موزه های مالاگا، زادگاه پابلو پیکاسو

به گزارش وبلاگ سروری کیا، در ده سال اخیر شورای شهر مالاگا بیش از صد میلیون یورو برای توسعه فرهنگ و هنر شهر هزینه نموده و امروزه دیگر مالاگا تنها به خاطر بندر مدیترانه ای چشمگیر، سواحل آفتابی و خوراکی تاپاس معروفیت ندارد. با بیش از سی موزه و فهرستی پرشمار از گالری ها و نمایشگاه های فرهنگی، می توانید هر روز به یک موزه متفاوت سر بزنید و حتی اگر یک ماه در این شهر بمانید همه آن ها را نخواهید دید. اگرچه هر سال موزه های جدیدی در مالاگا بازگشایی می شوند اما در این مطلب تعدادی از برترین موزه های شهر که باید حتماً ببینید را به شما معرفی می کنیم.

موزه های مالاگا، زادگاه پابلو پیکاسو

1. موزه مالاگا

موزه مالاگا (Museum of Malaga) که به تازگی در دسامبر 2016 درهای خود را به روی عموم بازگشایی کرد، عظیم ترین موزه هنر در آندلس شمرده می گردد. این موزه در سال 1973 ایجاد شد اما در سال 1997 بنای آن برای تأسیس موزه پیکاسو خریداری شد و نوزده سال بعد با پیگیری شهروندان این مجموعه مهم در مکان نوی منزل داده شد. بنای نو موزه در یک ساختمان گمرک قدیمی 18,000 مترمربع فضا در اختیار دارد تا 15,000 شیء باستانی و بیش از دو هزار قطعه هنر زیبا را به نمایش بگذارد. این موزه جامع تاریخ شهر از ماقبل تاریخ تا عصر مدرن را روایت می نماید. کلکسیونی غنی از هنر اسپانیایی قرن نوزدهم شامل آثار تمام نقاشان مشهور مدرسه مالاگا در موزه وجود دارد که جالب توجه است.

2. موزه پیکاسو

اگرچه پیکاسو در مالاگا به دنیا آمد اما موزه ای که به مشهورترین فرزند شهر بپردازد تا اکتبر 2003 بازگشایی نشد. اما پس از افتتاح موزه پیکاسو به پربازدیدترین موزه شهر تبدیل شد. نمایشگاه دائمی از دوازده سالن تشکیل شده که نقاشی های مشهور وی که برای بازدیدکنندگان غیرحرفه ای مناسب هستند را شامل می شوند و هواداران حرفه ای هم آثار هیجان انگیز زیادی را بازدید خواهند کرد. در کنار نقاشی های کوبیست شناخته شده پیکاسو اسکچ ها، مجسمه ها و سرامیک های ساخته او هم در نمایشگاه دائمی وجود دارد.

3. پیکاسو کاسا ناتال

پیکاسو کاسا ناتال (Picasso Casa Natal) یا همان موزه محل تولد پیکاسو، به مقدار چند دقیقه پیاده روی با موزه هنری پیکاسو فاصله دارد. از زمان بازگشایی این موزه در سال 1998 این ساختمان علاوه بر نمایش اشیاء، یادگاری ها و آثار هنری از کودکی و زندگی پیکاسو، به اسم مقر اصلی بنیاد پیکاسو و یک مرکز تحقیقاتی دقیق فعالیت می نماید. بیش از 3500 اثر معاصر از بیش از 200 هنرمند به همراه کلکسیونی بی نظیر از هنر گرافیک، چاپ، کتاب های تصویرسازی شده و سرامیک ها در کاسا ناتال نگهداری می شوند.

4. موزه کارمن تیسن

موزه کارمن تیسن (Carmen Thyssen Museum) صدها اثر هنری از کلکسیون شخصی کارمن تیسن بورنمیسا (Carmen Thyssen-Bornemisza) را در اختیار دارد که اشکال مختلف هنر اسپانیایی قرن نوزدهم از آثار گویا (Goya) تا پیکاسو را شامل می گردد. موزه تیسن از زمان بازگشایی آن در سال 2011 به انتخاب حتمی علاقمندان هنر آندلس تبدیل شده چرا که آثار پرتعدادی از مشهورترین هنرمندان آندلس همانند فلیکس رولو د تورو (Felix Revello de Toro) را نمایش می دهد که تورو خود اهل مالاگا بود و موزه ای اختصاصی برای او در این شهر وجود دارد. علاوه بر هنر آندلسی، اقلامی از خارج از آندلس و حتی اسپانیا هم در موزه دیده می گردد و کاخ قرن شانزدهمی منزلگاه موزه تیسن هم از جذابیت ویژه ای برخوردار است.

5. موزه هنر معاصر

موزه هنر معاصر (Centro de Arte Contemporaneo) به اختصار (CAC) از زمان بازگشایی در سال 2003 توانسته است خود را در میان معتبرترین و مهم ترین موزه های هنر معاصر اروپا جای دهد. در میان بیش از چهارصد اثر دائمی موزه آثار بعضی از ماندگارترین هنرمندان قرن بیستم همانند روی لیکتنستاین (Roy Lichtenstein) و استلا (Stella) از امریکای شمالی را می توان مشاهده کرد. با برگزاری سخنرانی ها و ورکشاپ ها به طور مرتب در موزه به ترویج هنر پرداخته می گردد و در نمایشگاه های موقتی هنرمندان اسپانیایی نوظهور معرفی می شوند.

6. مرکز پمپیدو مالاگا

مرکز پمپیدو مالاگا تحولی عظیم در برنامه های فرهنگی شهر بود چرا که اولین موزه از نوع پیرو یا موزه ستلایت (satellite museum) از مرکز مشهور پمپیدو پاریس در خارج از فرانسه است. این مرکز در سال 2015 بازگشایی شد و از نظر تعداد بازدیدکنندگان با موزه پیکاسو رقابت می نماید. نمونه هایی نفیس و بدیع از هنرمندان پرآوازه مانند رنه مگریت، پابلو پیکاسو، فرانسیس بیکن (Francis Bacon) و فریدا کالو (Frida Kahlo) در این موزه نگهداری می گردد. همه آثار از مرکز پمپیدوی اصلی آورده می گردد که همواره درصد کمی از کلکسیون عظیم آن به نمایش درمی آید. ورکشاپ هایی برای بچه ها و رویدادهای ویژه در خصوص پایکوبی، فیلم و غیره از برنامه های معمول مرکز هستند.

7. موزه هنر شهری

موزه هنر شهری (Municipal Art Museum) به اختصار (MUPAM)، شهر مالاگا را از زمان تشکیل اولین شورای شهر در اواخر قرن پانزدهم تا امروز بازتاب می دهد. این موزه گلچینی از بیش از چهار هزار اثری که تالار شهرداری مالاگا در طول قرن ها گردآوری نموده را نمایش می دهد. از نقاشی تا اشیای تاریخی و اسناد قابل توجه در این مجموعه وجود دارد. بعلاوه نمایشگاه های موقتی موزه اغلب به معرفی هنرمندان بومی مالاگا می پردازند.

8. موزه هنر فلامنکو

اگرچه سویل به اسم مرکز پایکوبی و آهنگ فلامنکو مهم تر دانسته می گردد اما هنر فلامنکو در روح ناحیه آندلس ریشه دوانده و مالاگا هم رابطه تاریخی حائز اهمیتی با این شکل از هنر در خود دارد و موزه هنر فلامنکو (Flamenco Art Museum) شهر مالاگا یکی از مهم ترین موزه ها در این موضوع در سراسر اسپانیا به تعداد می آید. بیش از 5000 قلم دیدنی در موزه مالاگا گردآوری شده که نیمی از آن را کلکسیون تاریخی آهنگ های ضبط شده در قرن نوزدهم به همراه گیتارهایی با قدمت چند قرن تشکیل می دهد و لباس های سنتی مختلف فلامنکو و آثار هنری و عکاسی الهام گرفته از آن را هم می توانید در این موزه ببینید.

منبع: گردشبان

به "موزه های مالاگا، زادگاه پابلو پیکاسو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های مالاگا، زادگاه پابلو پیکاسو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید