طرز تهیه کیک یزدی خانگی پوک و ابری، اصل حاج خلیفه

به گزارش وبلاگ سروری کیا، کیک یزدی یکی از انواع کیک های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصالتش متعلق به شهر یزد است. این کیک خوش طعم در ماه محرم به عنوان یک شیرینی مناسبتی به عنوان نذری در میان مردم پخش می شود. از دیگر شیرینی های مخصوص و سنتی شهر یزد می توان به شیرینی قطاب و شیرینی حاجی بادامی اشاره کرد. کیک یزدی را در شهر یزد بیشتر برای مراسم های مذهبی تهیه می کنند. اگر به شهر یزد سفر کرده باشید، حتما متوجه تفاوت طعم کیک یزدی اصیل و سنتی با نوع معمول کیک یزدی قنادی ها شده اید. در این مطلب دستور پخت کیک یزدی خانگی با رعایت نکات طلایی برای هرچه خوشمزه تر شدن آن را برای شما آماده کرده ایم.

طرز تهیه کیک یزدی خانگی پوک و ابری، اصل حاج خلیفه

طرز تهیه کیک یزدی خانگی به سبک قنادی ها

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی خانگی اصیل
آرد سفید300 گرم
تخم مرغ3 عدد
شکر200 گرم
ماست غلیظ150 گرم
روغن مایع175 گرم
عسلیک قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
پودر هلیک و نیم قاشق غذاخوری
گلاب3 قاشق غذاخوری

روش تهیه کیک یزدی خانگی اصل یزد

  • ابتدا شکر و تخم مرغ را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و با همزن دستی خوب هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند، در ادامه عسل را به همراه گلاب، وانیل، بکینگ پودر، ماست، هل و نمک به کاسه اضافه می کنیم و با همزن خوب مخلوط می کنیم.
  • در این مرحله نصف روغن مایع را اضافه می کنیم و پس از آن آرد را دو مرتبه الک کرده و به کاسه اضافه می کنیم. حالا باید مواد را خوب هم بزنیم تا حالت خمیری بگیرد سپس باقیمانده روغن مایع را اضافه می کنیم و مجددا مخلوط می کنیم.
  • حالا مایه کیک یزدی آماده است، فر را با حرارت 200 درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود، سپس قالب های کیک یزدی را داخل سینی فر می چینیم. می توانیم داخل قالب های فلزی را کاغذ مخصوص کیک بیندازیم یا اینکه با روغن چرب کنیم.
  • در ادامه دو سوم از حجم قالب ها را با مایه کیک یزدی پر می کنیم و با یک چاقوی کوچک روی مایه کیک یک علامت ضربدر می زنیم که این کار تاثیر بسیار زیادی در پف کیک یزدی دارد. در صورت تمایل می توانید کمی کنجد هم روی مایه کیک ها بپاشید.
  • حالا سینی را داخل فر که کاملا گرم شده است قرار می دهیم. کیک ها باید به مدت 15 تا 20 دقیقه درون فر قرار بگیرند تا به طور کامل پف کنند و طلایی شوند. پس از اینکه کیک ها آماده شد آنها را از فر خارج می کنیم و کنار می گذاریم.
  • اجازه می دهیم کیک های یزدی در دمای محیط به طور کامل خنک شوند، سپس آنها را داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم. برای مجلسی تر شدن کیک یزدی می توانید مقداری شکلات تخته ای را به روش بن ماری ذوب کنید و روی کیک ها بریزید.

سخن آخر

کیک یزدی را شاید خیلی از ما با خاطرات بچگی که خوردن کاغذ کیک یزدی از خود آن نیز خوشمزه بود یاد کنیم اما این شیرینی خوشمزه با این حال که خیلی از انواع شیرینی های مختلف از جمله نان خامه ای و شیرینی کشمشی به بازار آمدند اما از یاد هیچ کس نرفت ، چون که خیلی ها خوب می دانند که طعم این شیرینی خوشمزگی چای را دوچندان می کند.

پیشنهاد می کنیم اگر به تهیه شیرینی و کیک های خانگی علاقه دارید، از مطلب طرز تهیه شیرینی مادلین فرانسوی نیز در انگیزه دیدن کرده و خانواده خود را مهمان این شیرینی بی نظیر کنید.

آیا تا به حال کیک یزدی اصیل را در خانه تهیه کرده اید؟ ترفندهای شما برای یک کیک یزدی پف دار و پوک چیست؟ در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه کیک یزدی خانگی پوک و ابری، اصل حاج خلیفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک یزدی خانگی پوک و ابری، اصل حاج خلیفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید