جت پرینتر یا تاریخ زن چیست و انواع آن کدام است؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، دستگاه های جت پرینتر جهت درج تاریخ فراوری ، انقضا، سری ساخت و اطلاعات متغیر دیگر بر روی محصولات استفاده میشود. هر محصولی در انتهای خط فراوری احتیاج به درج یک سری اطلاعات دارد که این وظیفه به وسیله دستگاهی به نام جت پرینتر یا چاپگر یا تاریخ انجام میشود.

جت پرینتر یا تاریخ زن چیست و انواع آن کدام است؟

دستگاه های جت پرینتر در دو نوع ثابت و دستی در بازار عرضه می شوند. جت پرینترهای ثابت یا اتوماتیک مناسب برای تیراژ فراوری بالا و کارخانه های بزرگ مجهز به نوار نقاله هستند. جت پرینتر ثابت روی یک پایه قرار میگیرد و محصول به وسیله یک نوار نقاله از مقابل هد دستگاه جت پرینتر عبور میکند. دستگاه جت پرینتر ثابت در مقایسه با جت پرینتر دستی قیمت بالاتری دارد، ولی قیمت جوهر و خدمات آن بسیار پایین تر از جت پرینتر دستی است، به همین علت بهتر است در کارخانه های فراوریی که تیراژ بالایی دارند، از جت پرینتر ثابت یا جت پرینتر صنعتی استفاده گردد.

در برخی از جت پرینترهای ثابت اطلاعات به وسیله کامپیوتر یا فلش وارد دستگاه میگردد و برخی دیگر مجهز به یک سیستم عامل مخصوص مثل کیبورد یا قلم هستند و به وسیله خود دستگاه پیام نویسی انجام میگردد.

جت پرینترهای ثابت یا صنعتی به سه دسته تقسیم میشوند:

1-جت پرینترهای CIJ (CONTINUS IN JETPRINTER)

2- جت پرینترهای DOD (DROPAND DEMAND)

3- جت پرینترهای TIJ (THERMAL IMK JETPRINTER)

جت پرینترهای CIJ

این نوع جت پرینترها برای خطوط فراوریی که دارای سرعت بالایی هستند، استفاده میگردد. در این نوع جت پرینترها از قطعات مکانیکی بسیار ریز و پیچیده ای استفاده شده است. فاصله پرتاب جوهر در این نوع دستگاه 2 الی 3 سانتی متر است و زمان خشک شدن چاپ در این نوع دستگاه ها 1 الی 2 ثانیه است.

از معایب این نوع دستگاه می توان به قیمت بسیار بالا این نوع دستگاه و هزینه بالای قطعات و مواد مصرفی این دستگاه ها اشاره نمود.

جت پرینترهای DOD

این نوع جت پرینترها از هدهای زار XAAR استفاده میکنند. یکی از محاسن این نوع دستگاه ها قیمت پایین جوهر و خدمات آن است. انواع دستگاه های DOD عبارتند از جت پرینتر بست مارک مدل T180، جت پرینتر بست مارک مدل 7200، جت پرینتر بست مارک مدل T150 ، جت پرینتر SAUVEN 600 ، جت پرینتر SAUVEN 600 PLUS

جت پرینترهای TIJ

این نوع از جت پرینترها که نسبت به دستگاه های جت پرینتر DOD و CIJ جدیدتر هستند، تنوع بسیار زیادی دارند. این نوع جت پرینترها هیچ گونه نیازی به سرویس و تعمیر ندارد و به علت قیمت مناسب دستگاه و خشک شدن سریع جوهر روی محصول و بعلاوه سرعت بالای چاپ، یکی از پرفروش ترین تاریخ زن های موجود در بازار است.

جت پرینترهای دستی

در برخی از کارخانجات امکان استفاده از تاریخ زن ثابت نیست به همین علت باید از جت پرینتر دستی یا جت پرینتر پرتابل استفاده گردد. جت پرینترهای دستی برای تیراژهای پایین مناسب هستند. نحوه استفاده از این نوع جت پرینتر به این صورت است که اپراتور دستگاه را روی محصول حرکت میدهد و با استفاده از شفت انکودری که در زیر دستگاه است، چاپ صورت میگیرد. یکی از معتبرترین برندهایی که دستگاه دستی به بازار عرضه میدهد برند BENTSAI بوده که شامل 4 مدل جت پرینتر دستی B2-B35-B85-B10 است.

یکی از پر فروش ترین جت پرینترهای دستی BENTSAI مدل B10 است. این نوع جت پرینتر علاوه بر اینکه در کاخانجات با تیراژ پایین استفاده میگردد در مصارف خانگی بسیار کاربرد دارد.

یکی از پر کاربردترین موارد استفاده این نوع جت پرینتر برای درج اطلاعات روی بطری های گلاب و عرقیجات است. فراوریکنندگانی که محصولات گلاب و عرقیجات دارند و به صورت دستی در کارگاه های کوچک و یا در منازل کار میکنند و برای تبلیغ کار خود از فضای مجازی اینستاگرام استفاده میکنند، به این علت که این نوع جت پرینتر بسیار سبک و قابل حمل است، استقبال بی نظیری از این نوع جت پرینتر میکنند.

شرکت افشان صنعت آوران نوین پیشرو در صنعت جت پرینتر با ارائه انواع جت پرینتر های دستی و صنعتی با بیش از 20 سال تجربه اماده ارائه انواع مشاوره به کلیه فراوری کنندگان است.

منبع: همشهری آنلاین

به "جت پرینتر یا تاریخ زن چیست و انواع آن کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جت پرینتر یا تاریخ زن چیست و انواع آن کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید