نهاد های موازی پایشان را از اقتصاد کشور بیرون بکشند، با اقدامات احساسی نمی توان جهش فراوری ایجاد کرد

به گزارش وبلاگ سروری کیا، نایب رئیس کمیسیون برنامه گفت: مجلس یازدهم باید نگاه خود را تغییر دهد، چرا که با اقدامات احساسی نمی توان جهش فراوری ایجاد کرد.

نهاد های موازی پایشان را از اقتصاد کشور بیرون بکشند، با اقدامات احساسی نمی توان جهش فراوری ایجاد کرد

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ، با اشاره به اهمیت ابلاغ شعار سال جدید مبنی بر جهش فراوری اظهار کرد: جهش فراوری شعار بزرگی است که همت بالایی می طلبد، چرا که رشد اقتصادی ما در سال گذشته کاهش یافت.

قوامی گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا شرایط نابسامانی را در حیطه کسب و کار شاهد هستیم پس تحقق شعار جهش فراوری احتیاجمند اجرای الزاماتی است، چرا که در غیر این صورت رویایی بیش نخواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان نمود: برای اینکه فراوری کشور جهش یابد ضروری است که توجه به توان داخلی معطوف گردد، البته این کار باید توسط دولت شروع گردد به این معنا که تشکیلات قوه مجریه تهیه ملزومات مورد احتیاج خود را به صنعتگران داخلی بسپارد، همچنین مردم باید مایحتاج مورد احتیاج خود را از میان کالاهای ساخت داخل انتخاب نمایند، بنابراین اگر این موارد عملی گردد جهش فراوری تا حدود بالایی کلید خواهد خورد.

قوامی توضیح داد: نهادهایی که زیر نظر رهبر انقلاب فعایت دارند مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و آستان مقدس امام رضا(ع)، باید برای تحقق فرمایش ایشان تمام قوا کوشش خود را به کار گیرند، به عنوان مثال یکی از ملزومات اداره حرم های مقدس گلاب است و این درحالی است که بازار این محصول در دست دلالان واقع شده است، بنابراین باید نظارت گردد که این احتیاج به وسیله فراورینمایندگان تأمین گردد، در خراسان شاقتصادی حداقل می توان 10 هزار هکتار از منابع ملی را به کاشت گل محمدی اختصاص داد تا هم اشخاص زیادی از این طریق دارای شغل شوند و هم فراوری گلاب افزایش یابد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان نمود: یکی از آفت های کشور ما که لطمه بزرگی به فراوری کشور وارد نموده است، قاچاق کالاست، 12 میلیارد دلار کالا به وسیله قاچاق به کشور وارد می گردد که باید دست آن از اقتصاد کشور کوتاه گردد چراکه در غیراین صورت فراوری ملی جهش نخواهد کرد.

او اضافه نمود: بسیاری از این کالاهای قاچاق در بازار و مترو به فروش می رسند و این امر فراورینمایندگان داخلی را با مشکل روبرو نموده است، البته صنعتگران داخلی باید کوشش نمایند تا کیفیت محصولات خود را به حد قابل قبولی بالا ببرند که بتوانند با فراوریات خارجی رقابت نمایند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نهادهای پولی و اقتصادی باید برای تحقق شعار جهش فراوری تسهیلات مناسبی در اختیار صنعتگران و واحدهای فراوریی قرار دهند، البته قانونی در سال گذشته توسط نمایندان مجلس با عنوان رِبح مرکب در دست آنالیز قرار داشت که به موجب آن تسویه بدهی بدهکاران در مدت زمان طولانی صورت می گیرد و این امر به نوعی موجب حمایت از فراورینمایندگان و جهش فراوری می گردد.

قوامی توضیح داد: امیدوارم تا خرداد 99 این قانون عملیاتی گردد، چرا که در این صورت بار سنگینی از دوش فراورینمایندگان برداشته خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ضروری است که فضای کسب و کار برای فراوری روان و شفاف گردد، چرا که ما دارای رتبه 128 هستیم و طبیعتا ضروری است که این رقم کاهش پیدا کند، بنابراین قوه قضاییه، مجلس یازدهم و دولت یاری نمایند تا نهاد های موازی پایشان را از اقتصاد کشور بیرون بکشند و مردم بتوانند بیشتر در عرصه فراوری نقش داشته باشند.

قوامی ادامه داد: ضروری است که شرایط کشور برای کارآفرینی مساعد گردد، چرا که در حال حاضر شرایط نابسامانی بر این حوزه حیاتی حاکم است و از سال 84 تا 95 بیش از 430 هزار کارآفرین در اقتصاد کشور نابود شده که اگر حقیقتا بخواهیم شعار سال را تحقق ببخشیم نباید از توجه ویژه و خاص به کارآفرینان غافل شویم و بدانیم که این قشر در خط مقدم جهش فراوری قرار دارند.

او بیان نمود: معتقدم که باید برای ارتقای اقتصاد و رونق فراوری کشور، بینش مدیران تغییر کند، چرا که طرز فکر اشتباه صد بار بیشتر از کرونا به پیکره کشور و معیشت مردم ضربه وارد می نماید.

قوامی با بیان اینکه سال 99 می تواند با همت مسئولان نقطه عطفی برای جهش فراوری در کشور باشد،اضافه نمود: معتقدم اگر کار فراوری را با قدرت شروع کنیم 10 سال بعد اقتصاد بسیار قدرتمندی خواهیم داشت، اما اگر عمل به شعار سال تنها به برگزاری همایش،گفتاردرمانی و چاپ بروشور معطوف گردد جهش فراوری عملیاتی نخواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم باید نگاه خود را تغییر دهد، چرا که با اقدامات احساسی و هزینه ای نمی توان جهش فراوری ایجاد کرد، بیشتر ضربه هایی که به فراوری کشور وارد شده به دلیل افزایش هزینه ها و کاهش کارایی بوده است، بنابراین مجلس و دولت باید با عنایت به فراوریگران راه کسانی که نفس بخش خصوصی را گرفته اند را سد نمایند، در غیر این صورت رکود افزایش پیدا نموده و همین فراوری کج دار و مریض فعلی از بین خواهد رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نهاد های موازی پایشان را از اقتصاد کشور بیرون بکشند، با اقدامات احساسی نمی توان جهش فراوری ایجاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاد های موازی پایشان را از اقتصاد کشور بیرون بکشند، با اقدامات احساسی نمی توان جهش فراوری ایجاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید