ماجرای سنگ هایی که برق فراوری می نمایند چیست؟

به گزارش وبلاگ سروری کیا، به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن ادعا می گردد سنگ هایی در کنگو کشف شده که برق فراوری می نمایند، اما آیا این فیلم حقیقت دارد؟

ماجرای سنگ هایی که برق فراوری می نمایند چیست؟

به گزارش ایسنا و به نقل از ای پی، در فیلم منتشر شده فردی دو سیم متصل به یک لامپ را به دو طرف یک سنگ نقره ای رنگ متصل می نماید و بلافاصله لامپ روشن می گردد.

آسوشیتدپرس این ادعا را آنالیز نموده و می گوید که چنین چیزی درست نیست. کارشناسان به آسوشیتدپرس گفتند، اگرچه بعضی از مواد معدنی می توانند به عنوان مجرایی برای عبور برق عمل نمایند، اما سنگ ها نمی توانند برق را ذخیره نمایند. به گفته کارشناسان، فیلمی که در ارتباط با این ادعا در حال پخش است، سنگی را نشان می دهد که احتمالاً یک سنگ پیریت است. پیریت یک ماده معدنی معمولی است که می تواند الکتریسیته را راهنمایی کند، اما نمی تواند آن را ذخیره کند.

حقیقت چیست؟

ادعا هایی مبنی بر کشف سنگ های دارای بار الکتریکی در این کشور آفریقای مرکزی در روز های اخیر به طور گسترده در شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر، تیک تاک و اینستاگرام پخش شده است. بعضی از کاربران این کشف فرضی را به ویبرانیوم (vibranium) تشبیه نموده اند که یک فلز کمیاب تخیلی است که در کمیک های مارول و فیلم هایی مانند پلنگ سیاه (Black Panther) می تواند انرژی را ذخیره و آزاد کند.

برای اثبات آن، کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را به اشتراک گذاشتند که نشان می دهد چند نفر در حال بازرسی یک سنگ کوچک و براق هستند. یکی از افراد دو سر یک سیم را به سنگ متصل می نماید و نوری روی سیم روشن می گردد.

یکی از کاربران توییتر که این فیلم را به اشتراک گذاشته است، در روز شنبه نوشت: سنگ های دارای بار الکتریکی در جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شدند. این توییت بیش از 27 هزار بار به اشتراک گذاشته شد.

با این وجود کارشناسان می گویند که این ادعا ها در حد یک فیلم ابرقهرمانی است. مواد معدنی خاصی هستند که می توانند الکتریسیته را راهنمایی نمایند، اما هیچ کدام نمی توانند الکتریسیته را در خود ذخیره نمایند. کارشناسان به آسوشیتدپرس گفتند که ماده موجود در این فیلم احتمالا پیریت است. یک کانی سولفیدی رایج با درخشش فلزی براق که می تواند جریان الکتریکی را راهنمایی کند.

سایمون جوویت (Simon Jowitt)، دانشیار زمین شناسی مالی در دانشگاه نوادا، لاس وگاس، می گوید: مواد معدنی درون سنگ ها اگر غلظت کافی داشته باشند می توانند الکتریسیته را راهنمایی نمایند، اما هیچ راهی وجود ندارد که بتوانند آن را ذخیره نمایند.

کارشناسان می گویند، دقیقاً معین نیست که نور موجود در این فیلم چگونه ایجاد شده است، اما هیچ سنگی نمی تواند بار الکتریکی را در خود نگه دارد.

جوویت شرح داد که سنگ ها، بر خلاف باتری ها، نمی توانند به خودی خود برق آزاد نمایند، زیرا فاقد واکنش های شیمیایی هستند که الکترون ها را آزاد می نماید و به الکترون ها اجازه برقراری جریان را می دهد.

یائوگو لی (Yaoguo Li)، استاد ژئوفیزیک در دانشکده معادن کلرادو، در خصوص این تصور که سنگ ها می توانند الکتریسیته را ذخیره نمایند، گفت: تا به امروز مکانیسمی شناخته شده نیست که واقعاً از چنین پدیده ای پشتیبانی کند.

یوژانگ لی (Yuzhang Li)، استادیار مهندسی شیمی و زیست مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، گفت: سنگ های طبیعی معمولاً فاقد اجزای ضروری باتری ها، مانند الکترود های مثبت و منفی هستند.

لی اضافه کرد: فکر نمی کنم فیزیک جدیدی در اینجا کشف شده باشد. شک دارم که یک سنگ به تنهایی نوعی ولتاژ فراوری کند.

بنجامین هالت (Benjamin Hallett)، مدرس زمین شناسی در دانشگاه ویسکانسین-اشکوش (Wisconsin-Oshkosh)، گمان می نماید که فردی که سنگ را در ویدیو نگه داشته است، ممکن است یک باتری نیز در دست داشته باشد.

منبع: فرارو

به "ماجرای سنگ هایی که برق فراوری می نمایند چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای سنگ هایی که برق فراوری می نمایند چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید