آمریکا در حال بررسی ازسرگیری حملات هوایی در افغانستان است

به گزارش وبلاگ سروری کیا، خبرگزاری خبرنگاران- نیویورک تایمز از تصمیم آمریکا برای بررسی ازسرگیری حملات هوایی با هواپیما های جنگی یا پهپاد در افغانستان در صورت روبرو شدن این کشور با بحران جدید و افزایش خطر سقوط کابل به دست طالبان خبر داد.

آمریکا در حال بررسی ازسرگیری حملات هوایی در افغانستان است

به گزارش خبرگزاری وبلاگ سروری کیا، روزنامه نیویورک تایمز آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم هلن کوپر، اریک اشمیت و توماس گیبونز نف نوشت، مقامات ارشد اعلام کردند پنتاگون در حال بررسی صدور مجوز برای انجام دادن حملات هوایی در افغانستان برای حمایت از نیرو های امنیتی این کشور است اگر کابل یا یکی دیگر از شهر های مهم آن در معرض خطر سقوط به دست نیرو های طالبان قرار گیرد. به گفته این مقامات، این طرح میزان انعطاف پذیری را در برنامه جو بایدن برای انتها دادن به حضور نظامی نیرو های آمریکایی در جنگ افغانستان افزایش می دهد.

رئیس جمهور آمریکا و مشاوران ارشد امنیت ملی وی پیش از این اعلام کرده بودند زمانی که نیرو های آمریکایی افغانستان را ترک کنند، حمایت هوایی نیز انتها خواهد یافت، مگر حملاتی که هدف آن ها گروه های تروریستی است که منافع آمریکا را در معرض خطر قرار می دهند. اما مقامات نظامی اکنون با جدیت در حال بررسی این موضوع هستند که اگر خروج سریع نیرو های آمریکایی از افغانستان عواقبی با پیامد های قابل توجه امنیت ملی به دنبال داشته باشد، چگونه باید به آن واکنش نشان دهند. به گفته مقامات، هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده، اما یکی از احتمالاتی که در دست بررسی است، مداخله هواپیما های جنگی یا پهپاد های مسلح آمریکا در صورت تشدید بحران مانند احتمال سقوط کابل به دست طالبان یا محاصره ای است که سفارت خانه های آمریکا و متحدان آن و مردم غیرنظامی را در معرض خطر قرار می دهد.

هرگونه حمله هوایی اضافی نیازمند تایید رئیس جمهور است. با وجود این، مقامات اذعان داشتند حتی در آن صورت هم چنین حمایت هوایی برای مدت طولانی سخت خواهد بود، زیرا با توجه به عقب نشینی آمریکا، تلاش لجستیکی زیادی لازم خواهد بود.

آمریکا تا ماه آینده همه پایگاه های هوایی خود در افغانستان را ترک خواهد کرد و در نتیجه اجرای هر حمله هوایی باید از پایگاه های این کشور در کشور های منطقه خلیج فارس انجام شود.

مقامات معتقدند، سقوط احتمالی کابل بحرانی است که بیشترین احتمال را برای مداخله نظامی آمریکا پس از خارج شدن نیرو های آمریکایی از افغانستان ایجاد خواهد کرد. یک مقام گفت، مداخله برای حفاظت از قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان، از قطعیت کمتری برخوردار است. نیرو های طالبان در ماه های اخیر به طور فزاینده ای چند مرکز شهری دیگر را در معرض تهدید قرار داده اند.

این بحث ها نشان دهنده میزان نگرانی مقامات واشنگتن درباره توانایی ارتش افغانستان در مقابله با طالبان و حفظ کنترل کابل و دیگر مراکز پر جمعیت افغانستان است؛ و این جدیدترین مشکل آمریکا برای کنار آمدن با پیامد های تصمیم ماه آوریل بایدن مبنی بر صدور فرمان عقب نشینی کامل نیرو های آمریکایی از افغانستان است - هدفی که دو سلف وی به دلیل مخالفت های ارتش، نتوانستند به آن دست یابند.

از آنجائیکه پنتاگون خارج کردن نیرو های آمریکایی از افغانستان را تا اوایل ژوئیه نهایی خواهد کرد، ارتش افغانستان که همانند ارتش آمریکا تشکیل شده، آموزش دیده و تجهیز شده است، مسئولیت دفاع از کشور را به تنهایی برعهده خواهد گرفت.

مقامات ارشد آمریکایی می گویند ارتش افغانستان بلافاصله از هم نخواهد پاشید، اما تردیدی وجود ندارد که نیرو های افغان ضربه دیده اند و در معرض شکست قرار دارند به ویژه اگر کماندو ها و نیرو های هوایی آنان متزلزل شوند.

این مقامات گفتند بعید است آمریکا از نیرو های افغان در مناطق روستایی که بسیاری از آن ها هم اکنون نیز در کنترل طالبان هستند، حمایت هوایی اضافی به عمل آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "آمریکا در حال بررسی ازسرگیری حملات هوایی در افغانستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در حال بررسی ازسرگیری حملات هوایی در افغانستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید