مهمترین علل بروز کمردرد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، خراسان/ کمردرد جزو شایع ترین مراجعه های پزشکی است که با چند اقدام قابل پیشگیری و بهبود است.

مهمترین علل بروز کمردرد

کمردرد بعد از سرماخوردگی بیشترین دلیل مراجعه به مطب پزشکان است که معمولا به دو شکل حاد و مزمن دیده می شود . گاهی کمردرد به دلیل متاستاز سرطان از یک نقطه به منطقه دیگر به وجود می آید (مانند سرطان تخمدان یا پروستات) .به گفته کارشناسان اگرچه بروز کمردرد به دلیل افزایش سن، تقریبا قابل کنترل نیست اما در بسکمک از موارد رعایت بعضی عادات زندگی می تواند در پیشگیری نقش مهمی ایفا کند. از جمله :

بی تحرکی

بسکمک از افراد که ساعات طولانی در روز می نشینند با درد پشت و کمر روبرو می شوند. حال آن که بدن برای عملکرد صحیح به فعالیت نیاز دارد و قراردریافت مداوم در یک حالت، آسیب زا خواهد بود. اگر به هر دلیلی مجبور به نشستن مداوم هستید، هر ساعت یک بار چند دقیقه ای بلند شوید و کمی راه بروید.

نشستن در حالت نامناسب

علاوه بر نشستن طولانی، نشستن در شرایط نامناسب به عضلات و مهره های پشت صدمه می زند. هنگام کار با رایانه، دست ها باید زاویه 90 درجه و روی میز تکیه گاه داشته باشد. صفحه نمایش نیز با فاصله حدود 70 سانتی متر و کمی پایین تر از راستای چشم قرار گیرد. البته به پشت صندلی نیز باید توجه کرد.

استرس

به ندرت استرس عامل ایجاد کمر درد است اما می تواند خیلی زود آن را تشدید کند. افرادی که با استرس و اضطراب مداوم روبرو اند، بیشتر مستعد انقباض عضلات و درد می شوند. آرامش در بهبود علایم در این افراد مؤثر است.

افزایش وزن

هرچه وزن بالا باشد، فشار مداومی به عضلات و مهره ها وارد می شود و بدن تلاش بیشتری برای قرار دریافت در موقعیت مطلوب می کند. این حالت در خانم های باردار طی ماه های آخر که وزن جنین بیشتر می شود، معمولا بروز می یابد.

سقوط و ضرب دیدگی

به زمین افتادن در دوران کودکی و بزرگ سالی می تواند به سلامت پشت و ستون فقرات آسیب برساند. البته گاهی فرد متوجه این آسیب نیست و بدن با درد و تغییر حالت مهره ها یا تاندون ها سازگار می شود اما بعدها شخص با عوارض برگشت ناپذیری روبرو می شود.

حمل اجسام سنگین

شایع ترین علت کمر درد برداشتن اجسام سنگین به خصوص در حالت ناگهانی است. حتی گاه درد به حدی است که مانع از ادامه حرکت می شود. برداشتن ناگهانی یک جسم سنگین یا در حالت مناسب بدن، حتما به ستون مهره ها آسیب می رساند. بهتر است هنگام بلند کردن اشیا، پاها به جای کمر خم شود.

خوابیدن روی تشک نامناسب

یک سوم عمر خود را در خواب سپری می کنیم؛ پس انتخاب تشک خوب ضروری است. تشک خیلی قدیمی و نامتناسب با حالت بدن زمینه ساز درد پشت، کمر و گردن می شود. البته اگر فرد مبتلا به کمردرد باشد، در این شرایط تشدید می شود. تشک باید هر 10سال تعویض شود .

بهترین ورزش ها برای بهبود کمردرد

شنا

شنا یکی از بهترین ورزش ها برای بهبود کمر درد است. شناورشدن در آب احساس نشاط ایجاد می کند، از طرفی فشار وزن روی بدن کاهش می یابد و عضلات به طور طبیعی حالت کششی پیدا می کند. البته باید به حرکت سینه توجه داشت و بهتر است سینه هنگام شنا کاملا جمع شود زیرا درغیراین صورت پایین کمر قوس پیدا می کند و به دلیل بالاماندن سر از آب، عضلات پشت خسته می شود. کرال پشت مطمئن ترین روش شنا برای حفظ حالت مطلوب و حرکات متقارن پشت است.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری انقباضات عضلات را محدود می کند، مانع از فشارهای ناگهانی می شود و بدون خستگی پشت به تقویت و کشیدگی عضلات کمک می کند. بهتر است حالت نشستن طوری باشد که بدن در صاف ترین حالت قرار گیرد. برای این که بدن بیش از حد به سمت جلو خم نشود، باید کمی زین پایین و دسته دوچرخه بالا بیاید تا ستون فقرات در حالت مطلوبی قرار گیرد. البته دوچرخه سواری در کوهستان چندان توصیه نمی شود زیرا تکان های مکرر به پشت آسیب می رساند.

پیاده روی

پیاده روی آهسته یا سریع موجب تقویت عضلات پشت می شود؛ البته باید گام ها کوتاه و به حالت تقریبا ضربدر باشد تا ستون فقرات چرخش داشته باشد. همچنین بهتر است پیاده روی روی سطح صاف، بدون همراه داشتن وسایل سنگین و با کفش مناسب باشد.

یوگا و تای چی

این ورزش های کهن آسیایی مبتنی بر حرکات آهسته و حالت ایستایی است که بدون فشار ناگهانی و مضر موجب تقویت عضلات می شود. این تمرینات که معمولا با تنفس عمیق همراه است در بهبود دردهای کمر نقش دارد زیرا بسکمک از اوقات، درد به دلیل انقباض عضلات ناشی از استرس بروز پیدا می کند. البته بعضی از تمرینات یوگا به پشت فشار وارد می آورد و بهتر است با یک کارشناس مشورت شود.

مترجم : مریم سادات کاظمی

منبع: همگردی

به "مهمترین علل بروز کمردرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین علل بروز کمردرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید