ثبت جهانی ارسباران از طرف ارزیابان یونسکو کلید خورد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، به منظور آنالیز سایت های طبیعی منطقه حفاظت شده ارسباران، ارزیابان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) صبح روز شنبه 22 مهر وارد تبریز شدند.

ثبت جهانی ارسباران از طرف ارزیابان یونسکو کلید خورد

اطلاع رسانی سازمان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،خاطرنشان کرد، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی این سازمان که به منظور همراهی با این ارزیابان به تبریز سفر نموده است، درباره بازدید ارزیابان اتحادیه بین المللی حفاظت طبیعت گفت:

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است، ارزیابانIUCN هم زمان با بازدید از منطقه حفاظت شده ارسباران با مسئولان محلی و جوامع بومی ملاقات و گفت و گو نمایند.

او اضافه نمود:

دو ارزیاب اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) امروز با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع کشور وارد تبریز شدند.

طالبیان اضافه نمود:

پس از برگزاری یک نشست تخصصی که با حضور ارزیابان پرونده و مسئولان استانی و سازمان های مرتبط انجام شد، قرار است هیئت بازدید نماینده با حرکت به سمت منطقه کلیبر، بازدید از سایت های مختلف ارسباران را شروع نمایند.

او تأکید کرد:

ارزیابان IUCN علاوه بر نشست با مسئولان و کارشناسان پرونده میراث طبیعی ارسباران در تبریز با مسئولان محلی و نماینده های مردم نیز جلساتی خواهند داشت.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وضع موجود منطقه حفاظت شده ارسباران و برنامه مدیریتی جنگل های ارسباران را بسیار مهم دانست و گفت:

پس از آن که ارزیابان از نزدیک ویژگی های منطقه ارسباران و گونه های منحصر به فرد را مشاهده کردند، قطعا سؤالات مختلفی خواهند داشت که در این میان موضوع ارزش های منطقه حفاظت شده ارسباران و مدیریت پرونده بسیار حائز اهمیت است. به طوری که آن ها در سفر به منطقه ارسباران نه تنها عرصه پیشنهادی به یونسکو و خطوط عرصه و حریم مرزها را مورد آنالیز قرار خواهند داد بلکه به طور مستقیم با جامعه محلی نیز صحبت می نمایند.

طالبیان اضافه نمود:

ورود ارزیابان IUCN بخشی از فرآیند پرونده است که پس از اتمام بازدیدها، گزارش آن ها به اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ارسال می گردد که پس از آن نیز، پنل ها و پرسش های مختلفی طرح می گردد که باید متخصصان و کارشناسان پرونده از آن دفاع نمایند. در نهایت نیز نتیجه گزارش ها فروردین و اردیبهشت سال 97 به یونسکو ارائه می گردد تا در چهل و دومین اجلاس تیرماه سال آینده، این پرونده به عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از تأیید اعضای یونسکو به ثبت جهانی برسد.

پرونده ارسباران طی سه سال و با فعالیت مستمر کارشناسان مرتبط با پرونده تهیه شده است.

منبع: کجارو / میراث آریا

به "ثبت جهانی ارسباران از طرف ارزیابان یونسکو کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی ارسباران از طرف ارزیابان یونسکو کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید