیرسطحی بسیار محکم و سفت هستند و اجازه می دهند هواپیماهای سنگین بدون نیاز به زیرساخت در آن پارک شوند. اگر این لایه سخت وجود نداشت هواپیما به دلیل وزن زیادی که داشت در خاک فرو می رفت و امکان قرار دادن هزاران هواپیما در بزرگ ترین گورستان هواپیما در دنیا وجود نداشت.

هواپیماها وسایل نقلیه بسیار گرانقیمتی هستند و هزینه ساخت و نگهداری بالایی دارند. پس از اتمام عمر مفید نیز می توان از این هواپیماها و قطعات آن ها استفاده کرد. البته نگهداری این هواپیماها در یک فضای دربسته نیازمند صرف هزینه ای زیاد است، اما با قرار دادن آن ها در شرایط آب و هوایی مثل آریزونا می توان تا سال ها این هواپیماها را سالم و بدون تخریب نگهداری کرد. به همین دلیل بیشتر گورستان های هواپیمای بزرگ در دنیا در منطقه ها بیابانی و آب و هوای گرم و خشک قرار دارند.

وقتی یک هواپیمای تازه به گورستان می آید چه اتفاقی می افتد؟

کارگرانی که در بزرگ ترین گورستان هواپیما در دنیا کار می کنند برای پذیرش یک هواپیمای تازه باید مراحل زیادی را انجام بدهند. هر هواپیمایی که در ماموریت های مختلف خدمت کرده باشد ابتدا می بایست کاملا شسته شود تا هرگونه نمک از روی آن پاک شود. تمام هواپیماها باید مخزن سوختشان به طور کامل تخلیه و تمیز شود. بعد با روغنی شبیه روغن چرخ خیاطی روغن کاری می شوند تا تمام قطعات متحرکش روان و روغنی بشود.

سپس هرگونه قطعه قابل انفجار مثل سیستمی که جایگاه خلبان را در مواقع اورژانسی به بیرون پرت می کند با احتیاط خارج می شود. در آخر تمام منافذ و خروجی های هواپیما با نوار چسب آلومینیوم پوشیده می شود و هواپیما با یک رنگ مخصوص نقاشی می شود؛ دو لایه رنگ سیاه و در آخر یک لایه رنگ سفید روی هواپیما زده می شود تا در برابر نور خورشید و آفتاب سوزان از هواپیما محافظت کند و داخل هواپیما را نسبتا خنک نگه دارد.

هواپیماها در درجات مختلفی نگهداری می شوند. برخی تا جای ممکن سالم و صحیح نگه داشته می شوند تا در صورت لزوم دوباره پرواز کنند. اما برخی دیگر کمی تخریب شده اند و دیگر از رده خارج هستند. بسکمک از هواپیماها برای استفاده از قطعات مختلفشان نگهداری می شوند. در این گورستان یک کوره ذوب فلز نیز وجود دارد که در صورت لزوم، قطعات مختلف هواپیما ذوب شده و مجددا بازیافت می شود. با این حساب این گورستان بیش از 400000 قطعه و ماشین آلات مختلف دارد که در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می گیرند.

مشاهده بزرگ ترین گورستان هواپیمای دنیا در گوگل ارث

همان طور که گفتیم بزرگ ترین گورستان هواپیما در دنیا با بیش از 4400 فروند هواپیما در بیابان آریزونا واقع شده است. خوشبختانه این امکان فراهم شده تا از طریق گوگل ارث این منطقه وسیع و هواپیماها را مشاهده کرد. با مراجعه به گوگل ارث می توانید با جزئیات این گورستان و هواپیماها را ببینید. تماشای این هواپیماها که در ردیف های منظم و گاه شکل های عجیبی چیده شده اند بسیار جالب توجه است. همان طور که در تصاویر می بینید تصویر این هواپیماها که در ردیف های منظم کنار یکدیگر قرار گرفته اند زیبایی خاصی دارد. وقتی از بالا به این هواپیماها نگاه می کنید می توانید ببینید که برخی از آن ها با رنگ سفید مشخص هستند. در بالا اشاره کردیم که این رنگ سفید برای محافظت هواپیماها در برابر آفتاب داغ بیابان آریزونا استفاده می شود.

منبع: independent.co.uk

منبع: الی گشت

به "بزرگ ترین گورستان هواپیما در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین گورستان هواپیما در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید