آتشفشان گردی؛ تهدید جدی برای گردشگران

به گزارش وبلاگ سروری کیا، زخمی شدن 23 توریست در اثر برخورد گدازه های آتشفشانی با قایق تفریحی آنها در نزدیکی هاوایی باعث شده است تا مسئولین به فکر متوقف کردن تورهای آتشفشانی بیفتند. سال گذشته نیز یک پسر 11 ساله پس از سقوط در یک گودال آتشفشانی در ایتالیا جان خود را از دست داده بود. در طی این حادثه، والدین او نیز در کوشش برای نجات فرزند خود جانشان را از دست دادند.

آتشفشان گردی؛ تهدید جدی برای گردشگران

جسارت و گاها حماقت مهمترین دلایلی هستند که بعضی از گردشگران بی احتیاط را تشویق به نزدیک شدن به آتشفشان های فعال می نمایند، بدون آنکه به عواقب غیرقابل جبران این اقدام توجه نمایند.

امی داناوان، جغرافی دان دانشگاه کمبریج و نویسنده چندین مقالات درباره تورهای آتشفشانی، در هفته جاری در مصاحبه با سی.ان.ان گفت: بدون تردید آتشفشان ها یکی از خارق العاده ترین نیروهای طبیعت هستند؛ ولی باید توجه داشت که به همان میزان، کنترل کردن آنها خارج از قدرت انسان ها است. با تمامی پیشرفت های امروزی، فرار تنها اقدامی است که انسان ها می توانند در مقابل فوران های آتشفشانی انجام دهند.

داناوان در جدیدترین مقاله خود که در همین هفته در مجله رویال جئوگرافیکال سوسایتی منتشر شد، درباره خطرات جبران ناپذیر اجرای تورهای آتشفشانی سخن گفته است. به گفته او، گروه های گردشگری بسیاری در سراسر جهان در حال رقابت با یکدیگر بر سر شکستن رکورد کمترین فاصله تا دهانه آتشفشان ها هستند و به ادعای داناوان بخش عمده ای از آنها درک درستی از ماهیت آتشفشان ها و فوران های آتشفشانی ندارند. این افراد علاوه بر آنکه با جان خود بازی می نمایند، در صورت رخداد حوادث، جان نیروهای اورژانسی، آتشنشانی و پلیس را نیز در معرض خطرات وحشتناکی قرار می دهند.

داناوان با اشاره به افزایش فوران های آتشفشانی در سال های اخیر در ایسلند، تاکید زیادی روی لزوم توقف تورهای گردشگری در این منطقه دارد. با این وجود، این مشکل آنجا وخیم تر می گردد که مسئولین گردشگری ایسلند بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند: اعلام خطرات تورهای آتشفشانی و کاهش عایدی صنعت گردشگری یا جذب بیشتر گردشگران بی باک و قرار دادن جان آنها در معرض خطرات جدی.

شایان به یادآوری است که با وجود تمام این خطرات، همچنان راه های امنی برای بازدید از آتشفشان ها وجود دارد. توجه به تابلوها و اطلاعیه های مسئولین و اخبار مربوطه و ثبت نام در تورهای معتبر ازجمله برترین روش ها برای اطمینان از امنیت تورهای گردشگری است.

منبع: همگردی

به "آتشفشان گردی؛ تهدید جدی برای گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشفشان گردی؛ تهدید جدی برای گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید