آنکارا: کلمه نسل کشی باید برای آمریکا و نه ترکیه استفاده شود

به گزارش وبلاگ سروری کیا، معاون رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در سال 1915 توسط امپراطوری عثمانی گفت که کلمه نسل کشی باید برای آمریکا و نه ترکیه استفاده شود.

آنکارا: کلمه نسل کشی باید برای آمریکا و نه ترکیه استفاده شود

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سروری کیا، فؤاد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که اقدام رئیس جمهور اخیر آمریکا در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه به دو دلیل بوده است که که یکی از آنها وابسته به سیاست های داخلی بوده و دیگری تلاش واشنگتن برای بازگشت به عرصه بین المللی است.

وی که با شبکه تی آر تی ترکیه مصاحبه می کرد، گفت: من حدس می زنم، وی (جو بایدن) تلاش دارد تا از این پدیده به عنوان ابزاری براب بخشی از جهان استفاده کند و من شدیدا معتقدم که این دو دلیل برای آغاز وی و سیاست خارجی آمریکا کاملا غلط است.

معاون رئیس جمهور ترکیه افزود: فقط به دلیل قول هایی که به ارمنی ها یا لابی های تحت تاثیر ارمنی ها داده نباید تصمیمی سیاسی اتخاذ کرده و ملتی را مسئول یک نسل کشی بداند.

اوکتای گفت: عبارت نسل کشی کلمه ساده ای نیست که برای هر کسی استفاده شود. اگر کلمه نسل کشی باید استفاده شود باید برای آمریکا و نه ترکیه به کار برده شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز روز دوشنبه گذشته در سخنرانی در واکنش به اقدام رئیس جمهور آمریکا در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه گفت: اگر شما می خواهید نسل کشی را ببینید، فقط به آینده نگاه کنید.

وی با انتقاد شدید از رئیس جمهور آمریکا گفت: بایدن از گفتار ناعادلانه، نامناسب و غلطی استفاده کرد. این کلمات که هیچ اساس تاریخی و قانونی ندارد باعث ناخرسندی ما شد.

رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه گذشته نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود نوشت که در 24 آوریل 1915، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

برخی کشورها در سال های گذشته، ادعا کرده اند که امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب کشتار ارامنه شده و از آن بعنوان نسل کشی یاد کرده اند. این در حالی است که ترکیه قویا هرگونه ادعای نسل کشی ارامنه را رد کرده و برسمیت شناختن این موضوع را خصمانه دانسته است.

ترکیه که یکی از متحدان اصلی آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می آید، بارها به واشنگتن درباره برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه هشدار داده و اعلام کرده که این حادثه بخشی از درگیری ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.

بایدن در بیانیه خود از لفظ نسل کشی برای این رویداد استفاده کرده است، عبارتی که رؤسای جمهور سابق آمریکا از آن استفاده نکرده بودند.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "آنکارا: کلمه نسل کشی باید برای آمریکا و نه ترکیه استفاده شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا: کلمه نسل کشی باید برای آمریکا و نه ترکیه استفاده شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید