ثبت جهانی یک اثر تاریخی در یونسکو تا چه مقدار به حفظ آن اثر یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی در لیست یونسکو می تواند به معرفی بیشتر یک کشور یاری کند و موجب پایداری و حفظ آن اثر گردد.

ثبت جهانی یک اثر تاریخی در یونسکو تا چه مقدار به حفظ آن اثر یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا در مورد اهمیت ثبت جهانی آثار تاریخی در جذب توریستان، اظهار کرد: ثبت یک اثر فرهنگی یا قدیمی می تواند در لیست جهانی آن آثار شرایط ویژه ای را پدید آورد؛ به گونه ای که آن کشور در لیست میراث یونسکو شرایط بهتر یا اعتبار بیشتری برای خود کسب می نماید.

وی با بیان اینکه یکی از پیامدهای مستقیم ثبت اثر در لیست جهانی یونسکو این است که دید جهانیان نسبت به آن کشور دقیق تر و کامل تر می گردد، افزود: با توجه به اینکه کاروانسراها یک پدیده چند صد ساله در ایران هستند، اخیرا با ثبت جهانی آن ها می توان امیدوار بود که توریستان فرهنگی بسیاری را به سوی خود جلب نمایند.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: این امر نشان می دهد که توریستان جهان به خصوص توریستان فرهنگی که بسیار به لیست جهانی یونسکو اهمیت می دهند و در سفرها به آن توجه می نمایند به مفهوم و موضوع توریستی فرهنگی بیشتر توجه خواهند کرد و از آثار فرهنگی از جمله کاروانسراها بازدید می نمایند.

وی ادامه داد: بنابراین ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی در لیست یونسکو می تواند به معرفی بیشتر یک کشور یاری کند، به عنوان مثال زمانی که تخت جمشید در لیست جهانی یونسکو ثبت جهانی شد نگاه جهانیان به ایران و به واسطه این موضوع تغییر کرد و بخش عمده ای از توریستان برای بازدید به این منطقه می آمدند. بنابراین روند ورود توریستان بین المللی به کشورمان با ثبت جهانی آثار از دهه 1970 شروع شد و این آثار جهانی بودند که توریستان را به سوی ایران راهنمایی کردند.

جواهرزاده توضیح داد: متاسفانه به علت جنگ تحمیلی و مسائل دیگر سالیان سال از پیامدهای مثبت ثبت اثر در یونسکو غافل بودیم، اما بعدها اتفاقات خوبی رخ داد و با پیگیری های موثر وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ثبت آثار در یونسکو سرعت بیشتری پیدا کرد، به عنوان مثال یکی از پیامدهای مثبت ثبت اثر در یونسکو را می توان به موضوع زلزله بم اشاره نمود که زمانی زلزله مهیب بم رخ داد و به جهت اینکه ارگ بم در لیست جهانی یونسکو ثبت شده بود؛ پس از زلزله از سوی یونسکو برای بازسازی ارگ بم بودجه خوبی تخصیص داده شد و با یاری این نهاد بین المللی نسبت به احیا و بازسازی آن اثر نیز اقدام شد.

وی اظهار کرد: این امر نشان می دهد که ثبت جهانی یک اثر در یونسکو تا چه مقدار می تواند در زمینه پایداری و حفظ آن اثر یاری نماینده باشد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان آثار تاریخی و حتی منابع طبیعی خود را در لیست جهانی ثبت می نمایند، زیرا این اقدام می تواند روند جذب توریست و در نتیجه ارزآوری را برای آن کشور به ارمغان بیاورد که خود موفقیتی برای آن کشور به شمار می رود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: تصور می کنم ایتالیا بالاترین ثبت جهانی را در کشورها دارد و این امر توریستان زیادی را به سوی خود جذب نموده است. بعلاوه کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و چین هم با وجود اینکه کشورهای صنعتی هستند و به موضوع ثبت آثار فرهنگی احتیاج زیادی ندارند و شاید هم خیلی به توریستی به جهت آورده مالی آن توجه نمی نمایند اما به خوبی می دانند که ثبت آثار در جذب توریست و حفظ هویت ملی آن ها چقدر اهمیت دارد و به نوعی به هویت دار شدن و شناسنامه دار شدن آثار خود و معرفی در صحنه های بین المللی توجه می نمایند.

منبع: دنیای سفر

به "ثبت جهانی یک اثر تاریخی در یونسکو تا چه مقدار به حفظ آن اثر یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی یک اثر تاریخی در یونسکو تا چه مقدار به حفظ آن اثر یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید