آشی که اولین بار به دستور ناصرالدین شاه پخته شد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، پخت هر نوع آشی احتیاج به سبزی های مختلف دارد. اما اینکه در هر آشی باید از چه سبزی هایی استفاده کرد بسیار مهم است. زیرا خوشمزه شدن آش بستگی به انتخاب سبزی مناسب و تازه دارد.

آشی که اولین بار به دستور ناصرالدین شاه پخته شد

آش یکی از محبوب ترین غذاها بین ایرانی هاست که تنوع بسیاری دارد. اما برای تهیه آش خوشمزه باید به یکسری نکات توجه کرد. به عنوان نمونه ترکیب سبزی آش در خوش طعم شدن آن اهمیت دارد. بهتر است برای پخت هر نوع آشی، از سبزی تازه بهره ببرید تا آش شما خوش عطر و بو و خوشمزه شود. در ادامه برترین ترکیب سبزی برای انواع آش را می خوانید:

آش رشته

آش رشته بین ایرانیان طرفداران بسیاری دارد. اگر اندازه سبزی آش درست انتخاب نشود، روی مزه آن تاثیر می گذارد. اندازه سبزی های آش رشته برای 10 نفر حدود یک کیلو است.

برای تهیه آش رشته از سبزی های گشنیز، اسفناج، جعفری، تره و شوید به اندازه برابر از هر یک استفاده می شود. به جای اسفناج می توانید از برگ چغندر هم بهره ببرید. برخی از شوید و ترخون نیز برای خوش عطر شدن آش استفاده می نمایند. اندازه این سبزی ها تقریبا برابر است، اما در برخی از شهرهای ایران تره بیشتری به آش رشته اضافه می نمایند. زیرا برای خوشمزه و لعاب دار شدن آش بهتر است اندازه اسفناج و تره بیش از سبزی های دیگر بیشتر باشد.

آش دوغ

آش دوغ با مواد بسیار ساده ای تهیه می شود. آش دوغ در شهرهای شمالی به صورت رقیق پخته می شود. این نوع آش بیشتر در مازندران، تبریز و اردبیل تهیه می شود.

سبزی آشِ دوغ مازندران شامل برگ و ساقه چغندر، گشنیز و نعنا، سبزی آش دوغ تبریز شامل تره، گشنیز، نعنا، سیر تازه، برگ سبز سیر و شوید و بعلاوه سبزی آش دوغ اردبیل شامل تره، جعفری و شوید است که این اندازه این سبزی ها هم تقریبا مساوی است.

آش شله قلمکار

آش شله قلمکار یکی از معروف ترین آش های ایرانی است. این آش اولین بار به دستور ناصرالدین شاه، در شیراز پخته شد و یکی از مغذی ترین آش های ایرانی به خصوص در فصل زمستان است.

سبزی آش شله قلمکار شامل جعفری، گشنیز، اسفناج، مرزه، ریحان و نعناع است که به اندازه یکسان از هر یک در آش استفاده می کنیم.

آش اسفناج

آش اسفناج بسیار خوشمزه و مقوی است. به ویژه در زمستان برای سرماخوردگی بسیار مفید است. همانطور که از اسمش پیداست در ترکیب سبزی این آش از اسفناج استفاده می شود. اما بهتر است اگر مثلا از نیم کیلو اسفناج استفاده می کنید در کنارش حدود 200گرم گشنیز نیز بریزید تا آش خوشمزه تر شود.

آش کشک

آش کشک یکی از انواع آش های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با روش های متنوعی پخته می شود، اما سبزی آش کشک شامل تره، جعفری، نعناع، گشنیز و کمی شنبلیله است. اگر از شنبلیله استفاده می کنید باید دقت کنید که اندازه آن باید کم باشد، زیرا اندازه زیاد آن باعث تلخ شدن آش می شود.

آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی هم بسیار خوشمزه است و اصالت آن به شهر تبریز باز می شود. در این آش از تره و جعفری به اندازه مساوی استفاده می شود.

آش شولی

آش شولی یکی از آش های یزدی است که در حین سادگی، خوشمزه نیز هست. در ترکیب سبزی این آش بهتر است از اسفناج به اندازه بیشتر و شوید، تره، جعفری و اندازهی شنبلیله بهره ببرید.

آش انار

آش انار، آش خوشمزه و جذابی است که در آن از انار استفاده می شود و برای پخت در زمستان مناسب است. ترکیب سبزی این آش شامل تره، جعفری، گشنیزو اسفناج به اندازه مساوی است.

آش دندونی

آش دندونی یکی از انواع آش های خوشمزه، اما مناسبتی است که برای جشن دندان درآوردن بچه ها پخته می شود. آش دندونی در هر شهری به شکل های متفاوتی پخته می شود.

در برخی شهرها این آش را بدون سبزی می پزند و فقط از نعنای تفت داده شده برای تزئین استفاده می نمایند. اما در برخی نقاط هم از سبزی آش استفاده می نمایند. در کردستان در آش دندونی مرزه خشک می ریزند. سبزواری ها هم در این آش از تره تازه ساطوری خرد شده استفاده می نمایند.

آش ترش

یکی از آش های خوشمزه و خاص که بیشتر در استان های شمالی، تبریز، همدان، اردبیل و زنجان طبخ می شود، آش ترش است. سبزی این آش شامل جعفری، گشنیز، چغندر، اسفناج، تره است. در برخی نقاط هم فقط از اسفناج در این آش استفاده می شود.

آش جو

آش جو یکی از مقوی ترین آش های قدیمی و سنتی ایرانی است. سبزی آش جو شامل گشنیز، جعفری، تره و اسفناج یا برگ چغندر است و هر چه اندازه گشنیز آش بیشتر باشد، آش خوشمزه تر می شود.

منبع: همشهری

منبع: فرادید

به "آشی که اولین بار به دستور ناصرالدین شاه پخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشی که اولین بار به دستور ناصرالدین شاه پخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید