وضعیت تلخ خانه باغ ملک ، محل اقامت شاهزادگان قجری در شهرری را زباله دان کرده اند

به گزارش وبلاگ سروری کیا، خانه باغ ملک یکی از آثار به جا مانده تاریخی در ری است. این خانه قاجاری که سبک زندگی شاهزادگان آن روزگار را به نمایش می گذارد در اثر بی توجهی رو به تخریب است.

وضعیت تلخ خانه باغ ملک ، محل اقامت شاهزادگان قجری در شهرری را زباله دان کرده اند

وبلاگ سروری کیا - خانه و باغ ملک یکی از آثار تاریخی شهرری است. این خانه قاجاری که این روزها به یک خانه باغ ویران تبدیل شده است روزگاری محل اقامت خاندان و شاهزادگان قجری بود که برای زیارت صحن و سرای حضرت عبدالعظیم(ع) به شهرری می آمدند.

نمای خانه و باغ ملک به گونه ای است که درختان کاج بخشی از نمای نیمه تخریب شده ساختمان مخروبه را پوشانده است اما همچنان ستون های این ساختمان مخروبه از لابه لای شاخ و برگ درخت ها نمایان است.

حاج حسین ملک یکی از بزرگ ترین واقفان آستان قدس رضوی است. مرحوم ملک سه یادگار در تهران دارد. خانه - باغ گلابدره که در کنار بوستان نفس واقع شده است و هنوز سالم و استوار است اما در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و از اختیار خاندان ملک خارج شده است. دیگری خانه بازار بین الحرمین است که روزگاری خانه مرحوم ملک بوده و موزه و کتابخانه ملک در همین محل قرار داشت. این ملک با وجود برخی نواقص، مجموعا از وضعیت خوبی برخوردار و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت است.

یادگار سوم خانه - باغ ملک در شهرری است که به قصر ملک نیز معروف است. این بنا توسط میرزا حسین خان از معماران بنام خراسانی به سفارش حاج حسین ملک ساخته شد و در گذشته در طبقه اول آن مجالس روضه خوانی در ایام مختلف سال برگزار می شد و ناصرالدین شاه یکی از سفرهای فرنگ خود را از همین محل آغاز کرد.

در دی ماه سال 1348 حاج حسین ملک این قصر را به اداره آموزش و پرورش وقت اهدا می کند تا در آن چند باب دبستان و دبیرستان احداث شود. قسمت اصلی قصر و بخشی از فضای مشجر آن باقی می ماند و بقیه فضاها تبدیل به مدرسه می شود.

این بنا بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره و در 1 مهرماه سال 1382 به شماره 10407 در فهرست آثار ملی کشور ثبت می شود.

متاسفانه با وجود ثبت این بنا در فهرست آثار ملی، هر روز وضعیت آن بدتر از دیروز شده است.

تصاویر و ویدئویی از وضعیت این بنای تاریخی را در زیر ببینید.

ویدئوی زیر نیز وضعیت این بنا را نشان می دهد:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

ویدئو: مهر

منبع: چمدان

به "وضعیت تلخ خانه باغ ملک ، محل اقامت شاهزادگان قجری در شهرری را زباله دان کرده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت تلخ خانه باغ ملک ، محل اقامت شاهزادگان قجری در شهرری را زباله دان کرده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید