جاذبه های طبیعی در معرض انقراض

به گزارش وبلاگ سروری کیا، همان طور که بسیاری از جاذبه های طبیعی کره زمین در طی سپری شدن میلیون ها سال به وجود آمده اند تعداد از آنها نیز به علت فعل و انفعالات طبیعی سیاره زمین، شرایط آب و هوایی، زیست بوم دریا و خشکی از میان می فرایند.

درواقع این سیر همچنان ادامه دارد و همیشه یک سری پدیده ها در حال از بین رفتن و یک سری پدیده های دیگر در حال شکل گیری می باشند. شاید در خصوص گونه هایی که در حال به وجود آمدن هستند نتوانیم چندان با قطعیت و آگاهی کامل سخن بگوییم اما در خصوص پدیده هایی که می دانیم در اثر گرم شدن کره زمین، آب شدن یخچال های طبیعی، سوراخ شدن لایه اوزون و … احتمالا به زودی از بین می فرایند می توانیم مطلبی چند صفحه ای نوشته و نظر شما را به آن جلب نماییم. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید

جاذبه های طبیعی در معرض انقراض

صخره مرجانی بزرگ، استرالیا [Great Barrier Reef, Australia]

بزرگ ترین صخره مرجانی جهان به مساحت 133000 مایل مربع (344400 کیلومتر مربع) در آبهای اقیانوس آرام و در شرق کشور استرالیا قرار گرفته است و سالهاست که به عنوان جاذبه زیر دریایی مهم این سرزمین به شمار می آید. اما افزایش چالش های زیست محیطی چندین سال است که دائما باعث فرسایش ساختار این صخره شده اند. چالش هایی نظیر افزایش دمای اقیانوس و هجوم انواع آلودگی ها کمر به نابودی این شگفتی طبیعت بسته اند. این چشم انداز فوق العاده ظرف مدت 100 سال آینده به کلی نابود می گردد.

ونیز، ایتالیا [Venice, Italy]

شهر ونیز در کشور ایتالیا از دیرباز به عنوان رمانتیک ترین شهر جهان مطرح بوده است. دلیل رویایی بودن آن هم وجود کانال های بی شمار در این شهر می باشد. اما این شهر زیبا از این جهت که به آرامی در حال غرق شدن است، در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. سیل های شدیدی که سالیانه در این شهر به وقوع می پیوندند رو به افزایش بوده و این موضوع تا انتها قرن حاضر این شهر را غیر مسکونی و نابود خواهد نمود.

دریای مرده [The Dead Sea]

دریای مرده نمک که در غرب کشور اردن و شرق کرانه باختری واقع شده است یک مکان باستانی است که از دو جنبه تاریخی و مکانی شفا بخش ارزشمند و شناخته شده است. متاسفانه در 40 سال اخیر سطح آب این دریا 80 فوت (تقریبا 24 متر) پایین رفته است. در کشورهای همسایه از آب رودخانه جردن که تنها منبع آب این دریاست برای موارد دیگر استفاده نموده و متخصصان معتقدند این موضوع در 50 سال آینده باعث از بین رفتن این دریا و این چشم انداز می گردد.

پارک ملی یخچال طبیعی، مونتانا [Glacier National Park, Montana]

پارک ملی مونتانای ایالات متحده آمریکا، زمانی مسکن بیش از 150 یخچال طبیعی بود ولی اکنون کم تر از 25 یخچال از آنها به جای مانده است. حتی تغییرات آب و هوایی می تواند تا سال 2030 این عدد را به صفر کاهش دهد. به اعتقاد دانشمندان، این موضوع نه تنها یخچال ها بلکه کل زیست بوم پارک را به شدت مختل خواهد نمود.

مالدیو [Maldives]

جزیره مالدیو عملا پایین ترین سطح روی کره زمین است و کم ارتفاع ترین منطقه کره زمین به شمار میرود. به طور میانگین 5 فوت، معادل 1.5 متر بالای سطح دریا قرار گرفته است. متاسفانه اگر افزایش سطح اقیانوس ها همینطور ادامه پیدا کند، این جزیره زیبای طبیعی ممکن است تا 100 سال آینده کاملا به زیر آب کشیده گردد. خطر این احتمال آنقدر بالاست که دولت مالدیو زمین هایی را در کشور های دیگر خریداری نموده تا بتواند شهروندانش را در صورت لزوم به آن منطقه ها منتقل کند.

منبع: الی گشت

به "جاذبه های طبیعی در معرض انقراض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های طبیعی در معرض انقراض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید