اینفوگرافیک ، چگونه روی یخ و برف لیز نخوریم؟ ، راه چاره باورنکردنی فیزیک برای لیز نخوردن

به گزارش وبلاگ سروری کیا، راه رفتن روی سطح یخ زده با خطر لیز خوردن همراه است. یک راه برای جلوگیری از لیز خوردن، آرام راه رفتن و قرار دادن پا به شکل عمودی روی سطح است. راهکارهای این مطلب را برای لیز نخوردن به کار بگیرید.

اینفوگرافیک ، چگونه روی یخ و برف لیز نخوریم؟ ، راه چاره باورنکردنی فیزیک برای لیز نخوردن

به گزارش وبلاگ سروری کیا، وقتی روی سطح یخ زده قدم می زنیم، فشار پای ما سبب می گردد دمای ذوب یخ پایین تر بیاید و لایه ای نازک از آب مایع بین دو سطح جامد یعنی یخ و کفش شکل بگیرد. همین لایه سیال است که با پر کردن ناهمواری های بین کفش و سطح یخ، سبب می گردد پای ما لیز بخورد.

برترین روش برای راه رفتن روی سطح یخ زده و پیشگیری از لیز خوردن، قرار دادن پا به شکل عمودی روی سطح زمین است، درست همان طور که پنگوئن ها گام برمی دارند.

اما علم فیزیک، راه چاره عجیب دیگری را پیشنهاد می نماید که شاید در نگاه نخست مضحک به نظر برسد، اما واقعا کاراست و حتی در سطوح شیبدار هم مانع از لیز خوردن افراد می گردد. در این روش که جایزه ایگ نوبل 2010 را دریافت کرد، پیشنهاد می گردد که روی کفش، جوراب بپوشید.

اما چرا پوشیدن جوراب روی کفش به لیز نخوردن یاری می نماید؟ پاسخ ساده است: الیاف جوراب، لایه مایعی را که بین یخ و کف کفش شکل می گیرد، به خود جذب می نماید و لغزش موضعی خطرساز را از بین می برد. البته نباید فراموش کرد که این روش برای فاصله های کوتاه و گذر کردن از منطقه ها خطرناک کاربرد دارد؛ وگرنه وقتی جوراب کاملا خیس شد و توان جذب رطوبت بیشتر را از دست داد، خود به عاملی برای لیز خوردن تبدیل می گردد.

  • اینفوگرافیک | هنگام سر خوردن خودرو روی برف چه کنیم ؟ | در مسیرهای برفی و یخی با این دنده برانید

برای بزرگنمایی بیشتر روی تصویر کلیک کنید

منبع: همشهری آنلاین

به "اینفوگرافیک ، چگونه روی یخ و برف لیز نخوریم؟ ، راه چاره باورنکردنی فیزیک برای لیز نخوردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینفوگرافیک ، چگونه روی یخ و برف لیز نخوریم؟ ، راه چاره باورنکردنی فیزیک برای لیز نخوردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید