سنسور LiDAR چیست و در آیفون 12 پرو چه می نماید؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، شب گذشته اپل از خانواده آیفون 12 رونمایی کرد که در ماژول دوربین دو مدل آیفون 12 پرو وجود سنسور LiDAR توجه را جلب می نماید. اما این سنسور دقیقا چه کاربردهایی دارد و چرا اپل برای مدل های پرو آیفون 12 تصمیم گرفته از چنین سنسوری استفاده کند؟

سنسور LiDAR چیست و در آیفون 12 پرو چه می نماید؟

همین ابتدا باید خاطرنشان کنیم که اپل ماه ها قبل نسل جدید آیپد پرو را با سنسور LiDAR راهی بازار نموده است. با این حال هدف اصلی این سنسور در آیپد پرو عمدتا معطوف به کاربردهای مربوط به اپلیکیشن های واقعیت افزوده است. اما اپل می گوید در آیفون های جدید، این سنسور علاوه بر کاربردهای معمول مانند اسکن محیط و بهبود جایگذاری اشیاء مجازی، در زمینه عکاسی و فیلم برداری هم تا حد زیادی مثمر ثمر واقع می گردد. از آنجایی که هنوز اپلیکیشن های واقعیت مجازی همه گیر و محبوب نشده اند، احتمالا برای بیشتر کاربران کاربردهای مربوط به عکاسی و فیلم برداری اهمیت بیشتری دارد.

روی هم رفته، سنسور LiDAR با تابش لیزر و محاسبه زمان رفت و برگشت می تواند فاصله اشیاء نسبت به سنسور را محاسبه کند و در کل قادر به نقشه برداری محیط به صورت سه بعدی است. اپل مدعی شده به لطف وجود این سنسور، دوربین دو مدل آیفون 12 پرو در محیط های کم نور می توانند تا 6 برابر فوکوس اتوماتیک سریع تری داشته باشند. علاوه بر این، باید به بهبود کیفیت عکس های پرتره در محیط های کم نور هم اشاره کنیم.

استفاده از سنسور تشخیص عمق در گوشی های هوشمند موضوع جدیدی محسوب نمی گردد. بسیاری از گوشی های میان رده مانند وان پلاس Nord برای بهبود کیفیت عکس های پرتره از سنسور تشخیص عمق بهره می برند. اما این سنسورها در محیط های روشن عملکرد بهتری دارند. بعضی گوشی های اندرویدی مانند هواوی P30 پرو و گلکسی اس 20 اولترا هم از سنسور ToF برای انجام چنین کاری استفاده می نمایند. این سنسورها با بهره گیری از پرتورهای مادون قرمز می توانند محیط اطراف را اسکن نمایند.

اگرچه سنسورهای ToF و LiDAR تعبیه شده در گوشی ها فقط می توانند تا چند متر را اسکن نمایند، ولی بعضی از مدل های این سنسورها قادر به اسکن مساحت های بیش از 100 متر هستند که عمدتا برای اتومبیل های خودران استفاده می شوند. مهم ترین تفاوت سنسور ToF با LiDAR در این است که سنسور ToF فقط یک پرتو لیزر ارسال می نماید ولی LiDAR برای اسکن محیط از چندین پالس نوری بهره می برد.

روی هم رفته طی چند سال گذشته اپل توجه ویژه ای به واقعیت افزوده نشان داده و می خواهد این قابلیت را همه گیر کند. باید ببینیم این رویکرد اپل در نهایت موفقیت آمیز خواهد بود یا اینکه انتها با شکست روبرو می گردد.

  • مهم ترین ویژگی های دوربین آیفون 12 پرو مکس

منبع: The Next Web

منبع: دیجیکالا مگ

به "سنسور LiDAR چیست و در آیفون 12 پرو چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنسور LiDAR چیست و در آیفون 12 پرو چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید