تصاویر ، داغ ترین شغل ایران را بشناسید

به گزارش وبلاگ سروری کیا، شغلشان سخت و نفس گیر است. کنار کوره هایی کار می نمایند که آتش از آنها زبانه می کشد؛ سروکارشان با آتش است و مواد مذاب!

تصاویر ، داغ ترین شغل ایران را بشناسید

به گزارش وبلاگ سروری کیا، همواره با خطر سوختگی و زخمی شدن با شیشه های تیز دست و پنجه نرم می نمایند و هنگام کار، باران عرق صورتشان را می پوشاند؛ این حکایت هنرمندانی است که شیشه گری را به عنوان شغل انتخاب نموده اند و با دقت و وسواس خاصی شیشه های گداخته را شکل می دهند و نفس خود را در آنها می دمند! به یکی از کارگاه های نمونه شیشه گری تهران رفتیم و یک روز را با هنرمندانی که در آنجا مشغول کار بودند گذراندیم. اگر می خواهید به سختی هایی که این هنرمندان برای ساخت شیشه های شکستنی می کشند پی ببرید، با ما همراه شوید.

دور تا دورت را کوره هایی گرفته اند که آتش از آنها زبانه می کشد. ایستادن در چنین محلی از عهده هر کسی برنمی آید چه برسد به آنکه بخواهید یک روز کاری را اینجا سپری کنید. هنرمندانی که در کارگاه کار می نمایند با گرمایی که محیط را فرا گرفته کنار آمده اند اما هر چند دقیقه یکبار که گرما کلافه شان می نماید، سراغ حوض آبی وسط کارگاه می روند و یک سطل آب خنک روی سرشان می ریزند.

شیشه گر ها تا شیشه مذاب شکل دلخواهشان را به خود نگیرد دست از سر آن بر نمی دارند

دوستی با شیشه مذاب

آقای شیشه گر هرروز این کارها را تکرار می نماید. تنها چیزی که ممکن است تغییر کند نوع محصولی است که او می سازد؛ یک روز پارچ وگلدان روز دیگر جایخی یا تنگ. شیشه گرها برای ساخت یک ظرف شیشه ای از ابزارهای مخصوصی استفاده می نمایند. برای اینکه بهتر با کار او آشنا شوید کاربرد تعدادی از این وسیله ها را برایتان می گوییم:

دمیدن در شیشه های مذاب توانایی

جسمانی بالایی می خواهد

1- دم، این وسیله، پای ثابت کارگاه شیشه گری است؛ میله ای آهنی و توخالی به طول یک و نیم متر. شیشه گرها از طریق این ابزار، درون شیشه مذاب می دمند.

2- قرقره، ابزاری است که شیشه گر آن را در دهانه کوره قرار می دهد تا میله دم را، راحت تر وارد یا از کوره خارج کند.

3- قاشق، این قاشق با آن با قاشق های غذاخوری ای که ما می شناسیم خیلی فرق می نماید آقای شیشه گر از این وسیله چوبی برای شکل دادن به شیشه مذاب استفاده می نماید؛ بعد از اینکه وسایل کارم را مرتب کردم کارم را آغاز می کنم؛ ابتدا قرقره را در دهانه کوره می گذارم بعد یک میله دم برمی دارم و از کوره اصلی که مخصوص عیار (شیشه مذاب بی رنگ) است مقداری بار(شیشه مذاب) بر می دارم چند لحظه ای صبر می کنم تا کمی خنک گردد بعد به سراغ کوره ای که شیشه مذاب رنگی در آن وجود دارد می روم و مقداری بار رنگی به آن اضافه می کنم و بعد از این مرحله هم پنج دقیقه منتظر می مانم تا مواد مذابی که برداشته ام خنک شوند، دوباره به کوره اصلی بر می گردم و باز مقداری شیشه مذاب بی رنگ به آن اضافه می کنم، وقتی مواد اولیه ای که برای ساخت مثلا یک گلدان لازم داشتم را از طریق میله دم برداشتم آغاز به شکل دادن آن می کنم به این صورت که با فوت کردن در میله دم آن را به میزان دلخواهم درمی آورم بعد از این کار با قاشق آن را حالت می دهم تا حباب های هوا از آن خارج شوند، در مرحله بعدی شیشه شکل گرفته را در یک قالب می گذارم تا آخرین مرحله شکل گیری هم روی آن انجام گردد.

هنرمند شیشه گر وقتی به این نتیجه رسید که شیشه مذاب کاملا شکل گرفته است آن را به گرمخانه می برد. شیشه بعد از 48 ساعت ماندن در گرمخانه باید مراحل دیگری مانند تراشکاری، برش، سنگ زنی و برخی وقت ها هم اسید کاری را پشت سر بگذارد تا بسته بندی گردد و به دست من و شما برسد.

آتشی که از کوره ها زبانه می کشد محیط کارگاه را آن قدر گرم می نماید که گاهی شیشه گرها برای خنک شدن، به حوض وسط کارگاه پناه می برند

کار در کارگاه شیشه گری سختی ها و شیرینی های خودش را دارد

شیشه گرها هم مثل بقیه هنرمندها برای ساختن آثارشان سختی های زیادی را تحمل می نمایند؛ سختی هایی که خاص شغل آنهاست. آنها باید گرمای وحشتناک محیط کارشان را تحمل نمایند. دمای بالای محیط به آنها اجازه نمی دهد لباس کار بپوشند، برای همین هر لحظه ممکن است بر اثر برخورد با آتش دست و پایشان بسوزد یا شیشه های شکسته زخمی شان کند! هنرنمایی شیشه گرها را از نگاه دوربین سرنخ ببینید.

هنرمندهای شیشه گر برای آنکه برخی از محصولاتشان به صورت ترک ترک دربیاید و زیبایی خاصی به خود بگیرد آنها را زمانی که گداخته هستند درآب فرو می برند. خودشان به این مرحله آبگز کردن می گویند

در این قسمت هنرمندان تراشکار نقش های زیبایی را روی ظروف شیشه ای حک می نمایند

قسمت های اضافه ظرف های شیشه ای را با این دستگاه برش می دهند. ابتدا محلی را که باید برش بخورد داغ نموده بعد با خنک کردن ناگهانی آن نقطه، کار برش را انجام می دهند

مرحله آسیاب کاری؛ دراین مرحله قسمت های تیز شیشه ها از طریق این دستگاه و پودر سنگ سیلیس صاف و صیقلی می شوند

محمدعلی بعد از اینکه شیشه مذاب را به شکل دلخواهش در آورد آن را درگرمخانه می گذارد. 48 ساعت بعد شیء شیشه ای آماده تراش و آسیاب کاری می گردد

او هر روز مواد اولیه شیشه را درون کوره می ریزد

محمدعلی برای اینکه عرق کلافه اش نکند دستمالی به پیشانی اش می بندد

محمد علی در ظرف هایی که خودش ساخته آب می خورد تا راحت تر بتواند گرمای محل کارش را تحمل کند

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر ، داغ ترین شغل ایران را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، داغ ترین شغل ایران را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید