خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند ، پاسپورت ایرانی برای چینی ها!

به گزارش وبلاگ سروری کیا، خودروهای آینده بازار ایران همانطور که انتظار می رفت، تماماً چینی هستند. البته نه چینی های مطرح در بازار جهانی. بلکه با دانگ فنگ هایی رو به رو خواهیم بود که هر کدام در خودروسازان خصوصی ما نام و نام خانوادگی خود را تغییر دادند!

خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند ، پاسپورت ایرانی برای چینی ها!

وبلاگ سروری کیا - محمد فتح اللهی - برند دانگ فنگ بخش زیادی از خودروهای آبنده بازار ایران را تأمین خواهد کرد. این برند چینی از خودروسازان دولتی گرفته تا خصوصی ها، همه را تحت سلطه خود قرار داده است. می توان به راحتی مطرح کرد که دانگ فنگ، نقشی حیاتی در استراتژی بازار خودرو در ایران را دارد.

در نمایشگاه خودرو تهران نیز شاهد نمونه های بسیاری از خودروهای دانگ فنگ بودیم. گرچه خودروسازانی چون سایپا، کرمان موتور، کارمانیا و… در این نمایشگاه حضور نداشتند، اما احتمالاً آنها هم به زودی به صف تولیدکنندگان محصولات دانگ فنگ در ایران می پیوندند!

علاوه بر دانگ فنگ، بسیاری از برندهای چینی دیگر در نیز در نمایشگاه خودرو تهران حضور داشتند. خودروهای آینده بازار ایران را چینی ها تشکیل خواهند داد. البته این احتمال وجود دارد که با آزاد شدن مجدد واردات خودرو، برندهای آسیایی و اروپایی قدیمی را نیز دوباره در کشور مشاهده کنیم.

لاماری ایما - دانگ فنگ T5 ایوو

در میان لیست خودروهای آینده بازار ایران، لاماری ایما را می توان خاص ترین خودرو توصیف کرد. این محصول آرین موتور همانطور که پیش بینی می شد در نمایشگاه خودرو تهران نیز مورد استقبال فراوانی قرار گرفت.

ایما در حقیقت محصول Dongfeng Liuzhou Motor چین است. این خودرو زمانی که در نمایشگاه 2020 پکن رونمایی شد با کد SX5G شناخته می شد. از همین رو هنوز هم بسیاری از رسانه های خارجی این کراس اوور را با نام Forthing SX5G می شناسند.

این کراس اوور چینی در 5 تیپ مختلف در بازار چین قابل خرید است. قیمتی که برای این خودرو در بازار چین مشخص شده از 103/900 یوان تا 136/900 یوان متغییر است.

ارقامی که معادل 475/342/500 تومان تا 626/317/500 تومان هستند. نرخی که آرین موتور برای فروش این خودرو مشخص کرده نیز 989/000/000 تومان اعلام شده است. این کراس اوور قرار است طی 90 تا 120 روز کاری به روش های فروش عادی و فوق العاده به دست مشتریانش برسد.

لاماری ایما به موتور 1/5 لیتری (1481 سی سی) توربو مجهز است. این خودرو تنها با همین پیشرانه قابل سفارش گذاری و خرید است.

موتور چهار سیلندر GDi این خودرو قادر است 197 اسب بخار قدرت در 5/600 دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور آن نیز به رقم 285 نیوتن متر می رسد که در دورهای 1/500 تا 4/000 در دسترس است.

جعبه دنده ای که برای این خودرو انتخاب شده از نوع دبل کلاچ تَر (WDCT) است. گیربکس که نسبت به انواع خشک آن عملکرد بهتری داشته و عمدتاً عمر طولانی تری نیز دارند.

این گیربکس 7 سرعته قدرت موتور را به چرخ های جلو می رساند تا ایما شتاب صفر تا صد کیلومتر (غیر رسمی) حدود 10 ثانیه را ثبت کند.

همانطور که پیش تر مطرح کردیم، ایما در نسخه فول آپشن وارد و مونتاژ نخواهد شد. یعنی آپشن هایی چون سنسور پارک جلو، دوربین 360 درجه، کروز کنترل منطبق با سرعت خودرو جلویی، پارک اتوماتیک، سامانه هشدار رانندگی بین خطوط (LDWS) که آپشن استاندارد دایموند ادیشن است، کنترل حرکت خودرو بین خطوط (LKAS)، سیستم تابلوخوان علائم رانندگی، سامانه هشدار تصادف (آپشن استاندارد)، Active Braking (آپشن استاندارد)، دوربین نصب شده در دماغه خودرو، صندوق عقب باز شونده بصورت برقی، چرم واقعی برای جایگاه ها، جایگاه شاگرد برقی، تنظیم گودی کمر چهار حالته (در نمونه ای که آرین موتور معرفی شد این تنظیم دو حالته است)، حذف شدن گرم کن، سردکن و ماساژور جایگاه راننده، نور پردازی 64 حالته محیط داخلی خودرو، سنسور باران، تهویه مطبوع با فیلتر PM2.5 و Negative ion Generator (ایجاد یون های منفی در داخل کابین) در لاماری ایما عرضه شده از طریق آرین موتور وجود ندارند.

اما در عوض به امکاناتی چون دسته دنده الکتریکی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، سامانه کنترل پایداری، جلو آمپر دیجیتال، رینگ های 19 اینچی، ایربگ های 10 نقطه ای و… مجهز است.

لاماری ایما با وجود نبود آپشن های به روز می تواند به لطف طراحی متفاوت، سهم بسزایی در فروش خودروهای آینده بازار ایران ایفا کند.

نکته مهم درباره این خودرو افت فروش شدید آن در بازار چین است. EAMA با آنکه در فروردین ماه به فروش 6612 دستگاهی رسیده بود، اما این آمار در اردیبهشت ماه به 899 دستگاه رسید. یعنی 86/4 درصد کاهش آمار فروش تنها در یک ماه!

آمیکو آرتیستون - Huanghai N7

آرتیست نو آمیکو قرار است نقش یک پیک آپ آمریکایی را ایفا کند. آرتیستون در این نقش گریم خوبی دارد. اما موتور 2/4 لیتری FK22D4T این خودرو با قدرت 218 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه موجب می شود تا احتمالاً این آرتیست کمی در اجرا نفس نفس بزند.

وزن آرتیستون در ورژن دو دیفرانسیل 1965 کیلوگرم است. از همین رو گشتاور 320 نیوتن متری که در دورهای 2 تا 4 هزار در دسترس است احتمالاً ناکافی خواهد بود.

موتوری که در این پیک آپ دیده می شود دقیقاً همان نسخه ای است که برای آسنا پیچیده شده بود. تفاوت در این است که آرتیستون 85 کیلوگرم از آسنا سنگین تر است!

وزن آرتیستون در نسخه دو دیفرانسیل 1965 کیلوگرم بوده و این رقم برای ورژن تک دیفرانسیل آن 1890 کیلوگرم است. نکته قابل توجه این است که آرتیستون در نسخه تک دیفرانسیل 10 کیلوگرم از آسنا دو دیفرانسیل سنگین تر است. اما فاصله آن از سطح زمین در مقایسه با آسنا 15 میلیمتر بیشتر است.

فاصله بین دو محور آرتیستون کاملاً با آسنا برابر بوده و 3405 میلیمتر است. این خودرو در طول 125 میلیمتر از آسنا طویل تر، در عرض 110 میلیمتر عریض تر و در ارتفاع نیز 25 میلیمتر مرتفع تر از این آمیکو آسنا است. با این تفاسیر با خودرویی رو به رو هستیم که پارک کردن با آن از آسنا نیز مشکل تر است!

ظاهر آرتیستون کاملاً به پیروی از شورلت سیلورادو طراحی شده است. اما نه یک کپی صد در صدی. هر قدر در نمای رو به رو این خودرو ما را به یاد پیک آپ های آمریکایی ها می اندازد، در نمای عقب کاملاً یک خودرو از مد افتاده است.

سامانه کنترل فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین، دوربین دنده 360 درجه، کروز کنترل، مانیتور لمسی داشبورد، جایگاه های گرمکن دار ردیف جلو، آیینه های برقی و ایرکاندیشن تک نقطه ای تمامی امکانات این خودرو در نمونه فول آپشن هستند.

قیمت آرتیستون در بازار چین از 126/888 یوان در نسخه پایه دیزلی شروع شده و این رقم برای نمونه فول بنزینی 132/888 یوان است. یعنی 580/512/600 میلیون تا 607/962/600 میلیون تومان. برای درک بهتر این ارقام کافیست آنها را در 2 ضرب کنیم تا قیمت فروش این خودرو را در بازار ایران مشخص کنیم.

اما این پیک آپ چینی چه وضعیتی در کشور خود دارد؟ باید مطرح کرد که فروش آرتیستون از آسنا هم در بازار چشم بادامی ها کم تر است.

آرتیستون در رده 72 فروش پیک آپ ها در بازار چین حضور دارد. یعنی پایین تر از خودروهایی چون پیک آپ کلوت (رده 66) و G9 گروه بهمن (رده 30). در میان خودروهای آبنده بازار ایران، آرتیستون اگر با قیمتی منطقی عرضه نشود، احتمال شکست آن بسیار زیاد است.

فردا M4 - دانگ فنگ Forthing M4 یا مینی ون لاماری ایما

یکی از خودروهای آبنده بازار ایران، فردا M4 است. خودرویی بیشتر به دلیل طراحی عجیب و غریبش، در نمایشگاه خودرو تهران مورد توجه قرار گرفت.

فورتینگ M4 یک مینی ون یا MPV است. خودرویی هفت نفره که قرار است یکی از رقبای هایما 7X ایران خودرو باشد. M4 در بازار چین به نام Forthing Yatch شناخته می شود. فورتینگ در حقیقت ساب برند دانگ فنگ بوده و زیر مجموعه این خودروساز چینی بشمار می رود.

M4 از لحاظ ابعاد بدنه به فورد گلکسی نزدیک است. اما هیچ ارتباطی بین این دو خودرو وجود ندارد! موتوری که وظیفه به حرکت درآوردن این مینی ون را دارد، یک چهار سیلندر 1/5 لیتری توربوشارژ است.

این موتور قادر است 197 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار دهد. گشتاور خروجی آن نیز به رقم 285 نیوتن متر می رسد که از دور 1500 تا 4000 دور در دقیقه در دسترس است.

مشخصات فنی M4 احتمالاً شما را به یاد لاماری ایما می اندازد! کاملاً درست است. موتور M4 و لاماری ایما کاملاً یکسان است. یعنی هر دوی این خودروها از موتور 4A95TD دانگ فنگ استفاده می کنند. به نوعی M4 را می توان نسخه مینی ون لاماری ایما توصیف کرد.

این خودرو هنوز در بازار چین عرضه نشده است. از همین رو احتمالاً هم زمان در ایران و چین فروش آن شروع خواهد شد. قیمت M4 در بازار چین از 121/900 یوان شروع شده و فول ترین نسخه آن 154/900 یوان است.

یعنی ارقامی در بازه 557/692/500 میلیون تا 708/667/500 میلیون تومان. این بدان معناست که اگر این خودرو روزی از طریق فردا موتور به بازار کشورمان عرضه شود، احتمالاً بیش از یک میلیارد و چهار میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

حال سوال این است که در این بازه قیمتی چرا یک مشتری باید به سراغ M4 برود؟ شاید امکاناتی چون سامانه های کنترل کشش، پایداری، ترمزهای ABS و EBD، ایربگ های راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، کروز کنترل آداپتیو، پارک اتوماتیک، استارت دکمه ای، کنترل حرکت در سربالایی ها و سراشیبی ها، هشدار نقاط کور، کنترل حرکت در بین خطوط، هشدار تصادف، ترمز اکتیو، سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید برای درب راننده، مانیتور 10/25 اینچی، جایگاه های گرمکن، سردکن و ماساژور دار، چراغ های اتوماتیک، آیینه های برقی، سنسور باران و ایرکاندیشن یک نقطه ای بتواند مشتریان را برای خرید آن قانع کند.

اما واقع گرا باشیم. بیش از نیمی از این امکانات را فقط چینی ها می توانند در کشورشان مشاهده کنند. اما احتمالاً M4 امکانات کامل تری نسبت به لاماری ایما خواهد داشت.

هایما 8S ایران خودرو

یکی از عجیب و غریب ترین خودروهای آینده بازار ایران احتمالاً هایما 8S ایران خودرو است. این کراس اوور به شدت در بازار خودرو چین کم فروش است.

شاید باور کردن آن بسیار سخت باشد. اما 8S تا به امروز که پنج ماه از سال 2022 گذشته تنها 67 مشتری در کل بازار چین داشت! تنها 18 نفر این خودرو را در فروردین ماه سال جاری خریدند. این آمار در سرانجام اردیبهشت ماه به فقط 13 مشتری رسید.

هایما 8S تنها با یک انتخاب برای موتور در بازار خودرو چین به فروش می رسد. موتوری که هایما برای این کراس اوور کامپکت انتخاب کرده، یک 1/6 لیتری توربو است. موتوری که حجم دقیق آن 1594 سی سی بوده و با کد HMA GA16-YF شناخته شده است.

این موتور 192 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه نیرو دارد. اندازه گشتاور خروجی آن به 293 نیوتن متر می رسد که در دورهای 1500 تا 4500 در دسترس است.

این خودرو در نمایشگاه شهر آفتاب با گیربکس DCT هفت سرعته معرفی شد. البته جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته نیز برای 8S نیز پیش بینی شده است. اما انتخاب ایران خودرویی ها احتمالاً همان نمونه هفت سرعته دبل کلاچ تَر خواهد بود.

یک فرد چینی برای خرید هایما 8S می تواند بودجه ای بین 79/900 تا 136/900 یوان در اختیار داشته باشد. براساس نرخ تبدیل ارز امروز که 4/575 تومان است، یعنی این مبلغ رقمی در حدود 365/542/500 میلیون تا 626/317/500 میلیون تومان است.

تمامی مدل های دستی و اتوماتیک این کراس اوور کامپکت در چنین بازه قیمتی قرار گرفته اند. با این تفاسیر هایما 8S نیز احتمالاً در باشگاه میلیاردی ها حضور خواهد داشت.

از جمله امکانات این کراس اوور ایران خودرو نیز می توان به هشدار نبستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان، سنسور پارک جلو، دوربین 360 درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار رانندگی بین خطوط، سامانه تشخیص خطوط جاده، 4 دوربین در اطراف خودرو، فرمان چرمی، مانیتور لمسی 12/3 اینچی، دوربین ثبت وقایع، جالیوانی برای سرنشینان عقب، نمایشگر 10 اینچی پشت فرمان، نورپردازی Skylight، امکان روشن شدن خودرو و راه اندازی سیستم تهویه با ریموت، چراغ های اتوماتیک و ایرکاندیشن دو نقطه ای با فیلتر PM2.5 اشاره کرد.

البته هنوز لیست آپشن های این خودرو از سوی ایران خودرو رسماً اعلام نشده است. از همین رو احتمالاً بخش زیادی از مواردی که عنوان شد را در نسخه ایرانی شده 8S مشاهده نخواهیم کرد.

8S یکی از شکست خورده ترین کراس اوور های بازار چین است. خودرویی که به لطف برند هایما، ایران خودرو امیدهای فراوانی به فروش آن در بازار کشورمان را دارد.

هایما 7X ایران خودرو

7X یکی دیگر از خودروهای آینده بازار ایران خواهد بود. مینی ونی که در طول دو سال عرضه در بازار چین تنها به فروش 6/973 دستگاهی رسید.

در سگمنت MPVهای ایران، فردا موتور با SX6 حضور دارد و در آینده احتمالاً فورتینگ M4 نیز به این جمع اضافه خواهد شد. با قاطعیت می توان بیان نمود که در لیست خودروهای آینده بازار ایران محصولی در رده هاچ بک ها حضور نخواهد داشت.

تمامی محصولات نو یا همگی شامل پیک آپ ها می شوند یا کراس اوور ها و مینی ون ها را در آینده مشاهده خواهیم نمود. این مسئله در شهرهای پر ترافیکی چون تهران دردسر ساز خواهد شد. چرا که امروز ما به خودروهایی احتیاج داریم که در زمینه مصرف سوخت و ترافیک شهری حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.

هایما 7X برخلاف 8S رشد فروش را در اردیبهشت ماه تجربه کرده است. این خودرو در فروردین ماه 390 مشتری در کل بازار چین داشت. اما در اردیبهشت ماه این رقم به 1000 مشتری رسید. رشد 256/4 درصدی فروش این خودرو در طول یک ماه نشان دهنده توجه چینی ها به این خودرو است.

7X خودرویی است که بنا به گفته هایما، از طریق پینین فارینا ایتالیا طراحی شده است. اگر بگوییم که برند هایما در حق 7X کم کاری کرده است، سخن درستی نخواهد بود. پینین فارینا کار خود را در زمینه طراحی به درستی انجام داده است. حتی شاید در نگاه اول متوجه نشویم که با یک MPV چینی رو به رو هستیم!

موتوری که برای به حرکت درآوردن این خودرو انتخاب شده، 1/6 لیتری توربوشارژ است. البته این خودرو با موتور 1/5 لیتری نیز در بازار چین دیده می شود.

اما نمونه ای که وارد ایران خواهد شد، موتور قوی تر 194 اسب بخاری است. این موتور قدرت خود را در 5000 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد. گشتاور این موتور نیز 293 نیوتن متر عنوان شده که در دورهای 1500 تا 4500 در دسترس است.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با 4815، 1874 و 1720 میلیمتر. فاصله بین دو محور 7X نیز 2860 میلیمتر ذکر شده است. ارتفاع 7X از سطح زمین نیز به 170 میلیمتر می رسد. وزن خالص این مینی ون رقمی برابر با 1670 کیلوگرم است.

از امکانات رفاهی این خودرو نیز می توان به کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سامانه های کنترل کشش و پایداری، ترمز ABS و EBD، رادار نقطه کور، حرکت بین خطوط، دوربین 360 درجه و… اشاره کرد.

دیگنیتی پرستیژ - دانگ فنگ ix5

بهمن موتور مهمترین محصول خود را در نمایشگاه شهر آفتاب به روز کرد. نسخه به روز شده دیگنیتی که با نام پرستیژ قرار است در بازار ایران حضور داشته باشد، در حقیقت با نمونه قبلی تفاوت خاصی ندارد.

این خودرو در بخش طراحی سپرهای جلو و عقب تغییراتی را تجربه کرده است. مه شکن ها از سپر جلو حذف شده و در عقب شاهد حضور یک دیفیوزر هستیم.

رینگ های 20 اینچی هم جایگزین نمونه های 18 اینچی قبلی شدند. این تغییرات باعث شده تا از این پس دیگنیتی را با پسوند پرستیژ بشناسیم.

آمار فروش این خودرو در بازار چین همچنان زیر هزار دستگاه در هر ماه است. در ژانویه 2022 تعداد مشتری های این خودرو 363 نفر بود. فوریه تعداد مشتری های آن فقط 159 نفر بود. در ماه مارچ نیز دیگنیتی پرستیژ با اندکی رشد فروش 633 دستگاهی را تجربه کرد.

تغییرات در دیگنیتی پرستیژ تنها مربوط به بدنه نیست. این خودرو در لیست خودروهای آینده بازار ایران تبدیل به قوی ترین خودرو مونتاژی خواهد شد.

دیگنیتی پرستیژ اکنون از موتوری بهره می برد که 2 لیتر حجم داشته و مجهز به توربوشارژ است. این موتور قادر است 228 اسب بخار نیرو و 355 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد.

همچنان تمامی نیروی موتور به چرخ های جلو منتقل می شود. اما دیگری خبری از گیربکس CVT نیست. بجای این گیربکس، جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته عمل انتقال نیرو را انجام خواهد داد.

براساس گفته ها، دیگنیتی پرستیژ قرار است در اواخر تابستان سال جاری برای فروش آماده شود. قیمت آن نیز احتمالاً زیر یک میلیارد تومان خواهد بود.

پرستیژ احتمالاً امکانات کامل تری در مقایسه با نسخه پرایم خواهد داشت. از همین رو، مشاهده امکاناتی چون گرمکن جایگاه های جلو، رادار نقطه کور، رادار خطی، دسته دنده الکترونیکی و… دور از تصور نخواهد بود.

ریسپکت پرایم - Cowin Xuandu

ریسپکت در حقیقت خودرویی از زیر مجموعه چری است. خودرویی که با نام Cowin Xuandu شناخته می شود، اما از سوی گروه بهمن قرار است آن را به نام ریسپکت بشناسیم.

این خودرو به عنوان یکی از خودروهای آینده بازار ایران، نسخه ارزان قیمتی از چری آریزو 5 و 6 است. قیمت این خودرو در بازار چین از 67/800 یوان شروع می شود. گران ترین نسخه این خودرو نیز 93/900 یوان قیمت دارد.

براساس نرخ تبدیل ارز این ارقام چیزی معادل 310/185/000 تومان تا 429/592/500 تومان خواهد بود. یعنی ریسپکت در فول ترین ورژن خود از دنا پلاس توربو اتوماتیک که اکنون در بازار 504 میلیون تومان قیمت دارد، ارزان تر است.

احتمالاً این خودرو در زمان عرضه قیمتی کمتر از 900 میلیون تومان خواهد داشت. اما فروش این خودرو در بازار چین چگونه است؟ در فروردن ماه سال جاری، ریسپکت 236 مشتری در چین داشت. این رقم برای اردیبهشت ماه به 185 مشتری رسید. می توان مطرح کرد که ریسپکت نیز مانند بسیاری از چینی های نمایشگاه در سراشیبی سقوط است.

رسپکت بهمن موتور قرار است با امکانات رفاهی و آپشن های کاملی تولید شود. امکاناتی چون شش ایربگ ده نقطه ای، استارت دکمه ای، دوربین 360 درجه، فرمان و ترمز پارک برقی، روکش چرم مصنوعی جایگاه ها (قرمز و مشکی)، سانروف، نمایشگر لمسی 10/25 اینچی، تنظیم شش جهته برقی جایگاه راننده و چهار جهته برقی سرنشین کناری، نورپردازی اتمسفر داخلی، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، سنسور فشار باد تایرها، تهویه مطبوع برقی، اتوهلد، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، ESP، هشدار تعویض دنده، مود Eco برای رانندگی و کروز کنترل که لیست نسبتاً کاملی بشمار می رود.

مکث تیارا - BAIC Ruixiang X5

بایک هم مانند دانگ فنگ در حال رخنه به صنعت خودروسازی کشورمان است. این برند چینی اکنون در مکث موتور و سانیار موتور حضوری چشمگیر دارد.

تیارا نامی است که مکث موتور برای BAIC Ruixiang X5 انتخاب کرده است. کراس اووری هفت نفره که قرار است به عنوان یکی از خودروهای آینده بازار ایران، رو به روی محصول برتر مدیران خودرو (تیگو 8 پرو) قرار گیرد.

تیارا با طول 4788 میلیمتری از تیگو هشت پرو 66 میلیمتر طویل تر است. عرض آن 1875 میلیمتر بوده که 15 میلیمتر از رقیب مدیران خودرویی خود پهن تر دیده خواهد شد. ارتفاع آن هم 1730 میلیمتر است که در این بخش 15 میلیمتر از تیگو هشت پرو کوتاهتر خواهد بود.

کراس اوور مکث موتور مانند بسیاری از هموطنان خود از موتور 1/5 لیتری توربو استفاده می کند. این موتور قادر است 156 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور استخراج شده از آن هم به رقم 215 نیوتن متر می رسد که از دور 2000 تا 4000 در دقیقه در دسترس است.

کراس اوورهای هفت نفره عموماً فضای بار مناسبی ندارد. تیارا هم از این قاعده مستثنی نیست. حجم محفظه بار مکث تیارا تنها 145 لیتر است.

یعنی حتی کمتر از یک هاچ بک کوچک! اما در صورت خواباندن جایگاه های ردیف سوم این حجم به 1380 لیتر می رسد. فضایی که در مقایسه با گنجایش 1930 لیتری صندوق عقب تیگو هشت پرو کوچک به نظر می رسد.

جالب است بدانید که تیارا محصول اصلی بایک نیست. کمی به گذشته برگردیم. BAIC Ruixiang X5 پیش تر با نام D50 در یکی از زیر مجموعه های Zotye تولید می شد!

D50 در اصل نام پروژه ای این کراس اوور بود. این خودرو تا سال 2019 با نام های Meet 5 و SEEK5 در زوتی تولید شد. پس از آن بایک با تملک برند ترام مالک خودروهایی شد که با این برند در چین ساخته می شدند.

Meet 5 یا SEEK5 پس از حضور در بایک، فیس لیفت شد. نتیجه این فیس لیفت خودرویی بود که در چین Ruixiang X5 و در ایران تیارا نامیده می شود.

نکته مهمی که درباره این خودرو وجود دارد، آمار فروش آن است. نشان تجاری Ruixiang که پیش تر Yinxiang نام داشت در ابتدا مطرح کرد که قصد دارد به فروش 52/700 دستگاهی برسد. البته وبسایت chowdera در گزارشی بیان نمود که آمار فروش این خودرو حتی در بازار چین هم در هاله ای از ابهام وجود دارد.

براساس اطلاعات موجود در فضای وب، Ruixiang X5 در رده 202 فروش خودروهای کراس اوور در چین است! این خودرو زمانی که Meet 5 یا Seek5 نام داشت، توانست به فروش 28/330 دستگاهی در سال 2019 دست یابد. اما از زمانی که نام و نشان Ruixiang بر روی این خودرو دیده شد، حتی چینی ها هم اطلاعی از اندازه فروش آن ندارند.

مکث کلوت - Dayun V5

دایون V5 یا همان مکث کلوث قرار است به عنوان یکی از خودروهای آینده بازار ایران، در نسخه اتوماتیک هم وارد کشور شود. پیک آپی که هنوز موقعیت درستی در بازار خودرو کشورمان بدست نیاورده، اما در پی سهم بیشتر از این بازار است.

دایون V5 نمونه پیک آپ دانگ فنگ S16 است که بعدها با نشان فودای وارد بازار شد. این خودرو اکنون در بازار چین حضور ندارد. اما از طریق صنایع خودروسازی ایلیا در قالب شاسی بلندی نو به فروش می رسد.

کلوت اتوماتیک به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز شده است. جالب اینجاست که پیک آپ کلوت یا همان دایون V5 به هیچ وجه با گیربکس اتوماتیک در بازار چین به فروش نرسید. در حقیقت این گیربکس اتوماتیک برای مدل های S16 دانگ فنگ و فودای لندفورت پیش بینی شده بود.

معرفی مکث کلوت اتوماتیک یک نکته جالب نیز داشت. اینکه داشبورد نو با کلیدهای لمسی را در کلوت اتوماتیک می توان مشاهده کرد. اما در مدل شاسی بلند Y5 که از طریق صنایع خودروسازی ایلیا تولید می شود این خودرو همچنان با داشبورد قدیمی روانه بازار می شود!

بررسی ویژگی های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

قوی ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟

قوی ترین موتور ایران معرفی شد؛ همراه با جزئیات فنی این موتور خودرو

منبع: بیت ران

به "خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند ، پاسپورت ایرانی برای چینی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند ، پاسپورت ایرانی برای چینی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید