جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 30 آذرماه 99

به گزارش وبلاگ سروری کیا، شاخص بورس کار خود را با فرایند صعودی هفت هزار واحدی در 15 دقیقه اول آغاز کرد، اما در ادامه با افزایش فشار فروش در نماد های شاخص ساز شاهد عقب نشینی شاخص کل هستیم. طوری که در پایان 30 دقیقه ابتدایی، شاخص کل حدود چهار هزار و 800 واحد معادل 33 صدم درصد رشد کرده و شاخص هم وزن 72 صدم درصد افزایش را در کارنامه خود به ثبت رسانده. موردی که نشان می دهد شرایط برای شرکت های کوچک و متوسط خیلی بهتر از نماد های شاخص ساز است. در بین آن ها فارس، شستا، فملی و وغدیر تاثیر مثبت و نماد های شپنا، حکشتی و شتران تاثیر منفی روی شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 30 آذرماه 99

اعلام آماده باش برای یک روز پرنوسان

به گزارش وبلاگ سروری کیا در ساعات ابتدایی معاملات امروز یکشنبه 30 آذرماه از مجموع 302 نماد بورسی معامله شده، 228 نماد با رنگ سبز روی تابلو بورس ظاهر شده اند و 74 نماد فرایند نزولی در پیش گرفته اند. همچنین در بازار فرابورس، از مجموع 232 نماد معامله شده در ساعات اولیه، قیمت سهام در 164 نماد نسبت به روز گذشته افزایش پیدا کرده و شاهد کاهش قیمت سهام در 68 نماد هستیم. موردی که نشان می دهد امروز هم مثل روز گذشته اکثریت با نماد های سبزرنگ است و بازاری صعودی را شاهد خواهیم بود. البته اگر فشار فروش در نمادهای شاخص ساز بگذارد!

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 30 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

آنطور که از نقشه بازار پیدا است، نماد های شاخص ساز دوباره از شرکت های کوچک عقب افتاده اند و این مورد در اغلب گروه ها قابل مشاهده است. برای مثال در گروه فلزات اساسی که بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده اند، نماد های بزرگ یعنی فولاد، فملی، ذوب و کاوه همگی با کمترین نوسان نسبت به روز گذشته معامله می شوند، اما دیگر نماد ها مثل هرمز، فروی، وسدید، فرآور، فباهنر، فسازان و فولاد تا پنج درصد افزایش قیمت پیدا کرده اند. در گروه محصولات شیمیایی شرایط مشابهی را شاهد هستیم. آریا، شگویا، تاپیکو و پترول رشد قابل توجهی ندارند، اما برای خرید سهام قرن، شفن، شخارک، وپترو و شسینا در حداکثر قیمت صف تشکیل شده است. در بین خودرویی ها، نماد های اصلی یعنی خودرو، خساپا و خگستر تا سه درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. دیگر نماد ها هم شرایط خوبی را تجربه نمی کنند. گروه بانک ها و موسسات اعتباری اغلب قرمزرنگ هستند و در مدار نزولی حرکت می کنند. گروه محصولات غذایی به جمع گروه های پرمعامله پیوسته. در بین آن ها غبهنوش با دامنه نوسان 10 درصدی شاهد تشکیل صف خرید و بازدهی چشمگیر است. غصینو و غسالم هم در این گروه صف خرید دارند. غذایی ها به طور کلی و به جز غنوش، غویتا و غگل فرایند صعودی دارند. در گروه فرآورده های نفتی، چهار پالایشگاه بزرگ یعنی شپنا، شتران، شبندر و شبریز ارزش سهام خود را از دست داده اند. زراعت، محصولات دارویی، ساخت محصولات فلزی، بیمه ها، نهاد های مالی، کاشی و سرمایک و رایانه از جمله گروه های سبزرنگ در ابتدای معاملات امروز هستند.

پایان سال مالی حقوقی ها و نوسان 15 هزار واحدی شاخص

شاخص کل با گذشت یک ساعت و 30 دقیقه از شروع بازار امروز، دو مرتبه فرایند خود را تغییر داده و بیش از 15 هزار واحد نوسان داشته است. ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در توییتی می گوید حقوقی هایی که سال مالی آن ها منتهی به 30 آذرماه است، برای شناسایی سود اقدام به فروش سهام می کنند. امروز آخرین فشار عرضه آن ها است و از فردا حداقل این بخش از عرضه ها حذف می شود.

قدرت صف های خرید سه برابر صف های فروش

در نیمه معاملات امروز و بعد از یک رفت و برگشت عجیب و غریب، حدود 170 نماد که یک چهارم بازار سرمایه را تشکیل می دهند شاهد صف خرید هستند. ارزش کل صف های خرید حدود سه هزار و 200 میلیارد تومان و تقریبا سه برابر صف های فروش است. در همین لحظات حدود 60 نماد در صف فروش قرار دارند و ارزش مجموع صف آن ها به حدود 900 میلیارد تومان می رسد.

زاگرس؛ بزرگترین صف خرید بازار

عنوان سنگین ترین صف خرید در نیمه معاملات امروز به یک نماد فرابورسی تعلق دارد. ارزش صف خرید زاگرس به حدود 186 میلیارد تومان می رسد. قرن با صف خرید 125 میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار گرفته است و کگهر با صف خرید 88 میلیاردی در مقام سوم ایستاده است. البته نماد های تازه عرضه شده بوعلی با صف خرید 590 میلیاردی و وکبهمن با صف خرید 133 میلیاردی در این رتبه بندی در نظر گرفته نشده اند.

کاما؛ بزرگترین صف فروش بازار

کاما، نماد شرکت باما بعد از بازگشایی عجیب روز گذشته و جهش 20 درصدی، امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته. حدود دو هزار سهامدار این شرکت 27 میلیون سهام خود را به ارزش 57 میلیارد تومان به فروش گذاشته اند و فعلا خریداری برای آن وجود ندارد. پدرخش با صف فروش 54 میلیاردی در مقام دوم و انرژی 1 با صف فروش 44 میلیاردی در رتبه سوم قرار دارند. خکمک، ونیکی، وسخراج و یاقوت از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین هستند.

افت شش هزار واحدی شاخص کل بعد از نوسانات عجیب

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 30 آذرماه با کاهش پنج هزار و 870 واحدی به رقم یک میلیون و 439 هزار و 55 واحد رسید. در این روز شاخص کل چهار مرتبه فرایند خود را تغییر داد و حدود 15 هزار واحد نوسان داشت. در پایان شاخص کل با افت 41 صدم درصدی روبرو شد، اما در عین حال، شاخص هم وزن رشد 58 صدم درصدی را تجربه کرد و شاخص فرابورس هم صعودی بود. موردی که نشان می دهد فشار فروش در نماد های شاخص ساز بلای جان سهامداران شده بود. در این روز نماد های فارس، فخوز و فملی بیشترین تاثیر مثبت و نماد های شپنا، خودرو، شتران و وبملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در پایان معاملات روز یکشنبه 30 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه بازار در پایان معاملات امروز نشان می دهد فلزات اساسی بازار پررونقی داشتند، اما در این گروه نماد های بزرگ یعنی فولاد، فملی و ذوب نتوانستند کارنامه خوبی از خود به جا بگذارند. در عوض دیگر نماد های این گروه و در صدر آن ها فمراد و فخوز، عموما سبزرنگ بودند. در گروه محصولات شیمیایی شرایط تا حدودی مشابه است. پترول و شگویا ارزش سهام خود را از دست دادند، فارس در قیمت روز گذشته معامله می شود، اما دیگر نماد های کوچک از جمله شسینا، شفن، قرن، شگل و ... توانستند تا پنج درصد رشد کنند و اغلب آن ها صف خردی داشتند. بانک ها و موسسات اعتباری از جمله قرمزترین گروه های بازار امروز بودند. وتجارت، وپارس و وبصادر در نزدیکی صف فروش و حداقل قیمت به کار خود پایان دادند. در این گروه تنها وپست و اوراق حق تقدم وگردش سبزرنگ بودند. خودرویی ها از جمله گروه های قرمز بازار بودند. خودرو، خساپا، خگستر، خزامیا، خپارس، ورنا و ختور همگی با صف فروش به استقبال دی ماه رفتند. صندوق های ETF هم امروز شرایط خوبی نداشتند و با وجود شروع خوب، در ادامه به مدار نزولی افتادند. پالایشگاه ها از جمله شپنا، شبندر، شتران و شبریز همگی با صف فروش به کار خود پایان دادند. امروز گروه مواد غذایی، دارویی، زراعت، نهاد های مالی، بیمه ها، لاستیک و پلاستیک و کانی های غیرفلزی عملکرد خوبی داشتند و اغلب نماد های آن ها سبزرنگ بودند.

جابه جایی 17 هزار میلیارد تومان سهام در بورس امروز

معامله گران بورس امروز بیش از 9 میلیارد و 740 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و 446 هزار معامله به ارزش 11 هزار و 341 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات شش هزار و 154 میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 17 هزار و 500 میلیارد تومان می رسد که تقریبا مشابه معاملات روز گذشته است.

پول های جدید بلافاصله از بورس خارج شد

بررسی تغییر مالکیت سهام حقیقی و حقوقی در بازار امروز نشان می دهد در 30 دقیقه ابتدایی شاهد ورود حدود 200 میلیارد تومان پول جدید به بازار بودیم، اما بلافاصله با کاهش شاخص کل، تمام پول جدید وارد شده، رفته رفته از بورس خارج شد. تا جایی که نهایتا شاهد خروج رقم ناچیزی در حدود 11 میلیارد تومان از بورس بودیم. امروز شرکت های حقوقی بیشترین حمایت را از نماد های فولاد، وتجارت، خودرو، وپارس، شبندر، شغدیر، شپنا، وپاسار، وبملت و شستا داشتند و در طرف مقابل در نماد های غبهنوش، ملت، فخوز، برکت، ولبهمن، شاروم، شجم، چدن، دفارا و درهآور دست به فروش زدند.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 30 آذرماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 30 آذرماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید