جنگنده چابکی که اف 22 آمریکایی را به زیر کشید ، عکس

به گزارش وبلاگ سروری کیا، داسو رافال جنگنده چند منظوره فرانسوی در دسته پرنده های پنهان کار طبقه بندی نمی شوند اما توانسته مشهورترین پرنده پنهان کار جهان را در داگ فایت شکست دهد.

جنگنده چابکی که اف 22 آمریکایی را به زیر کشید ، عکس

به گزارش خبرگزاری وبلاگ سروری کیا، رافال در زبان فرانسوی وزش ناگهانی و وحشیانه باد معنی می شود. واژه که به خوبی از عهده توصیف این جنگنده نسل چهار و نیم چالاک برمی آید.

این پرنده در دهه 1980 که طراحی شد قرار بود تمام نقش های یک پرنده رزمی را انجام دهد از عملیات رجحان هوایی گرفته تا بمباران اهداف زمینی و شناسایی.

بال دلتا و کانارد معینه اصلی طراحی این پرنده چالاک بومی فرانسه است که برای نخستین بار در سال 1986 به پرواز درآمد و در سال 2001 عملیاتی شد.

اگرچه رافال یک هواپیمای رادارگریز به معنای واقعی نیست اما در طراحی خاص آن سطح مقطع راداری (آرسی اس) و رد فرو سرخ تا حد بسیاری کاهش یافته است. به این ترتیب می توان صفت نیمه پنهان کار را برای این جنگنده نسل چهار و نیم در نظر گرفت.

علاوه رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال RBE2 با برد تشخیص 200 کیلومتر، رافال برای ایفای نقش جنگنده رجحان هوایی به چندین سیستم سنسور پسیو مجهز شده است.

دو موتور توربوفن اسنکما ام 88 نیروی پیشران رافال را تامین می کند و این پرنده با طول حدود 15 متر و پهنای بال 10 متری را با بیشینه وزن برخاست 24 هزار و 500 کیلوگرم به آسمان می برد.

رافال در ارتفاع بالا می تواند به حداکثر سرعت 1.8 ماخ برسد و از توانایی کامل پرواز سوپرکروز برخوردار است. به پرواز هواپیما با سرعت مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز موتور و با حمل اندازه مؤثری سلاح، بار یا سرنشین، سوپرکروز گفته می شود.

موشک هوا به هوای ماژیک آر 550، موشک کروز هواپایه استورم شدو (سایه توفان) و موشک کروز اتمی ASMP-A برخی مهمات قابل استفاده در جنگنده رافال است.

شکست اف 22 رپتور در شبیه سازی نبرد

تقابل این دو جنگنده سال 2009 و طی یک مانور با حضور نیروهای هوایی انگلیس، آمریکا، فرانسه و امارات در آسمان امارات متحده عربی صورت گرفت.

در این مانور سناریوهای متفاوتی تمرین شد و البته اف 22 در بسیاری نبردهای شبیه سازی شده رقبا را از میدان به در کرد. نتیجه نبردهای هوایی نیز کاملا به نفع اف 22 بود و توانست در عملیات شبیه سازی شده 6 رافال را هدف قرار دهد و در پنج داگ فایت نیز نتیجه برابر شد اما در یک نبرد از عهده رافال برنیامد و در داگ فایت مغلوب این پرنده چالاک فرانسوی شد.

شکست اف 22 در داگ فایت چنان برای آمریکایی ها باورنکردنی بود که از فرانسه درخواست کردند تا فیلم کابین خلبان رافال هنگام داگ فایت را منتشر کند. در فیلم منتشر شده به وضوح معین بود که خلبان در موقعیتی بود که می توانست جنگنده آمریکایی را ساقط کند و در نبرد واقعی شانسی برای جان به در بردن اف 22 وجود نداشت.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "جنگنده چابکی که اف 22 آمریکایی را به زیر کشید ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگنده چابکی که اف 22 آمریکایی را به زیر کشید ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید