تفاوت دلبستگی با وابستگی در روابط عاشقانه چیست؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، بسیاری از افراد تفاوت دلبستگی و وابستگی را به خوبی نمی دانند و حتی فکر می نمایند این دو مفهوم با هم یکی هستند.

تفاوت دلبستگی با وابستگی در روابط عاشقانه چیست؟

وابستگی عاطفی کاملاً از دلبستگی و عشق متمایز است. وقتی وابستگی به شخص دیگر عمیق و شدید می گردد، تفاوت ها بین این دو مفهوم قابل درک تر می گردد. اما بسیاری از افراد وابسته به درستی نمی فهمند تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست و ترجیح می دهند باور نمایند که احساسی که با آن روبه رو هستند، تنها معادل عشق و دوست داشتن است. با مجله اینترنتی وبلاگ سروری کیا همراه باشید.

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست؟

اما چطور می توان تفاوت دلبستگی و وابستگی را درک کرد؟ اصلا آیا تفاوت زیادی بین این دو مفهوم وجود دارد؟ این ها سوالاتی است که سعی داریم در این ادامه به آن ها پاسخ دهیم.

تعریف وابستگی

وابستگی، سرچشمه احتیاجاست. عبارت بدون تو نمی توانم زندگی کنم واقعاً نمونه ای برجسته از این احتیاج و وابستگی است. اینگونه افراد همواره به توجه، تأیید و حمایت از طرف شریک عاطفی خود احتیاجمند هستند. در حقیقت، آن ها احساس خلاء و خالی بودن درونی دارند و کوشش می نمایند این خلاء را با حضور یک فرد دیگر در زندگی خود پر نمایند. در اینجا، تفاوت بین دلبستگی و وابستگی مشهود است.

تعریف دلبستگی

افراد عاشق و دلبسته از عشق غنی و پرشوری برخوردارند و خود را کاملا ارزشمند می پندارند. آن ها احساس نمی نمایند که به دیگری وابسته شدند بلکه این احساس را درون خودشان تجربه می نمایند.

دلبستگی در پی برقراری ارتباط صمیمی، احترام و دوست داشتن بی قید و شرط است و مهم ترین امر این است که فرد عاشق قادر است به احتیاجهای خود پاسخ دهد و شریک عاطفی خود را محدود به خواسته های خود نکند، به همین علت می تواند مسئولیت های زندگی خود را کنترل کند.

در دلبستگی، بر خلاف وابستگی از ارتباط طرف مقابل با دیگران احساس خطر نمی کنید

این تفاوت بین دلبستگی و وابستگی می تواند یکی از جنبه های شاخص آن ها باشد. یکی از عناصر کلیدی عشق و دلبستگی، اعتماد و حس امنیت است.

فرد عاشق ارزشمندی خود را براساس ارتباط صمیمی با دیگران تعریف می نماید. به همین علت، رابطه شریک عاطفی اش با فرد دیگر می تواند به آسانی آرامش ذهنی او را به خطر بیندازد و حتی منجر به احساس تهدید و حسادت گردد. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب این موارد نشان می دهد در خانواده ای سمی بزرگ شده اید سر بزنید.

فرد دلبسته مسرور و راضی است، فرد وابسته درمانده، احساساتی و هیجان زده است

وقتی درباره وابستگی صحبت می کنیم، فردی را تصور می کنیم که به طور مداوم تحت سلطه دیگران است و نظراتش همواره نادیده گرفته می گردد، زیرا از بیان آن ها واهمه دارد.

در مقابل، فرد عاشق فرصت رشد و توسعه خود را دارد، اما فرد وابسته خود و آرزوهایش را از دست می دهد. تفاوت دلبستگی و وابستگی در اینجا است که فرد وابسته از بیان خواسته ها و رویاهایش نگران است، زیرا ترس دارد که ممکن است مورد تایید قرار نگیرد. از سوی دیگر، فرد دلبسته نه تنها خواسته هایش را با اطمینان کامل بیان می نماید، بلکه از شریک عاطفی خود حمایت لازم برای رسیدن به آن ها را دریافت می نماید.

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست، در وابستگی از احساسات و افکار منفی سرریز می شوید

هنگامی که رابطه شما بر پایه وابستگی عاطفی است، احساس سازش و تسلیم احمقانه و بدون علت منطقی، به شما خستگی مفرط می دهد. اما وقتی درگیر دلبستگی هستید، لذت و احساسات مثبت را تجربه می کنید، با خودتان در صلح هستید و نگاهتان به دنیا تغییر می نماید. حتی ممکن است زخم های گذشته به تدریج بهبود یابند و با عشق واقعی، شما به نسخه بهتری از خود تبدیل شوید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه با افراد بد دهان و فحاش برخورد کنیم؟ را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "تفاوت دلبستگی با وابستگی در روابط عاشقانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت دلبستگی با وابستگی در روابط عاشقانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید