فایزر و مرک داروهای ضد کرونا می سازند

به گزارش وبلاگ سروری کیا، رونیترز در این مورد نوشت فایزر اظهار داشت که آخرین کارآزمایی بالینی مرحله میانی/ انتهایی داروی خوراکی خود را روی 1140 بیمار بزرگسال بستری نشده با تشخیص عفونت کروناویروس که در معرض خطر بیماری شدید نیستند، شروع می نماید.

فایزر و مرک داروهای ضد کرونا می سازند

بیماران در این کارآزمایی داروی تازه شرکت فایزر با نام PF-07321332 و دز پایین داروی ریتوناویر، یک داروی قدیمی تر را که برای درمان ویروس ایدز (اچ آی وی) به کار می رود، دریافت می نمایند.

داروی شرکت فایزر برای مهار کردن فعالیت آنزیمی کلیدی طراحی شده است که برای تکثیر شدن کروناویروس لازم است.

مرک هم وارد میدان می گردد

شرکت مرک هم اعلام نموده است که کارآزمایی تازه داروی تجربی اش به نام مولناپیراویر را برای پیشگیری از کرونا در میان بزرگسالانی که فردی در خانوارهایشان دچار عفونت علامت دار کرونا تشخیص داده شده است، شروع می نماید.

مولناپیراویر نوعی داروی ضد ویروسی است که با ایجاد خطاهایی در RNA (ماده ژنتیکی ویروس) نهایتا مانع تکثیر آن می گردد.

فایزر در ماه ژوئیه (تیر) کارآزمایی بالینی دیگری را با PF-07321332 در بزرگسالانی که به دلیل بیماری های زمینه ای مانند دیابت در معرض خطر بالای دچار شدن به بیماری شدید بودند، شروع کرد. انتظار می رود نتایج اولیه این آزمایش بالینی در پاییز سال جاری اعلام گردد.

شرکت های فایزر و مرک و هم رقیب سوئیسی شان شرکت روش، بیشترین پیشرفت را در ساخت نخستین قرص خوراکی برای درمان یا احتمالا پیشگیری کووید-19 نموده اند.

در حال حاضر فقط داروی تزریقی داخل وریدی رمدسیویر در آمریکا برای درمان ضدویروسی در بیماران کووید-19 به تایید رسیده است (همشهری آنلاین).

کوشش برای ساخت داروی کرونا در استرالیا

چندی پیش هم اعلام شد که محققان در استرالیا، دو دارو برای مقابله با ویروس کرونا فراوری نموده اند. یکی از داروها قبل از ابتلا باید مصرف گردد و به تاثیرگذاری واکسن ها یاری می نماید و داروی دیگر پس از ابتلای فرد مصرف می گردد.

این دو دارو از ابتلاء به کووید 19 و توسعه ویروس کرونا در بیمارانی که قبلا به بیماری مبتلا شده اند، جلوگیری می نماید.

محققان انستیتو QIMR برگوفر دو داروی مجزای مبتنی بر پپتید ابداع نموده اند که در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش ها تا 18 ماه دیگر عرضه می شوند.

این داروها سلول هایی در بدن انسان را هدف می گیرند که نسبت به ویروس SARS-CoV-2 واکنش نشان می دهند. یافته های این تحقیق در ژورنال Nature Cell Discovery منتشر شده است.

سودها رائو، محقق ارشد این پژوهش می گوید: داروی نخست برای جلوگیری از ابتلاء به عفونت طراحی شده و باید قبل از آنکه فرد در معرض ویروس قرار گیرد، مصرف گردد. بعلاوه این دارو به کارآمدی واکسن ها یاری می نماید. داروی دوم از توسعه ویروس در سلول ها جلوگیری می نماید.

رائو می گوید: داروی نخست جلوی ورود ویروس به سلول را می گیرد و مانند یک قفل روی سلول های بدن انسان عمل می نماید. داروی دوم برای مواقعی تاثیرگذار است که ویروس وارد بدن شده و از تکثیر آن اجتناب می نماید.

داروهای مذکور پس از آن توسعه یافتند که پژوهشگران شیوه ناشناخته ای کشف کردند که ویروس کرونا به وسیله آن وارد بدن انسان می گردد و عفونت کووید19 را به وجود می آورد (مهر)

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در وبلاگ سروری کیا بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "فایزر و مرک داروهای ضد کرونا می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایزر و مرک داروهای ضد کرونا می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید