فرونشست به فاصله یک کیلومتری بناهای تاریخی اصفهان رسیده است

به گزارش وبلاگ سروری کیا، همشهری آنلاین/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، فرونشست به فاصله یک کیلومتری بناهای تاریخی اصفهان رسیده است.

فرونشست به فاصله یک کیلومتری بناهای تاریخی اصفهان رسیده است

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: براساس پایش ها فرونشست هنوز به بناهای تاریخی اصفهان نرسید اما تضمینی برای در امن ماندن این بناها از این خطر زودهنگام وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه فرونشست ناشی از خشکسالی، خشک شدن زاینده رود و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی است، گفت: فرونشست، امروز از دغدغه های اصلی در مدیریت شهری، میراث فرهنگی و...است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اضافه کرد: با این حال براساس پایش ها، تا به امروز فرونشست به بناهای تاریخی اصفهان آسیبی وارد نکرده و به عنوان مثال ترکهایی که در مسجد جامع دیده می گردد، به علت اشتباه در حوزه کف سازی آن ایجاد شده است.

ایزدی گفت: البته این بدان معنا نیست که بناهای تاریخی در خطر نیستند. چون در نواحی شمالی اصفهان شواهدی از فرونشست وجود دارد و با توجه به فاصله کم آن با آثار تاریخی اصفهان، هیچ تضمینی وجود ندارد که فرونشست به بناهای تاریخی نرسد.

به گفته او، قرار است طی یکی دو ماه آینده تعدادی دستگاه جی پی اس در بناهای تاریخی نصب گردد تا وضع آنها شبانه روزی رصد گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه ترکهای موجود در بعضی از بناهای تاریخی با توجه به بافت خشتی و آجری آنها جز ترکهای طبیعی هستند، گفت: آنالیز ها نشان می دهد که ترکهای مسجد سید و مسجد جامع به علت فرونشست نیست. در خصوص سازه مسجد امام هم نگرانی هایی وجود داشت که پس از پایش معین شد فعلاً از نظر فرونشست مسئله ای آن را تهدید نمی کند.

ایزدی اضافه کرد: درمورد پدیده های نگران کننده در کف رودخانه زاینده رود برای پلهای تاریخی بویژه سی و سه پل و پل خواجو هم امیدواریم با آنالیز های بیشتر و تزریق اعتبارات، بتوانیم برای استحکام بخشی آنها اقدامات موثری داشته باشیم.

منبع: همگردی

به "فرونشست به فاصله یک کیلومتری بناهای تاریخی اصفهان رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرونشست به فاصله یک کیلومتری بناهای تاریخی اصفهان رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید