مدیریت رم آیفون در برابر اندروید؛ کدام عملکرد بهتری دارد؟
به گزارش وبلاگ سروری کیا، اینکه گوشی شما به چه اندازه رم احتیاج دارد، یک موضوع نسبتا مبهم به شمار میرود و به خصوص باید به تفاوت رویکرد گوشی های آیفون و اندروید برای این حوزه اشاره کنیم. گوشی های هوشمند برای نگهداری سیستم عامل، اجرای اپلیکیشن ها و داده های آن ها و دیگر اقدامات این چنینی به حافظه رم متکی هستند. در این میان مدیریت رم اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اگر این کار به خوبی انجام گردد، کاربران می توانند از برترین عملکرد اپلیکیشین های مختلف بهره ببرند. به زبان ساده، زمانی که یک اپلیکیشن اجرا می گردد، بخشی از فضای رم را به اشغال خود درمی آورد و زمانی هم که اپ موردنظر به طور کامل بسته می گردد، فضای موردنظر بار دیگر در اختیار سیستم عامل قرار می گیرد.
تا زمانی که فضای آزاد رم برای اجرای اپ های تازه وجود داشته باشد، هیچ مسئله ای به وجود نمی آید. اما وقتی که رم موردنظر ظرفیت آزادی ندارد، iOS و اندروید در این شرایط چگونه عمل می نمایند؟ به همین دلیل در ادامه مدیریت رم آیفون و گوشی های اندرویدی را با هم مقایسه می کنیم.
تاریخچه مختصر مدیریت رم اپل و اندروید
در ابتدای فعالیت گوشی های اندرویدی و آیفون، این گوشی ها از نظر ظرفیت رم تفاوت زیادی نداشتند. به عنوان مثال HTC Dream فقط از 192 مگابایت رم بهره می برد و نخستین آیفون هم با 128 مگابایت رم راهی بازار شد. اپل برای آیفون 3G و 3GS هم از رم 128 مگابایتی استفاده کرد اما از سال 2009، اپل اندازه رم آیفون را به 256 مگابایت رساند. اما با آیفون 4 این ظرفیت دو برابر شد و بار دیگر برای آیفون 5 هم این کار انجام شد. اپل تا سال 2015 به بهره گیری از رم 1 گیگابایتی ادامه داد اما آیفون 6S با 2 گیگابایت رم به دست کاربران رسید. در نهایت باید به مدل های پرو آیفون 13 اشاره کنیم که با رم 6 گیگابایتی راهی بازار شده اند.
در زیست بوم اندروید گوشی های بسیار متنوعی وجود دارد ولی برای آنالیز فرایند افزایش ظرفیت رم، به گوشی های سری گلکسی S سامسونگ می پردازیم. اولین گوشی این سری در سال 2010 با رم 512 مگابایتی عرضه شد و گلکسی S2 هم مبتنی بر 1 گیگابایت رم بود. در سال 2012 گران ترین مدل گلکسی S3 از رم 2 گیگابایتی بهره می برد که همین رویکرد برای S4 هم تکرار شد. از این سال به بعد، تفاوت ظرفیت رم آیفون و گوشی های اندرویدی روزبه روز بیشتر شد. به طور تعیین، سامسونگ دو سال زودتر از اپل به بهره گیری از رم 2 گیگابایتی روی آورد و در حال حاضر هم کاربران می توانند گلکسی S22 اولترا مجهز به رم 16 گیگابایتی را هم خریداری نمایند.
چنین تفاوتی در ظرفیت رم باعث شده که کاربران مختلف عباراتی مانند آیفون ها مدیریت رم بهتری دارند و در نتیجه احتیاج چندانی به ظرفیت های بالای رم ندارند را به زبان بیاورند. در ظاهر، به نظر می رسد این جمله کاملا درست و منطقی است اما شرایط به این سادگی ها هم نیست. تفاوت در رویکرد استفاده از رم بیشتر از اینکه مربوط به بهینه سازی باشد، مربوط به تصمیم اندروید برای بهره گیری از زبان برنامه نویسی جاوا است.
زبان های برنامه نویسی آبجکتیو-سی/سوئیفت در برابر جاوا/کاتلین
زمانی که یک توسعه دهنده اپلیکیشنی را برای iOS می نویسید، مستقیما به کدی کامپایل می شود که می تواند روی پردازنده آیفون احرا شود. به کد موردنظر کد نیتیو یا بومی گفته می شود زیرا برای اجرا شدن به هیچ نوع تفسیر یا محیط مجازی جداگانه احتیاج ندارد. اما اندروید اینگونه نیست. این سیستم عامل از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می نماید و هنگامی که کد جاوا کامپایل می شود، به یک کد میانی موسوم به Java Bytecode که مستقل از پردازنده است، تبدیل می شود. به همین دلیل همین کدها می توانند روی پردازنده Arm، پردازنده x86 یا پردازنده مبتنی بر معماری RISC-V اجرا شود. شعار جاوا یک بار بنویس، همه جا اجرا کن است و همین رویکرد مزایای زیادی برای سازگاری بین پلتفرم ها دارد.
با این حال، جاوا یک نقطه ضعف دارد. سیستم عامل و پردازنده و به یک محیط اجرا (runtime environment) احتیاج دارند که در جاوا از این محیط تحت عنوان ماشین مجازی جاوا (JVM) یاد می شود؛ این محیط Java Bytecode را درک می نماید و کدهای موردنظر را به کدهای نیتیو مناسب برای پردازنده تبدیل می نماید. در ابتدا این کار به وسیله یک تفسیرگر انجام می شد، این یعنی هر بخشی از Bytecode خوانده و اجرا می شد و سپس همین کار برای بخش های بعدی صورت می گرفت. اما به مرور زمان، روش های بهتری برای افزایش سرعت و بهره وری این فرایند توسعه پیدا کرد.
اما فارغ از اینکه روش های تازه چقدر خوب هستند، در نهایت دو مشکل باقی می ماند. اولا کد نیتیو بهتر از کد اجرا شده به وسیله JVM عمل می نماید. دوما صرف استفاده از محیط JVM منجر به افزایش رم مصرفی اپلیکیشن ها می شود. در ادامه می توانید اندازه رم استفاده شده از طرف بعضی اپلیکیشن ها در محیط های اندروید و iOS را مشاهده کنید:
نام اپلیکیشن | iOS (مگابایت) | اندروید (مگابایت) |
---|---|---|
Play Store/App Store | 235 | 217 |
Acrobat Reader | 117 | 390 |
Booking.com | 73 | 330 |
Gmail | 190 | 259 |
Google Maps | 224 | 300 |
YouTube | 176 | 282 |
eBay | 69 | 300 |
Google Photos | 136 | 281 |
100 | 366 |
همانطور که می بینید، اپلیکیشن های iOS در کل رم کمتری را مصرف می نمایند که در بعضی شرایط اختلاف آن ها با نمونه های اندرویدی به حدود 70 درصد می رسد. اما اگر میانگین مصرف رم آن ها را در نظر بگیریم، مصرف رم آن ها حدود 40 درصد کمتر از اندروید است. به همین دلیل اگر آیفون 13 پرو از 6 گیگابایت رم استفاده می نماید، یک پرچم دار اندرویدی برای اجرای همان اپلیکیشن ها به 8 گیگابایت رم احتیاج دارد.
با این حال، باید خاطرنشان کنیم تمام اپلیکیشن های اندروید از JVM استفاده نمی نمایند. بعضی از آن ها مبتنی بر کدهای نیتیو هستند که معمولا بازی ها چنین شرایطی را دارند؛ زیرا بازی ها از رابط کاربری اندروید یا فریم ورک های این سیستم عامل بهره نمی برند. اندروید این امکان را برای توسعه دهندگان بازی ها فراهم نموده که کدهای خود را به طور مستقیم به کدهای باینری مختص پردازنده تبدیل نمایند تا برای اجرای آن ها احتیاجی به محیط JVM نباشد. تمام ابزارهای پرطرفدار برای توسعه بازی ها مانند Unity و Unreal بدون احتیاج به JVM کدهای بازی ها را به عنوان کدهای نیتیو کامپایل می نمایند.
در همین رابطه، در ادامه می توانید اندازه رم استفاده شده به وسیله بعضی بازی ها در iOS و اندروید را مشاهده کنید:
نام بازی | iOS (مگابایت) | اندروید (مگابایت) |
---|---|---|
Subway Surfers | 500 | 761 |
1945 Airforce | 550 | 852 |
Candy Crush | 219 | 289 |
Brawl Stars | 572 | 507 |
Minecraft | 462 | 803 |
Asphalt 9 | 749 | 803 |
Shadowgun Legends | 1130 | 899 |
Elder Scrolls Blade | 1030 | 952 |
Genshin Impact | 1270 | 1400 |
در این جدول اوضاع تغییر پیدا نموده و بعضی بازی ها در اندروید رم کمتری نسبت به iOS مصرف می نمایند. با این حال، به طور میانگین اندازه مصرف رم بازی های iOS حدود 10 درصد کمتر از اندروید است. همین اعداد، نتیجه کنار گذاشتن JVM و رابط کاربری اندروید را نشان می دهد. البته همین اختلاف 10 درصدی هم رقم قابل توجهی محسوب می شود اما از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم برای اجرای بازی ها، مواردی مانند رزولوشن نمایشگر، فشرده سازی بافت ها و بسیاری از جزئیات دیگر هم وارد عمل می شوند. اما در نهایت نکته اصلی این است که برای گیمرها، اندازه رم مصرف شده در iOS و اندروید تفاوت چندانی با هم ندارند.
چه اندازه رم برای آیفون ایدئال است؟
زمانی که در خصوص ظرفیت ایدئال رم برای گوشی صحبت می کنیم، ابتدا باید منظورمان را از مفهوم ایدئال تعیین کنیم. در رابطه با مدیریت رم چیزی که اهمیت دارد این است که چه تعداد اپلیکیشن و بازی می توانند به صورت همزمان در رم قرار بگیرند و به طور فعال باقی بمانند؟ به عبارت دیگر بدون احتیاج به بارگذاری مجدد، کاربران می توانند بین چه تعداد اپلیکیشن و بازی جابجا شوند؟ بنابراین ظرفیت ایدئال رم تا حد زیادی به نحوه استفاده کاربر برمی شود.
زمانی که یک اپلیکیشن را اجرا می کنید ولی رم ظرفیت آزادی ندارد، iOS در ابتدا بخشی از بلوک های حافظه را که برای مدتی استفاده نشده اند، فشرده می نماید و بار دیگر این اطلاعات را در رم قرار می دهد. اگر با انجام این کار اندازه کافی از ظرفیت رم آزاد نشد، iOS در نهایت یکی از اپلیکیشن ها را به طور کامل از رم خارج می نماید. در نمودار زیر می توانید فرایند رم استفاده شده و فشرده شده با اجرای اپلیکیشن های مختلف در آیفون SE 2 را مشاهده کنید که از 3 گیگابایت رم بهره می برد:
در ابتدا، iOS فقط حدود 200 مگابایت رم را فشرده نموده و کمی بیش از 2 گیگابایت رم در حال استفاده است. سپس با اجرای اپلیکیشن های مختلف، اندازه مصرف رم و اندازه فشرده سازی هم فرایند صعودی پیدا می نماید. بعد از اجرای 13 اپلیکیشن، iOS هنوز هیچکدام از آن ها را از رم خارج ننموده اما برای افزایش فشار، در این تست در نهایت مرورگر سافاری باز شده و با باز کردن 5 تب مختلف، iOS انتها ناچار به بیرون انداختن اپ Keynote از رم شده است.
بازی ها در مجموع نسبت به اپلیکیشن ها رم بیشتری را مصرف می نمایند و آیفون SE 2 می تواند 4 بازی Subway Surfers، Candy Crush، Brawl Stars و 1945 Airforce را به طور همزمان در رم حفظ کند. اما زمانی که بازی پنجم یعنی Asphalt 9 اجرا شده، iOS دو بازی Subway Surfers و 1945 Airforce را از رم بیرون انداخته تا ظرفیت کافی برای بازی موردنظر مهیا شود.
طبیعتا زمانی که آیفون موردنظر ظرفیت رم بیشتری داشته باشد، اندازه بیرون انداختن بازی ها از رم هم کاهش پیدا می نماید. به عنوان مثال در ادامه می توانید عملکرد بازی ها در آیفون 13 پرو را مشاهده کنید که از 6 گیگابایت رم بهره می برد:
ظرفیت رم آیفون 13 پرو 2 برابر آیفون SE 2 است و به همین دلیل می تواند به طور همزمان شمار بیشتری از بازی ها را در رم نگه دارد. طبق این نمودار، زمانی که بازی Genshin Impact اجرا شده iOS دیگر نتوانسته اطلاعات بیشتری را فشرده کند زیرا تا آن موقع هم بیش از 2 گیگابایت داده فشرده شده بود و بنابراین سه بازی Subway Surfers، Brawl Stars و 1945 Airforce از رم خارج شدند تا ظرفیت مورد احتیاج برای بازی تازه ایجاد شود.
جواب
برای افرادی که عمدتا از اپلیکیشن های مربوط به بهره وری و شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند، آیفون مبتنی بر 3 گیگابایت رم احتیاجهای آن ها را پوشش می دهد. اما اگر دنبال خرید آیفون تازه هستید و علاقه ای به مدل SE ندارید، تمام مدل های تازه از حداقل 4 گیگابایت رم بهره می برند. اما اگر از جمله کاربرانی هستید که میخواهید همیشه چندین بازی را به صورت آماده در آیفون خود داشته باشید تا برای اجرای آن ها زمان زیادی تلف نشود، پس بهتر است آیفون های دارای 6 گیگابایت رم را خریداری کنید.
چه اندازه رم برای اندروید ایدئال است؟
در ابتدای این مطلب گفتیم که اپلیکیشن های اندروید در مجموع رم بیشتری را نسبت به اپلیکیشن های iOS مصرف می نمایند. این یعنی خود اندروید و اپلیکیشن های پیش فرض آن هم رم بیشتری را مصرف می نمایند و از همان ابتدا، بخش بیشتری از ظرفیت رم اشغال شده است. در اندروید هم مانند iOS برای مدیریت رم در ابتدا داده ها فشرده سازی می شوند. در رابطه با ظرفیت موردنظر برای بازی ها در ادامه می توانید نمودار مربوط به پیکسل 3 ایکس ال مبتنی بر 4 گیگابایت رم را مشاهده کنید:
این گوشی با وجود اینکه از 4 گیگابایت رم بهره می برد، اما در حقیقت 3579 مگابایت در دسترس قرار گرفته است. با اجرای اولین بازی، تمام ظرفیت رم مورد استفاده قرار می گیرد و با باز کردن بازی های بیشتر، فشرده سازی رم هم بیشتر می شود. زمانی که Brawl Stars اجرا می شود، حدود 1.5 گیگابایت داده به طور فشرده در رم قرار گرفته اما در نهایت این فشرده سازی کافی نیست و Subway Surfers از رم بیرون انداخته می شود.
اما برای یک گوشی مانند گلکسی S21 اولترا با 12 گیگابایت رم اوضاع کاملا فرق دارد:
رم بیشتر به این معنا است که بازی های بیشتری می توانند به طور همزمان در رم باقی بمانند. همانطور که می توانید ببینید، 12 گیگابایت رم برای گیمرهای حرفه ای کاملا ایدئال است. در این تست اجرا شده، تمام بازی ها از Subway Surfers تا Genshin Impact در رم به جای مانده اند. بعد از اجرای Shadowgun Legends اندازه فشرده سازی رم به طور قابل توجهی افزایش پیدا نموده است.
جواب
اگر از گوشی اندرویدی فقط برای کارهای مانند اجرای همزمان چند اپلیکیشن استفاده می کنید و چندان اهل وب گردی و اجرای بازی های مختلف نیستید، 4 گیگابایت رم احتیاجهای شما را پوشش می دهد. اما در کل توصیه می شود برای خرید گوشی اندرویدی در پی مدل مبتنی بر حداقل 6 گیگابایت رم باشید تا در زمینه اجرای همزمان تعدادی اپلیکیشن و بازی به مشکل برنخورید.
برای میان رده های قدرتمند و پرچم داران هم بهره گیری از 8 گیگابایت رم توصیه می شود. در خصوص رم 12 گیگابایتی هم همانطور که دیدید، این اندازه رم برای کاربران حرفه ای و افرادی که به اجرای همزمان بازی های مختلف علاقه زیادی دارند، کاملا ایدئال محسوب می شود. با توجه به این شرایط، باید بگوییم که رم 16 گیگابایتی هم صرفا برای تبلیغات و به رخ کشیدن مناسب است و ظرفیت بیشتر از 12 گیگابایت زیاده روی محسوب می شود.
مدیریت رم کدام بهتر است؛ iOS یا اندروید؟
هم iOS و هم اندروید برای اینکه بر محدودیت های حافظه رم غلبه نمایند از فشرده سازی داده ها بهره می برند. این دو سیستم عامل چنین فرایندی را با سرعت بسیار زیادی انجام می دهند اما در مجموع اندروید قبل از اینکه اپلیکیشن ها و بازی ها را از رم خارج کند، حجم بیشتری از داده ها را فشرده می نماید. با این حال از آنجایی که iOS از کد نیتیو استفاده می نماید، اپلیکیشن های iOS و خود این سیستم عامل حجم کمتری دارند. این موضوع برای بازی ها اهمیت کمتری دارد اما در نهایت نمی توانیم آن را کنار بگذاریم.
به زبان ساده، آیفون 13 پرو با 6 گیگابایت رم برای کاربران و گیمرهای حرفه ای کافی است. اگرچه عملکرد رم آن به خوبی گلکسی S21 اولترا نیست، اما از سوی دیگر باید بگوییم که ظرفیت رم گوشی سامسونگ دو برابر رم موجود در آیفون موردنظر است. در این میان آیفون دارای رم 6 گیگابایتی نسبت به گوشی اندرویدی مبتنی بر ظرفیت رم مشابه عملکرد بسیار بهتری دارد. با توجه به این موضوع، اگر می خواهید از نظر رم عملکرد مشابه آیفون 6 گیگابایتی را تجربه کنید، باید گوشی اندرویدی مبتنی بر 8 گیگابایت رم را خریداری کنید.
شما چه فکر می کنید؟ اگر تجربه استفاده از آیفون و گوشی های اندرویدی را دارید، به نظر شما این تست ها تفاوت مدیریت رم آن ها را خوبی نشان می دهند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.
منبع: Android Authority
منبع: دیجیکالا مگ