هارپی؛ عقاب غول پیکر افسانه ای، عکس

به گزارش وبلاگ سروری کیا، عقاب هارپی افسانه ای است، اگرچه افراد کمی در زیستگاه بومی خود چنین عقابی را دیده اند. نام این پرندگان بزرگ برگرفته از هارپی ها، موجودات درنده ترسناک و پرنده با منقار و چنگال های قلابدار در اساطیر یونان است.

هارپی؛ عقاب غول پیکر افسانه ای، عکس

به گزارش خبرگزاری وبلاگ سروری کیا ، این پرنده شکاری خاکستری تیره ظاهری بسیار متمایز دارد، با پرهایی در بالای سرش که وقتی پرنده احساس خطر می نماید، به تاج پررنگی تبدیل می گردد. بعضی از پرهای خاکستری کوچکتر دیسک صورت ایجاد می نمایند که ممکن است امواج صوتی را برای بهبود شنوایی پرنده متمرکز کند، مانند جغدها.

مانند بیشتر عقاب ها، هارپی ماده تقریبا دو برابر بزرگتر از عقاب نر است. پاهای عقاب هارپی می تواند به ضخامت مچ یک کودک کوچک باشد و چنگال های خمیده و پشتی آن بزرگتر از پنجه های خرس گریزلی به طول 5 اینچ یعنی چیزی حدود 13 سانتی متر است! هارپی ممکن است بزرگ ترین پرنده شکاری نباشد اما این موجود خارق العاده قطعاً سنگین ترین و قدرتمندترین پرنده است.

زیستگاه عقاب هارپی از مکزیک تا شمال آرژانتین را در بر می گیرد. آنها در منطقه ها جنگلی زندگی می نمایند. هارپی ها با وجود طول بال هایشان که می تواند به 2 متر برسد، با چابکی زیادی در خانه جنگلی خود پرواز می نمایند. برای لانه سازی، هارپی ها از درختان ابریشم پنبه ای درختان کاپوک استقبال می نمایند و معمولاً لانه هایی در 90 تا 43 متر بالاتر از سطح زمین می سازند. آنها دوست دارند از درختان با شاخه های پر فاصله برای یک مسیر پروازی راحت از لانه استفاده نمایند. هارپی ها از چوب های بزرگ برای ایجاد قاب بزرگ لانه استفاده می نمایند و آن را با سبزی های نرم تر، غلاف های بذر و خز حیوانات می چینند تا آن را گرم و راحت نمایند. یک لانه هارپی حدود 1.2 متر ضخامت و 1.5 متر عرض داردو به مقدار ای بزرگ است که یک فرد بتواند در آن دراز بکشد! هنگامی که عقاب جفتگیری کند نیز ممکن است همان لانه را برای سال های متمادی استفاده مجدد و بازسازی کند.

هارپی ها در صرفه جویی در انرژی عالی هستند. شما هرگز یک عقاب هارپی را نخواهید دید که بر فراز یک جنگل بارانی اوج می گیرد. در عوض، هارپی قدرتمند زیر سایه بان جنگل پرواز می نماید و از چنگال های بزرگ خود برای ربودن میمون ها و تنبل هایی استفاده می نماید که می توانند تا 8 کیلوگرم وزن داشته باشند! هارپی قادر است در یک تعقیب و گریز جدی به سرعت 50 مایل در ساعت یعنی چیزی حدود 80 کیلومتر در ساعت برسد. روی طعمه خود فرو می رود و با پاهای دراز آن را می رباید.

چنگال های کشنده عقاب هارپی می توانند چندین بیش از 50 کیلوگرم فشار وارد نمایند، استخوان های طعمه خود را خرد نموده و بلافاصله قربانی خود را بکشند. هارپی بعلاوه از اپوسوم، جوجه تیغی، گوزن جوان، مار و ایگوانا تغذیه می نماید. طعمه های سنگین تر را به کنده یا شاخه های کم ارتفاع می برند و تا حدی می خورند، زیرا سنگین تر از آن است که به طور کامل به لانه منتقل گردد. بیشتر غذای هارپی در سایه بان جنگل های بارانی و زیر زمین به جای کف جنگل یافت می گردد. ماده های بزرگتر تمایل به گرفتن تنبل و میمون دارند. نرهای کوچک تر، چابک تر و سریع تر تمایل دارند مقادیر بیشتری از مواد غذایی کوچک تر مصرف نمایند. این شانس این جفت را برای غذا خوردن به طور منظم افزایش می دهد.

منبع: animals.sandiegozoo

227323

منبع: خبرآنلاین

به "هارپی؛ عقاب غول پیکر افسانه ای، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هارپی؛ عقاب غول پیکر افسانه ای، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید