خبرخوش برای درمان سرطان ریه

به گزارش وبلاگ سروری کیا، تهران (پانا) - پژوهشگران آمریکایی به کشف غیرمنتظره ای دست یافته اند که می تواند به درمان سرطان ریه یاری کند.

خبرخوش برای درمان سرطان ریه

به گزارش ایسنا از نیوز مدیکال نت، یک کشف غیرمنتظره در مرکز سرطان دانشگاه ویرجینیا (UVA Cancer Center) به دانشمندان امکان داد تا پیشروی سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) را در موش های آزمایشگاهی متوقف نمایند. این یافته غافلگیرنماینده می تواند راه را برای به کار گرفتن روش درمانی تازه در انسان ها هموار کند.

این گروه پژوهشی به سرپرستی دکتر کوان سیک پارک(Kwon-Sik Park) و دکتر جان بوشولر(John Bushweller)، در پی درک کردن یک جهش در ژن EP300 و نقش آن در تشکیل تومورهای سرطان ریه سلول کوچک بودند. آزمایش های آنها نشان داد که این ژن، پروتئینی با خواص شگفت انگیز می سازد که هم می تواند سرطان ریه سلول کوچک را تقویت کند و هم به جلوگیری از آن بپردازد. پژوهشگران با جلوگیری از عملکرد ژن به عنوان یک محرک تومور، توانستند از تشکیل شدن و توسعه سرطان جلوگیری نمایند. این موضوع هم در نمونه های سلولی و هم در موش های آزمایشگاهی صادق بود.

نقش اساسی این پروتئین در تشکیل تومور، آن را به یک هدف فریبنده برای پژوهشگرانی تبدیل می نماید که در پی توسعه درمان های تازه برای سرطان ریه سلول کوچک هستند که یک نوع سرطان فوق العاده خطرناک به شمار می رود. به طور کلی، بقای پنج ساله برای بیماران مبتلا به این سرطان، تنها حدود هفت درصد تشخیص داده شده است.

دکتر پارک گفت: قابل توجه ترین جنبه یافته های ما این است که آسیب پذیری منحصر به فرد EP300 را در سطح مولکولی شرح دادیم. با توجه به جهش های مکرر EP300 که در طیف وسیعی از انواع سرطان یافت می شوند، امیدوارم که مفهوم هدف گیری دامنه KIX در ژن EP300، کاربرد کلی تری برای درمان سرطان داشته باشد.

سرطان ریه سلول کوچک

سرطان ریه سلول کوچک، مسئول تقریبا 13 درصد از موارد تشخیص داده شده سرطان ریه است. معمولا هنگامی که بیماران زودتر و پیش از انتشار سرطان به خارج از ریه شناسایی می شوند، درمان نتایج بهتری دارد اما این سرطان به سرعت پیشروی می نماید و اغلب پس از توسعه یافتن کشف می گردد. سیگار کشیدن، یکی از عوامل اصلی خطر است. گزینه های درمانی کنونی، جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمنی درمانی را شامل می شوند اما این روش ها برای بیشتر بیماران، سرطان را درمان نمی نمایند. این بدان معناست که احتیاج فوری به گزینه های بهتر وجود دارد.

یافته های تازه این گروه پژوهشی، یک روش تازه را معرفی می نماید. دکتر پارک و گروهش هنگام آنالیز نقش ژن EP300 در توسعه سرطان ریه سلول کوچک، با استفاده از موش هایی که مورد مهندسی ژنتیک قرار گرفته بودند، به کشف شگفت انگیز خود دست یافتند. آنها دریافتند پروتئینی که این ژن می سازد، می تواند تشکیل شدن تومور را تقویت و سرکوب کند. به نظر می رسد یک مولفه یا دامنه پروتئین به رشد سرطان می انجامد؛ در حالی که مولفه دیگری مانع آن می گردد.

دانشمندان به آنالیز بیشتر دامنه محرک موسوم به KIX پرداختند و دریافتند که برای پیشروی سرطان ریه سلول کوچک لازم است. سرطان بدون این مولفه نمی تواند وجود داشته باشد.

به گفته پژوهشگران، این نتایج نشان می دهند که هدف قرار دادن KIX می تواند راهی برای درمان سرطان ریه سلول کوچک ارائه دهد. آنها KIX را یک آسیب پذیری منحصربه فرد در سرطان ریه سلول کوچک نامیدند.

برای کشف این آسیب پذیری تازه، پارک بلافاصله به دکتر بوشولر از و تیم بندر(Tim Bender)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه ویرجینیا خبر داد که پیشتر هدف قرار دادن دامنه KIX را در نظر داشتند. بدین ترتیب، بلافاصله یک همکاری مثمر ثمر شکل گرفت.

بوشولر گفت: با وجود این داده ها، ما بسیار هیجان زده هستیم که توسعه دارویی را دنبال کنیم که دامنه KIX را هدف قرار می دهد زیرا احتمالا کاربردهای متعددی برای درمان سرطان، به ویژه سرطان ریه سلول کوچک و لوسمی خواهد داشت.

پژوهشگران مسرور هستند که همکاری آنها چنین پیشروی امیدوارنماینده ای را در کوشش برای توسعه درمان های بهتر برای سرطان ریه سلول کوچک ارائه داده است. پارک اظهار داشت: این پژوهش، یکی از برترین نمونه ها برای همکاری های بینارشته ای به شمار می رود که در دانشگاه ویرجینیا صورت گرفته است.

این پژوهش، در مجله Science Advances به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "خبرخوش برای درمان سرطان ریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرخوش برای درمان سرطان ریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید