یادی از هنرمندان صاحب قلمی که 1401 را ندیدند

به گزارش وبلاگ سروری کیا ، به رسم ادب مروری کوتاه بر فعالیت هنری و فرهنگی این عزیزان داریم که در ادامه می خوانید:

یادی از هنرمندان صاحب قلمی که 1401 را ندیدند

29 فروردین، علی اکبر زارعی فرد، معروف به مهندس بهزاد، هنرمند معمار و نویسنده کتاب طرح نو در شیراز چشم از دنیا فرو بست. وی فارغ التحصیل رشته ساختمان از دانشگاه علم و صنعت تهران و از پیشکسوتان و مدرسان برجسته معماری شیراز بود که با تاسیس اولین آکادمی نقشه کشی در شیراز، درسال 1347 به عنوان اولین نمونه در شهرستان های ایران بعد از تهران و تدریس این رشته به هنرجویان در این آکادمی و بعلاوه دانش سراهای شیراز به توسعه این رشته اهتمام ورزید. زارعی فرد از 1359 به مدت دو سال مسئول فنی ستاد بازسازی آبادان در بخش ساختمان بود و از 1365 با سفر به امارات متحده عربی و شهر دُبی به عنوان طراح و مدیر ادامه فعالیت کرد. از فعالیت های مهم او طراحی بیش از 70 بنای 5 تا 20 طبقه در شارجه، از جمله برج های شامسی، مجموعه ویلاهای دوقلو و ساختمان جام در دبی و شارجه است.

13 اردیبهشت، نیز سیامک افسایی، بازیگر تئاتر و مولف نمایشنامه های متعدد بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.باد زنگ ها را کجا آویزان کنم؟ و روز و شب یلدا از آثار مهم سیامک افسایی در حوزه نمایشنامه نویسی محسوب می شوند. وی بعلاوه تالیف جلد دوم کتاب برگزیده آثار نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی جایزه ایوب آقاخانی را بر عهده داشت. سیامک افسایی در سریال آنام هم به ایفای نقش پرداخته است. وی چندین بار جایزه برترین بازیگری و کارگردانی تئاتر را به خود اختصاص داده بود.

20 اردیبهشت، ایران زمین سوگوار بیژن افشار، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون شد. سریال های مختارنامه و شهریار از جمله آثاری بود که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته بود. او عضو خانه تئاتر نیز بود.

21 اردیبهشت نیز مسعود ولدبیگی، پیشکسوت چهره پردازی سینمای ایران و برنده سه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر به دلیل ایست قلبی در بیمارستان مهرداد جان سپرد و 17 خرداد 1400 نیز سینمای ایران سوگوار عبداالله تربیت، مترجم، شد.

25 تیر، حمیدرضا صدر، کارشناس و مفسر مطرح فوتبال که در زمینه نویسندگی و نقد سینما نیز چیره دست بود به دلیل بیماری سرطان در 65 سالگی دار فانی را وداع گفت. از آثار برجسته او به عنوان نویسنده می توان کتاب های روزی روزگاری فوتبال، درآمدی بر تاریخ سینمای ایران، پسری روی سکوها و نیمکت داغ را نام برد.

آیدین الفت، آهنگساز مطرح کشورمان یکی دیگر از هنرمندانی است که در سال 1400 جامعه هنری را داغدار کرد. او در روز 14 مرداد 1400 به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در 48 سالگی درگذشت. آیدین آلفت در زمینه های صدابرداری، طراحی صدا، خوانندگی، نوازندگی پیانو، آهنگسازی، کارگردانی تئاتر و شاعری فعالیت داشت.

فرشته طائرپور، تهیه کننده و فیلمنامه نویس مشهور ایرانی نیز در 26 مرداد 1400 به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در 68 سالگی درگذشت. این هنرمند آثار شناخته شده ای همانند گلنار، مدرسه پیرمردها، یکی بود یکی نبود، زن دوم، نخودی، پاتال و آرزوهای کوچک، سازهای ناکوک و خداحافظ دختر شیرازی را در دوران فعالیت هنری خود به یادگار گذاشت.

فتحعلی اویسی، نیز بازیگر و کارگردان کشورمان بود که از سال 1357 وارد عرصه بازیگری شده و در آثار هنری بسیاری مقابل دوربین رفت. این هنرمند پیشکسوت در 13 مهر 1400 به دلیل عارضه مغزی در 76 سالگی درگذشت.

علی گلستانه، نقاش، هنرمند صاحب سبکی بود که 14 مهر ماه به دلیل اثرات ناشی از ابتلا به کرونا درگذشت. وی نقاشی پرکار بود و از لحاظ تکنیک و محتوا آثار متنوعی داشت. مجموعه آثار طبیعت او از معروفیت به سزایی برخوردار است. گلستانه از انتزاع به واقعیت حرکت می کرد و در میانه راه دنیای متفاوت از دریافت های ساده و اشباع شده ما از دنیا اطراف را پدید می آورد. وی با تکیه بر تکنیک های متفاوت و به چالش کشیدن مفهوم سبک در آثارش از مرز های دریافتگری و دریافت نمایی تا سمبولیسم عبور کرد و به هیچ مرزی پایبندی نشان نمی داد.

بعلاوه، عزت الله مهرآوران، بازیگر و خالق کتاب های قصد و صدا کن لیکو و ابریشم بانو 16 مهر، پس از چند هفته مبارزه با ویروس کرونا، در 72سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.وی دارنده نشان درجه 1 هنر از وزارت ارشاد بود که از قبل انقلاب بازی در جلوی دوربین را تجربه کرد.

ایراندخت درودی، نقاش برجسته کشورمان، یکی دیگر از هنرمندان درگذشته سال 1400 محسوب می گردد. این بانوی هنرمند علاوه بر نقاشی، در زمینه کارگردانی، نویسندگی، نقد هنری و تدریس در دانشگاه نیز فعالیت می کرد. بسیاری از صاحب نظران، فضای آثار ایران درودی را به نقاشی های سالوادور دالی و ماکس ارنست تشبیه می کردند. ایران درودی در 7 آبان 1400 به دلیل عوارض ناشی از بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

کامبیز درم بخش، از افتخارات هنر تصویرگری ایران زمین نیز 15 آبان به دلیل بیماری کرونا درگذشت. وی چندین کتاب در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور، چاپ و منتشر نموده که بدون توضیح، دفتر خاطرات فرشته ها، کتاب کامبیز (در ایتالیا منتشر شد)، کتاب های مشترک طنزاندیشان امروز ایران، طنزاندیشان امروز ایران در خارج از کشور، میازار موری که دانه کش است، المپیک خنده، سمفونی خطوط، اگر داوینچی مرا دیده بود نمونه این آثار هستند.

13 دی نیز اهالی فرهنگ و هنر ایران زمین سوگوار عطاء الله امیدوار شدند. تأثیرات هنری مهم او در زمینه معماری برای همواره در حافظه فرهنگ و هنر ایران به یادگار خواهد بود و تجربه گرایی های ارزشمند و نوآفرینی هایش در زمینه های هنر دیجیتال، عکاسی و موسیقی به او وجهه ای هنرمند بینابخشی بخشیده بود.

18 بهمن، نیز سعید تشکری، داستان نویس و نمایشنامه نویس درگذشت. تشکری از جمله نویسندگان خراسانی است که طی سال های گذشته در زمینه نوشتن نمایشنامه و داستان های دینی و رضوی فعالیت داشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "یادی از هنرمندان صاحب قلمی که 1401 را ندیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادی از هنرمندان صاحب قلمی که 1401 را ندیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید