محل سکونت اولین انسان ها بر روی زمین معین شد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، محققان ادعا می نمایند مکان دقیقی را که اولین انسان های مدرن در آن سکونت داشته اند و از آنجا مهاجرت نموده اند را کشف نموده اند.

محل سکونت اولین انسان ها بر روی زمین معین شد

به گزارش وبلاگ سروری کیا و به نقل از ساینس دیلی، این دانش پذیرفته شده است که نخستین انسان های از لحاظ آناتومیکی مدرن، حدود 200 هزار سال پیش از قاره آفریقا مهاجرت نموده اند، اما مکان دقیق آن مدت ها است که محل بحث و تبادل نظر است.

محققان به سرپرستی پروفسور ونسا هایز از انستیتوی تحقیقات پزشکی گاروان گویا به پاسخ این سوال رسیده اند. آنها به وسیله تحقیقاتشان نتیجه گرفتند که نخستین اجداد انسان های مدرن در یک منطقه در جنوب آفریقا سکونت داشته اند و توانسته اند 70 هزار سال در آنجا زندگی نمایند.

این منطقه در جنوب منطقه حوضه رودخانه بزرگ زامبزی(Zambezi) قرار داشته است که تمام شمال بوتسوانا را در بر می گرفته و از غرب تا نامیبیا و از شرق تا زیمبابوه امتداد داشته است.

این منطقه دارای بزرگترین سیستم دریاچه آفریقا به نام دریاچه ماکگادیکگادی(Lake Makgadikgadi) بوده است که اکنون خشک شده و بخشی از صحرای کالاهاری است. این دریاچه به دلیل تغییر صفحات تکتونیکی که در زیر آن قرار گرفته است، پیش از ظهور انسان های مدرن آغاز به خشک شدن کرد.

یافته های محققان حاکی از آن است که انسان های باستان به دلیل ایجاد تالاب ها در این منطقه که محیط پایدار و مناسبی را فراهم می کردند، سکنی گزیده اند.

هایز گفت: ما واکنش ژنتیکی قابل توجهی را در اولین زیرشاخه های انسان مدرن مشاهده کردیم. این نشان می دهد که اجداد ما بین 130 تا 110 هزار سال پیش از آنجا مهاجرت نموده اند.

وی اضافه نمود: نخستین مهاجران به شمال شرقی سفر کردند و به دنبال آن موج دوم مهاجران به جنوب غربی سفر کردند. یک سوم جمعیت آنان نیز تا به امروز در آنجا باقی مانده اند.

برای معین اینکه چه چیزی باعث مهاجرت شده است، پروفسور اکسل تیمرمن مدیر مرکز فیزیک اقلیم در دانشگاه ملی پوسان، شبیه سازی های رایانه ای مدل جوی و داده های زمین شناختی تاریخ اقلیم آفریقای جنوبی را در 250 هزار سال گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

وی گفت: شبیه سازی های ما نشان می دهد که انحراف و تکان آهسته محور گردش زمین، تابش خورشید تابستانی را در نیم کره جنوبی تغییر می دهد و منجر به تغییر دوره های بارندگی در جنوب آفریقا می گردد. این تغییرات آب و هوایی توانست سبزی و پوشش گیاهی را ابتدا 130 هزار سال پیش در شمال شرقی آن منطقه و سپس حدود 110 هزار سال پیش در جنوب غربی آن به ارمغان بیاورد تا نخستین اجداد ما برای اولین بار از وطن خود کوچ نمایند.

هایز و تیم محققان برای نتیجه گیری، نمونه های خون را جمع آوری کردند تا یک کاتالوگ از اولین میتوژنوم انسان مدرن از نسب LO که اولین جمعیت شناخته شده بشر مدرن هستند، ایجاد نمایند. محققان به لطف مشارکت جوامع محلی و شرکت نمایندگان در مطالعه در نامیبیا و آفریقای جنوبی، زیر شاخه های کمیاب و جدیدی از LO را یافتند. آنها با ادغام 198 میتوژنوم جدید به پایگاه داده فعلی توانستند اولین انسان های مدرن را ردیابی نمایند.

هایز گفت: مدتی است که تعیین شده است که انسان های مدرن آناتومیک تقریباً 200 هزار سال پیش در آفریقا ظاهر شده اند. آنچه مدتهاست مورد بحث است، محل دقیق این ظهور و متعاقباً پراکندگی نخستین اجداد ما است. دی ان ای میتوکندریال مانند کپسول زمان مادران اجدادی ما عمل می نماید که به آرامی در طول نسل ها تغییر می نماید. مقایسه کد کامل دی ان ای یا میتوژنوم افراد مختلف، اطلاعاتی در خصوص چگونگی ارتباط آنها با اجدادشان ارائه میدهد.

این مطالعه در ژورنال Nature منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "محل سکونت اولین انسان ها بر روی زمین معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محل سکونت اولین انسان ها بر روی زمین معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید