کارگردان بزرگ موج نوی ژاپن درگذشت

به گزارش وبلاگ سروری کیا، یوشیدا کیجو کارگردان سرشناس موج نوی ژاپن روز پنجشنبه 8 دسامبر بر اثر ذات الریه درگذشت.

کارگردان بزرگ موج نوی ژاپن درگذشت

به گزارش وبلاگ سروری کیا، منابع رسانه ای ژاپنی اعلام کردند یوشیدا کیجو (با نام سابق یوشیدا یوشیشیگه) کارگردان سینما روز پنجشنبه 8 دسامبر بر اثر ذات الریه در سن 89 سالگی درگذشت.

یوشیدا همراه با اوشیما ناگیسا و شینودا ماساهیرو، بخشی از موج نوی سینمای ژاپن در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 را شکل دادند که تاثیر زیادی بر سینمای ژاپن در آن موقع و دهه های بعدی داشت.

یوشیدا فارغ التحصیل ادبیات فرانسه از دانشگاه توکیو بود. او در سال 1955 به استودیو شوچیکو پیوست و به عنوان دستیار کارگردان یاسوجیرو اوزو و کینوشیتا کیسوکه فعالیت کرد.

این فیلمساز در سال 1960 اولین فیلم خود را در مقام کارگردان با نام به هیچ وجه خوب نیست ساخت. این فیلم و فیلم های بعدی یوشیدا مانند خون خشک است (1960) و خاتمه تلخ یک شب شیرین، با نشان دادن تصاویری از مسائل اجتماعی ژاپن معاصر، یوشیدا را به همراه دیگر همتایانش مانند اوشیما و شینودا به عنوان شورشیان سینما معرفی کردند.

یوشیدا در سال 1962 اوکادا ماریکو ستاره نوظهور سینمای ژاپن را در درام عاشقانه آکیتسو اسپرینگز کارگردانی کرد و البته در سال 1964 با این بازیگر ازدواج کرد.

این کارگردان ژاپنی در سال 1966 استودیوی شوچیکو را ترک کرد و شرکت تولیدی خود به نام گندای ایگاشا را با همراهی اوکادا به عنوان ستاره فیلم هایش تاسیس کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کارگردان بزرگ موج نوی ژاپن درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگردان بزرگ موج نوی ژاپن درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید