مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی

به گزارش وبلاگ سروری کیا، اگر هیچگونه تجربه قبلی در رابطه با پروازهای خارجی نداشته اید، در این مطلب با نحوه Check-in کردن، عبور از مرز هوایی و گیت و کلا با مراحل فرودگاهی و اصطلاحات آن آشنا می شوید.

مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی

اگر هیچگونه تجربه قبلی در رابطه با پروازهای خارجی نداشته اید، در این مطلب از جهانی سفر با نحوه Check-in کردن، عبور از مرز هوایی و گیت و کلا با مراحل فرودگاهی و اصطلاحات آن آشنا می شوید.

مرحله اول: Check-in کردن

سالن هر فرودگاهی در جهان شامل دو قسمت اصلی می گردد: قسمت پرواز های ورودی یا Arrival و قسمت پروازهای خروجی یا Departure. در فرودگاه امام تهران یا IKA طبقه بالا مربوط به قسمت پرواز های خروجی و طبقه پایین مربوط به قسمت ورودی می گردد.

پس از ورود به سالن پروازهای خروجی فرودگاه، باید ابتدا اطلاعات پرواز خودتان را در Timetable یا تابلو اعلانات پیدا کنید. بایستی تابلو پروازهای خروجی را ببینید نه ورودی. برای مطمئن شدن از پروازتان می توانید شماره پرواز، نام ایرلاین و شهر مقصد را با بلیت تان چک کنید. در مقابل معینات پرواز در تابلو اعلانات، شماره کانتر نوشته شده است.

بعد از پیدا کردن شماره کانتر حالا بایستی وارد سالن Check-in فرودگاه شوید. در فرودگاه های ایران معمولا فقط به مسافرین اجازه داده می گردد تا وارد این سالن شوند اما در سایر فرودگاه های جهان همراهان مسافران نیز تا قسمت کانتر ایرلاین می توانند مسافران را همراهی نمایند. قبل از ورود به سالن Check-in یک قسمت کنترل به وسیله پلیس وجود دارد که بار مسافران را از x-Ray رد می نماید و همین طور از داشتن پاسپورت و بلیت مسافر مطمئن می شوند.

بعد از پیدا کردن کانتر ایرلاین باز، می توانید با چک کردن مانیتور های بالای کانترها از درستی بلیط و کانتر مطمئن شوید. حالا باید کانتر مربوط به level پروازی خودتان را پیدا کنید. بسته به نوع ایرلاین ممکن است کانترهای متفاوتی در کنار هم باشند. مثلا کلاس اکونومی، بیزینس یا فرست کلس که معمولا بیشتر کانترها به مسافرین کلاس اکونومی یا مالی (Economy) با توجه به تعداد مسافرین بیش ترش تعلق می گیرد و کانتر های دیگه مربوط به کلاس بیزینس (کلاس تجاری) خلوت هستند.

در صف بایستید و پس از اینکه نوبت به شما رسید، باید پاسپورت را تحویل کانترمن بدهید و بار را در روی ترازو بگذارید. نیازی به دادن کاغذ یا برنامه سفر به کانترمن نیست. به اجبار هیچ کاغذی را به عنوان سند بلیت به کانترمن ندهید، چراکه خودش از روی پاسپورت تان چک می نماید که آیا نام شما جزو مسافرین پرواز هست یا خیر.

کانترمن بار شما را وزن می نماید، به بارهای شما تگ Tag می زند و نهایتا برای شما کارت پرواز و یا Boarding Card/Pass صادر می نماید که در آن شماره جایگاه و شماره Gate پرواز شما معین شده است. کانتر Check-in بسته به نوع ایرلاینز و بزرگی هواپیما یا Air Craft از نیم ساعت تا یک ساعت قبل ساعت پرواز بسته می گردد و امکان Check-in دیگر برای مسافر وجود نخواهد داشت.

مرحله دوم: عبور از مرز Passport Control

پس از مرحله Check-in باید از مرز هوایی ایران عبور کنید. برای همین باید توی صف بایستید. اداره گذرنامه و یا Passport Control به دو قسمت کنترل اتباع ایرانی و غیر ایرانی تقسیم می گردد که با تابلو بالای آن معین شده است. اگر ساکن ایران هستید یا نیستید باید حتما عوارض خروج از کشور را پرداخت نموده باشید که این مبلغ به شما اعلام می گردد. عوارض خروج از کشور را هم در فرودگاه به وسیله ATM های خاصی که با کارت های شتاب کار می نمایند و هم قبل از ورود به فرودگاه می توانید به وسیله کلیه شعب بانک ملی و هم به صورت آنلاین پرداخت کنید.

افسر اداره گذرنامه پاسپورت، کارت پرواز و فیش پرداخت عوارض شما را چک خواهد نمود و صفحه آخر گذرنامه شما را مهر خروج می زند. پس از عبور از مرز، شما امکان بازگشت نخواهید داشت.

مرحله سوم: سالن ترانزیت Transit Hall

پس از عبور از مرز حالا شما باید یک بار دیگر در تابلو اعلانات Timetable شماره Gate خروجی خود را پیدا کنید که در کارت پرواز Boarding Card نیز نوشته شده است. گیت های فرودگاه امام به دو قسمت شرقی و غربی تقیسم شده اند که قبل از ورود به هر کدام از آن ها بار دیگر یک کنترل حراست و X-Ray را خواهید داشت که این بار به وسیله سپاه انجام می گردد.

مرحله چهارم: سوار شدن هواپیما Boarding

پس از پیدا کردن گیت مربوطه، حالا فقط باید جلوی آن منتظر باز شدن گیت باشید تا سوار هواپیما شوید. در این قسمت فقط کارت های پرواز و در مواردی خاص گذرنامه ها هم چک می شوند. معمولا نیم ساعت تا سه ربع قبل از پرواز گیت ها برای سوارشدن مسافرین باز می شوند.

منبع: دنیای سفر

به "مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید