رونمایی از اولین تراشه 4 نانومتری موبایل دنیا

به گزارش وبلاگ سروری کیا، عجیب نیست که مدیاتک هر سال ما را با چیپست های رده بالای خود شگفت زده کند. اما محصولات سال جاری این کمپانی خاص تر از سال های قبل بوده است. تراشه مدیاتک Dimensity9000 محصول تازه این شرکت است که با ویژگی های منحصر به فردی ارائه شده است.

رونمایی از اولین تراشه 4 نانومتری موبایل دنیا

به گزارش وبلاگ سروری کیا، MediaTek Dimensity 9000 اولین تراشه گوشی هوشمند در دنیا است که بر روی گره پردازشی 4 نانومتری TSMC ساخته شده است. فرآیند TSMC N4 پیشرفته ترین و کم مصرف ترین فرآیند ساخت تراشه است که سبب عملکرد بالا و عمر باتری طولانی خواهد شد.

مورد دیگر استفاده از معماری CPU ARM79 در این تراشه است، که باعث بهبود عملکرد تا 16 درصد نسبت به مدل سال گذشته خواهد شد. بعلاوه استفاده از هسته Cortex-A710، تا 30 درصد بازدهی انرژی بهتر و 10 درصد عملکرد بهتر را ارائه می دهد. بعلاوه طراحی نو Cortex-A510، جهش بزرگ 30 درصدی در عملکرد و جهش 20 درصدی در بهره وری انرژی را ارائه می دهد.

این فناوری پیشرو در صنعت به معنای سرعت بیشتر ساعت نیز می باشد. تک هسته Cortex-X2 با سرعت کلاک فوق العاده سریع 3.05 گیگاهرتز، به همراه سه هسته Cortex-A710 که هر کدام با سرعت 2.85 گیگاهرتز کار می کنند و چهار هسته Cortex-A510 که هر کدام با فرکانس 1.8 گیگاهرتز کار می کنند، با هم ترکیب شده، و سرعتی که تابحال تجربه ننموده ایم را ارائه می دهد. پشتیبانی از رم LPDDR5X می تواند سرعت را تا 7500 مگابیت بر ثانیه برساند. این تراشه تلفن همراه بعلاوه با 8 مگابایت کش L3 و 6 مگابایت کش سیستم ارائه می گردد.

گام های بزرگ در قابلیت های تصویربرداری

با یک نگاه به عکس های مدیاتک Dimensity9000، در می یابیم که این تراشه دارای یک تغییر پارادایم است. این چیپست دارای MediaTek Imagiq 790 است، یک طراحی 18 بیتی HDR-ISP که به شما امکان می دهد ویدیو های HDR 4K را روی سه سنسور دوربین به طور همزمان ضبط کنید.

در حالی که ممکن است تعجب کنید که در چنین سناریویی تخلیه باتری چگونه خواهد بود، مدیاتک ترتیبی اتخاد نموده که این فرآیند با بهره وری انرژی استثنایی در هر گوشی هوشمندی که از این ویژگی استفاده می نماید، انجام گردد.

سازندگان تلفن همراه، تجهیز تلفن های خود به سنسور های 320 مگاپیکسلی را در اولویت قرار داده اند. چنین حسگر های بزرگی در حال حاضر در فضای گوشی های هوشمند وجود ندارند. اما این اتفاق در آینده ای نزدیک رخ خواهد داد و مدیاتک دیمنسیتی 9000 در حال حاضر تنها چیپستی است می تواند این قابلیت را داشته باشد. ISP آن بعلاوه قادر به انتقال داده با نرخ 9 گیگاپیکسل در ثانیه است. این کار نوید یک جهش بزرگ در عکاسی و فیلمبرداری را به تلفن هایی که دارای این SoC هستند، می دهد.

یک APU کاملاً نو در داخل تراشه مدیاتک Dimenisty 9000 قرار گرفته است که برای دستیابی به حداکثر عملکرد مؤثر در تجربه های چند رسانه ای، بازی، دوربین و ویدیو های اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است.

در واقع، مصرف انرژی آن چهار برابر بیشتر از مدل قبلی خود است، این ویژگی تابحال در هیچ گوشی هوشمندی مشاهده نشده است. این پردازنده هوش مصنوعی نسل پنجم مدیاتک، عملکرد پیشرو در صنعت را در تست بنچمارک ETZH ارائه می دهد.

بهبود بازی با پشتیبانی از raytracing

در حالی که طراحی بسیار پیشرفته CPU مطمئناً جهشی بزرگ در عملکرد بازی ایجاد می نماید، GPU یکپارچه Mali-G710 MC10 سبب بالابردن سطح بازی می گردد. این پردازنده گرافیکی دارای یک SDK ردیابی پرتو است که سبب بهبود نورپردازی در بازی می گردد. این SDK را می توان همراه با Vulkan برای اندروید استفاده کرد و باعث می گردد توسعه دهندگان بازی بتوانند از آن استفاده کنند.

به این معنا که HyperEngine 5.0 مدیاتک دارای قابلیت های بهتری برای بازی خواهد بود. بعلاوه این خبر که MediaTek Dimensity 9000 از نمایشگر های 180 هرتزی +FullHD برای تجربه بازی روان تر استفاده میکند، برای گیمر ها یک خبر شادمان کنند خواهد بود.

5G باورنکردنی و اتصال پیشرفته

مودم 5G که در قلب این چیپست قرار گرفته، تنها مودم در دنیا است که از فناوری استاندارد 3GPP Release-16 پشتیبانی می نماید. به این معنا که شاهد عملکرد فوق العاده ای در 5G در باند فرکانسی sub-6GHz خواهیم بود. در مجموع گوشی هایی که از تراشه مدیاتک Dimensity 9000 استفاده کنند، سرعت دانلود خیره کننده ای را ارائه خواهند داد.

علاوه بر این، SoC اولین دستگاه در دنیا است که از 3CC Carrier Aggregation (300 مگاهرتز) بهره می برد و تا سرعت 7 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می نماید. مدیاتک بعلاوه فناوری پیشرو MediaTek 5G UltraSave 2.0 را نیز معرفی نموده است که عمر باتری طولانی را حتی در شبکه 5G تضمین می نماید.

MediaTek Dimensity 9000 اولین تراشه ای است که پشتیبانی از بلوتوث 5.3 را در گوشی های هوشمند ارائه می دهد و سبب بهبود عملکرد دستگاه خواهد شد. علاوه بر این، پشتیبانی این تراشه از Wi-Fi 6E سبب بازده عملکرد دوبرابری خواهد شد. این تراشه از Beidou III-B1C GNSS نیز پشتیبانی می نماید. مانند Dimensity 1200، مدیاتک معماری Open Resource یا متن باز Dimensity را نیز برای چیپست پرچمدار خود درنظر گرفته است و به سازندگان تلفن همراه اجازه می دهد تا گوشی های هوشمند سفارشی شده را معرفی کنند.

همه این عوامل مدیاتک Dimensity 9000 را به یک غول واقعی در صنعت گوشی های هوشمند تبدیل نموده است. سازندگان بزرگ گوشی مانند اوپو، ویوو و شیائومی قبلاً اعلام نموده اند که محصولات پرچم دار خود را به این چیپست نو مجهز خواهند کرد.

منبع: 91mobiles

منبع: فرارو

به "رونمایی از اولین تراشه 4 نانومتری موبایل دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از اولین تراشه 4 نانومتری موبایل دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید